Skip to main content

A vízpótlás tünékeny joga

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

[Eörsi János]: Fenékküszöb-kronológia


1994. december1995. január: Kiújul a vita arról, hogyan folyjék tovább a Szigetköz vízpótlása. Egy december 14-én közzétett „nyilvános előminősítő pályázat”-tal a „vízpótlás ideiglenes megoldására” – valójában kőgát építésére – keresnek vállalkozót. A Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium (KHVM) kilenc elképzelt változat közül az 1843-as folyamkilométernél elhelyezendő fenékküszöböt részesíti előnyben.


Igaz, a parlament a kormányra bízta annak eldöntését, hogy az miképpen oldja meg a vízpótlást. Ezzel zöld utat adott a januári Horn–Meciar-megállapodásnak, amelyben a magyar fél elkötelezte magát a fenékküszöb-építés mellett (lásd keretes kronológiánkat). Már januárban eldőlt, hogy a fenékküszöb a dunakiliti mederátvágással szemközt épül, így szinte magamagától működésbe hozza a dunakiliti duzzasztóművet, amelyet vízszintszabályozásra kell használni majd. Ez azonban veszélyezteti a hágai perben elfoglalt pozíciónkat, mivel a kiliti duzzasztómű az 1977-ben megálmodott Bős–Nagymaros-vízlépcsőrendszer „főlétesítményének” számít, így a per során a magyar félnek demonstrálnia kellene, hogy nincs rá szüksége. Ha a parlament állást foglalt volna a műszaki megoldásról, azt a látszatot keltette volna, hogy kapóra jön a magyaroknak a kiliti mű – ezért inkább bölcsen hallgatott. Ugyanakkor a parlament igyekezett meggátolni, hogy az ideiglenes vízpótlás mintegy észrevétlenül hágai peren kívüli megegyezéssé változzon át.

Miért nem jó nekünk a peren kívüli megegyezés? Először is azért nem, mert az a „megnövelt” vízhozam, amit a szlovákok ígérnek, csak kárenyhítésre elég, de még a hágai per eldőltéig sem akadályozza meg a vízkészlet és a természeti értékek pusztulását. Másodszor pedig tartós megoldást csakis nemzetközi ellenőrzés, vagyis a hágai per hozhat. Az Országgyűlés határozata ezért fölkérte a kormányt, hogy kezdeményezzen szerződést a szlovák félnél az ideiglenes szigetközi vízpótlásról, de közben folytassa erőfeszítéseit az ideiglenes vízmegosztásról szóló szerződés megkötésére is. A kétféle szerződés – a vízpótlási és a vízmegosztási – nem ugyanaz. Az ideiglenes vízmegosztási rendszer – azaz a főmeder és a bősi felvízcsatorna közötti, néhány évre meghatározandó vízhozam-arány – a hágai pereljárás része, az arról szóló megállapodásra a peres felek 1993 áprilisában, peralávetési nyilatkozatuk keretében (Külön Megállapodás részeként) kötelezték magukat, bár Szlovákia mindeddig nem fogadta el az erre vonatkozó magyar és EU-javaslatokat. Az utolsó EU-javaslat: 800 köbmétert másodpercenként a Duna-főmederbe. Szlovákia célja ezzel szemben az, hogy az általa ígért 400 köbmétert a vízmegosztás részének tüntesse föl, mi több, reményei szerint e megosztást esetleg meg lehetne hosszabbítani, örök időkre.

A kormány tehát ideiglenes vízpótlási szerződés – ezen felül, ha lehet, ideiglenes vízmegosztási szerződés – megkötésére kapott mandátumot a parlamenttől. Még ideiglenesebb lehetett volna, hogy úgy mondjuk, a vízpótlás jellege, ha a magyarok garanciát kapnak a szlovákoktól arra, hogy szükség esetén elbonthassák az ideiglenes vízpótló létesítményt, azaz a fenékküszöböt. Csakhogy a kormány a szavazás előtti pillanatokban kilőtte a parlamenti határozatból az erre vonatkozó szövegrészt – és kilőtte a magyar tárgyalóbizottságból a garanciákat firtató szakértőket is.

Bő egyhónapos huzavona után megszületett a magyar–szlovák megállapodás – de miről is? „Egyes ideiglenes műszaki intézkedésekről és vízhozamokról.” Se vízpótlás, se vízmegosztás. A honi sajtó persze „ideiglenes vízpótlási szerződésnek” aposztrofálja az eredményt, s ez jól jöhet akkor, ha a hágai bírák olvasnak magyarul. És ha nem olvasnak? Akkor nagyon nehezen értik meg, hogy a két kormány nem egy peren kívüli maszlagot írt-e alá véletlenül április 19-én. A magyar szakértő küldöttség ugyan be akarta tétetni a preambulumba, hogy a mostani egyezség még nem jelenti azt, hogy a felek máris eleget tettek a peralávetéskor vállalt vízmegosztási kötelezettségüknek. A szlovákok azonban ebbe nem mentek bele, mivel nekik aztán érdekük a per puhítása. A vitából végül az a kompromisszum kerekedett ki, hogy nincs preambulum.

A megállapodás, amelynek jegyében most szórják a követ Klitinél, a Duna-főmeder vízellátását akként szabályozza, hogy – az árhullámokat nem számítva – „évi átlagban” kell juttatni másodpercenként 400 köbméter vizet. Ha pedig október végéig, azaz amikor épp a szigetközi élővilágnak kellene, kisebb átlag jön ki, majd korrigálják az év végéig, a téli időszakban. A szlovák fél tehát manipulálhat abban a kérdésben, hogy eleget tesz-e vízátadási kötelezettségének, s ha nem tesz eleget, a magyar fél akkor sem mondhatja föl a szerződést egyhamar. Tehát könnyen keletkezhet Hágában olyan látszat, mint ha a vízpótlás nem is volna olyan ideiglenes. Annál is könnyebben, mivel az április 17-ei megállapodás nem tartalmaz olyan biztosítékot, hogy szerződésszegés esetén a szlovák fél hozzájárul a fenékküszöb elbontásához. Valószínű emellett, hogy a kiliti duzzasztómű – a „főlétesítmény” – valamennyi zsilipkapuját vízszabályozásra kell használni majd; mind a hetet, holott a vízügy korábban csak egy kapu föl-lehúzogatásáról beszélt, azt bizonygatva, hogy ez esetben nincs szó a duzzasztómű úgymond „üzembe helyezéséről”.

Még szerencse, hogy a fenékküszöb-építés költségeit a magyar fél állja. A kormány máris 450 milliót ítélt oda a költségvetés általános tartalékából. Januárban a szakértőnek fölkért VITUKI (Vízgazdálkodási Tudományos Kutató Rt.) 590 millióra taksálta a beruházási igényt, ezt a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium (KHVM) sebtiben 400 millióra faragta le (mindkét forrás szerint hozzájön ehhez évi 30 millió üzemeltetési költség). A 450 milliós támogatás eszerint még rendben volna, eltekintve attól, hogy ezzel a kormány átlépte az általános tartalék fölhasználására első félévre törvényesen megszabott keretet (Beszélő, április 20.). Csakhogy az idei költségvetés már eleve 340 milliót rendelt oda a KHVM-nek a „szigetközi vízpótlással kapcsolatos működési kiadásokra”, igaz, ezt a pótköltségvetéssel 289 millióra tervezik megkurtítani. E keret eddigi fölhasználásáról Károlyi Csaba, a Dunai Vízlépcső Iroda vezetője úgy nyilatkozott, hogy az első félévre „megnyitottak” 220 milliót. Az Országos Vízügyi Főigazgatóságnál megtudtuk: ez a „megnyitás” csak „pár hete” történt meg, tehát eddig semmit nem költöttek. Kérdésünkre, miszerint át lehet-e csoportosítani a „vízpótlási” pénzt a fenékküszöb építésére (az említett 450 millión fölül), azt a választ kaptuk: ez a pénz nem kifejezetten a fenékküszöbre mint műre kell, hanem olyan gát- és mederépítési munkákra, amelyeket a Szigetközben a mű következtében megemelkedő vízszint indokol.

Tehát terelgetni kell a vizet. Nem nagyban, hanem kicsiben.














Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon