Skip to main content

A szakszervezeti hatalom vége?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Anglia


Szakszervezetek pártjából szakszervezeti párt

Amióta a szakszervezetek 1900-ban saját politikai „meghosszabbításukként” létrehozták a Brit Munkáspártot, azóta folyamatosan politikai pénzügyi alapot különítenek el a munkáspárti képviselők, illetve a párt támogatására. A mintegy 10 millió szakszervezeti tagnak csaknem a fele, 4,8 millió fizeti az ezt az alapot fenntartó „politikai illetéket”. Mind ez idáig minden szakszervezeti vezető automatikusan annyi szavazattal érkezett a Munkáspárt évi konferenciájára, ahányan politikai illetéket fizettek az adott szakszervezetben. Ez volt a blokkszavazás intézménye, ami óriási és demokratikus ellenőrzés nélküli befolyást kölcsönzött a szakszervezeti vezetőknek a Munkáspárt politikai irányvonalának kialakításában, illetve a párt parlamenti képviselőinek kiválasztásában.

Ezt a szakszervezeti előjogot sikerült most John Smithnek – hosszú taktikai csatározások után, és minimális, 3,8 százalékos többséggel – megszüntetnie. A jövőben csak azoknak a szakszervezeti tagoknak a szavazata számít majd a párt parlamenti képviselőinek kiválasztásakor, akik évi plusz 3 font befizetésével deklarálják, hogy a Munkáspárt tagjai kívánnak lenni. Vagyis közvetlenül párttagságuk, nem pedig szakszervezeti tagságuk révén jutnak szavazati joghoz. Ezzel a változással a brit Munkáspárt megszűnt a szakszervezetek pártja lenni abban az értelemben, hogy a szakszervezetek immár nem tudják ellenőrizni a pártot, ámde továbbra is szakszervezeti párt maradt abban az értelemben, hogy a konferencia határozatai számos tradicionális, szocialista elvet megerősítettek, és John Smith beszédében hangsúlyozta, hogy a blokkszavazás eltörlése korántsem jelenti a szakszervezetekhez fűződő viszony gyengítését vagy netán megszakítását.

Pirruszi győzelem?

A politikai elemzők véleménye megoszlik abban a kérdésben, hogy a pártvezér vajon csupán taktikai okokból, a háborgó szakszervezeti főtitkárok lecsillapítása és a tagság megnyugtatása érdekében hangsúlyozta-e a szakszervezetek és a párt közötti változatlan viszony fenntartásának fontosságát, avagy John Smith modernizáló törekvései valóban ki is merültek a blokkszavazás rémének eltávolításában. De még ha csupán taktikai manőverezésről van szó, akkor is félő, hogy neki és a párt modernizálóinak túl nagy árat kellett fizetniük ezért a győzelemért.

Tíz év után először ugyanis a párt újra bevette célkitűzései közé a teljes foglalkoztatottság elérését, a munkahelyek és a minimumbér garantálását, s mindehhez az anyagi alapot adóemelésből, illetve állami kölcsönökből kívánják előteremteni. Továbbá ismételten megerősítették a nagy iparvállalatok és közszolgáltató cégek államosításának szükségességét. Pontosan ez volt az a recept, amely gazdasági működésképtelenséghez és országos sztrájkokhoz vezetett a legutóbbi munkáspárti kormány alatt, s amely végül beemelte Margaret Thatchert a hatalomba. A Munkáspárt már eddig is az adóemelők és az állami kölcsönöket növelők pártjaként híresült el, s ha ezen a képen nem tud változtatni, akkor nem számíthat a pártjukból kiábrándult konzervatív szavazók támogatására. Igaz, a modernizáló pártvezetés átfogó alkotmányreformtervei figyelemre méltóak: törvénybe kívánják iktatni az emberi és személyi jogok kódexét; rögzíteni akarják az információhoz való jogot; regionális hatalmi központokat kívánnak létrehozni Skóciában és Walesben; erősíteni szándékoznak a helyi önkormányzatokat, és arányosabb képviseleti rendszert ígérnek bevezetni az országos parlamenti választásokon. Mindez azonban jóval kisebb súllyal esik a latba, mint a párt pillanatnyilag erősen szocialista beállítottságú gazdasági elképzelései.

A liberálisok aratása

John Smith mintha abban bízna, hogy a konzervatívok sorozatos kudarcai úgyis a Munkáspárt ölébe pottyantják a hatalmat, és ehhez semmiféle külső segítségre nincs is szükségük. A konferencián elhangzott beszédében kijelentette, hogy Nagy-Britanniában a Munkáspárt az egyetlen igazi baloldali párt, s ezzel országos szinten kizárta mindenféle tartósabb munkáspárti-liberális együttműködés lehetőségét. Pedig ha a következő választásokon a Munkáspárt nyerni akar, akkor a déli országrész kiábrándult konzervatív szavazói közül kell megszereznie magának a szükséges többséget, akik viszont – mindaddig, míg a Munkáspárt nyíltan szocialista-korporatista-államosító terveket szövöget – a Liberális-Demokrata Pártra szavaznak. Ezt támasztják alá a szeptemberben megtartott helyi időszaki önkormányzati választások adatai is. Az egész országban 52 önkormányzati képviselői hely sorsa dőlt el a múlt hónapban. A liberálisok 15 alkalommal nyertek a toryk rovására, míg a Munkáspárt mindössze kétszer. A liberálisoknak négy helyen sikerült megszerezniük a többséget a konzervatívoktól, és két helyen a Munkáspárttól, míg ez a Munkáspártnak sehol nem sikerült. Ez pedig azt jelenti, hegy egyelőre a Liberális-Demokrata Párt aratja le a konzervatívok fantáziátlan és következetlen politizálásának gyümölcseit.

Szakszervezeti pártból országos párt

Mindezt John Smithnek és a többi modernizálónak tudomásul kellene vennie, hiszen ebből nyilvánvaló, hogy ezeknek a szavazóknak – és a Liberális-Demokrata Párt hagyományos, középosztálybeli szavazóinak – véleménye szerint a Munkáspárt még nem változott eleget. A régi, munkáspárti-szakszervezeti baloldal szerint viszont az előző választási kudarc oka éppen abban keresendő, hogy a párt túl sokat változott, s ezért éppen ideje visszatérni a jó öreg szocialista elvekhez.

A hosszabb távú gazdasági tendenciák azonban a hagyományos, kékgalléros szakszervezetek hatalmának és befolyásának fokozatos csökkenését jelzik. 1979 és 1989 között az elsődleges iparágakban és a mezőgazdaságban dolgozók száma 31 százalékkal, a feldolgozóiparban dolgozóké pedig 24 százalékkal csökkent, s jelenleg a mintegy 28 milliós munkaerő-állomány több mint 70 százaléka a szolgáltató iparágakban dolgozik Nagy-Britanniában. Ennek kifejeződéseként erősödik a fehérgalléros szakszervezetek befolyása, s végül is nekik volt köszönhető, hogy John Smith reformjavaslata elnyerte a szakszervezeti szavazatok 39 százalékát, s ez már elegendő volt a munkáspárti konferencián a győzelemhez. A valódi, választási győzelemhez azonban ennél jóval több kell majd: liberális-demokrata–munkáspárti együttműködés, vagyis végső soron az, hogy a demokratikus baloldalt ne egy szakszervezeti, hanem – a szó igazi értelmében – országos párt képviselje.

(London)
























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon