Skip to main content

A Tiszánál

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
A Múltunk jövője fesztiválról


Ha az ember utazni vágyik, és ezt kényelmesen szeretné tenni, jó, ha előre gondoskodik útitársakról. Különösen fontos ez a borulékony kenunál. Göncz Árpád szerint ha az evezős elindul, ügyeljen arra, hogy finoman mozdítsa az evezőt, „mert a durva kormányzás mindig visszájára fordul. Könnyen borul a csónak, talán össze is törik, ha megsértjük a folyó törvényeit.”

Ezen a héten sem az útitársakban, sem a kormányzásban nem volt hiba.

Világkonyha Gávavencsellőn

A hét egyik csúcspontja a magyar, a román, a szlovák, a cigány, a szerb, az örmény, az arab konyha vetélkedője volt. Cáfolhatatlan tény ugyanis, hogy egyes kultúrák a legmakacsabban az ételeikhez ragaszkodnak. A táplálkozási szokásokat kutatók megdöbbentő adatokra bukkantak; ismertté váltak az őshazájuktól évszázadok óta távol élő, a környező kultúrákkal már szinte minden területen összeolvadt népcsoportok, amelyek mereven őrzik sajátságos kulináris tradíciójukat. Néha egy túrós bukta, cibere, derelye, csöröge többet elárul a származásunkról, mint az anyakönyvek. Ki ne lett volna tanúja házastársak közötti vitának arról, hogy milyen a jó csigatészta, az ízes töltött káposzta (Isten óvjon mindenkit a túl sok kaportól és pláne a paradicsomtól!).

Mégis, mintha könnyebben megemésztenénk egymás ételeit, mint nemzetiségét, faját, vallását, nyelvét, kultúráját. Gyomornedveink és bélbolyhaink toleránsabbak.

A konyhamestereknek (Jancsó Miklós, Gothár Péter, Novák Ferenc, Bretter Zoltán, Vujity Tvrtko, Petri György, Horváth Aladár, Sulyok Miklós) köszönhetően jutott étel bőven a 150-re tervezett, mégis 1000 fősre szaporodott vendégseregnek. Nekem Gothár török–magyar barátsági lecsója ízlett leginkább annak ellenére (vagy azzal együtt), hogy töméntelen kaprot és paradicsomot rakott bele (még egyszer hangsúlyozom: ez töltött káposztában megbocsáthatatlan).

A különböző italok mellett a Horváth Aladár vezette Roma Folk együttes kísérte emésztésünket. A több történeti és etnikai rétegből összeálló műsoruk igazi unicuma a Django Reinhardt témájára előadott improvizáció volt: az eredetileg gitárra írott kompozíció szólóját egy 17 éves virtuóz cimbalmos játszotta el.

A pánik elmaradt

Az éjszakától megfáradt utazók esőre, szélre ébredtek – már aki lefeküdt és aludt. Bretter puliszkájának maradékai felett élénk vita bontakozott ki, vállalható-e a harc az elemekkel. A kishitűeket sikerült lehurrogni, az elkötelezett hajósok minőségi fogyás nélkül elindultak. Rövid időn belül kisütött a nap, kellemes hátszél fújt, ideális idő vízitúrázáshoz.

Tokajba érkezve Zacsek Gyulába botlottunk, aki megdöbbenését palástolandó, hogy még a Tiszánál is termeszekkel találkozik, a víz hőmérsékletéről érdeklődött udvariasan, majd sietve távozott. A városban egyébként europlakát méretű feliratok hirdették Csurka előző napi előadását.

Gondolkodók konferenciája

A Tisza menti fesztivál utolsó napján, Szolnokon, délelőtt–délután ethnológusok, szociológusok, művészek, filozófusok tanakodtak a népi kultúra jelenéről és jövőjéről.

A konferencián elhangzott előadásokból mostani és következő számainkban válogatást közlünk (lásd 34–38. oldal).

Miközben az érdeklődők a rossz hangosítás akusztikai nehézségeivel küzdve próbálták megfejteni, mi is a definiálhatatlannak bizonyuló népi kultúra, más érdeklődők a művelődési házban Kovács Ákos falvédő- és falfirkakiállítását tekintették meg. A gyermekkorú liberálisok pedig maguk festettek tele egy erre a célra kijelölt kőkerítést.

„Virágozzék száz virág”

Este a színházban – a jelző nem túlzó – fantasztikus gálaest résztvevői lehettünk. A szocialista esztrádokhoz, az NDK-s zenés ajándékkosarakhoz és Rózsa Gyuri bóvlijaihoz szokott néző csak ámult. Ilyen finoman, jó arányérzékkel megszerkesztett, színes, élő, gondolatgazdag, mégis spontán műsort ritkán látni. Márta István és barátai bebizonyították, hogy a „magas” és „népi” kultúra nem egymást kizáró fogalmak. Egy fontos szempont létezik: a minőség.

Nem a műkritikus, csupán az élvező néző élménye alapján hadd emeljem ki a minden részletében kiváló műsorból a pándi asszonyszínház aranyos-ironikus népszínmű-előadását (Szigligeti Ede: A csikós, II. felvonás), Zsigó Jenő lenyűgöző Ando Drom együttesét és a hajdútáncokat játszó Mandel-kvartettet, amelynek ütőse az előadást szerkesztő és rendező Márta István volt. Az egyes produkciók értékén túl igazi csodának mégis az bizonyult, ahogy ezek a más-más gyökerű, funkciójú művészeti alkotások egésszé álltak össze, felerősítették egymást, és összességükben hatottak.

Ha valami, akkor ez lehetne a hét üzenete.




































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon