Skip to main content

Antitotalitariánus forradalom

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Ősz, ellenősz

„Ősz van. Akkor is ősz volt.” E szavakkal kezdődött az a felhívás, melyet napokon keresztül hallhattunk a rádióban: ünnepeljük együtt az 1956-os forradalmat. Úgy tűnik, az illetékesek a történelem e meteorológiai értelmezésében találták meg a lehetőséget, hogy valamiképpen egységbe foglalják az ’56 körül kavargó ellentétes nézeteket és érzelmeket. Pozitív hagyományok megteremtésével is kísérleteztek: „családi ünnepet” hirdettek a Parlament elé. Locsolkodni nem kellett, zsákbafutás sem volt, készült viszont aszfaltrajz szépen: ruszki tankok váltakoztak japán horrorrajzfilmek motívumaival.

Elképzelhető persze, hogy ez már egy idilli társadalom előképe. Eljön még az idő, mikor a „fák és virágok napján” adják majd át a legfőbb állami kitüntetéseket. Lehet azonban, hogy ez az álom is osztozik az utópiák sorsában, s az ünnepségeket az örökzöld párti konzervatívok és a lombhullató utódpártiak hangos vitája zavarja meg. Amint már a forradalom folytonosságának ezen aignerszilárdi interpretációja sem sikeredett igazán. Gondoljuk csak meg, hogy a magyarság milyen megosztásával jár, ha a forradalom reánk hagyott örökségét aktuális évszakunkban pillantjuk meg. Mi lesz így Argentínában élő honfitársainkkal, a nyár beköszöntét váró ausztráliai magyarokról már nem is beszélve. Csak nem akarjuk kirekeszteni őket az összmagyar, nemzeti őszből?

Értem én hát Orbán Viktort, amikor a „hamis megbékélés hirdetői” ellen szónokol. Valóban furcsa látni Göncz Árpádot azzal a Gál Zoltánnal koszorúzni, akinek még most is az „ötvenhatos eseményekre” áll rá a szája. A nehézséget azonban nem a politikusok meteorológiai érzékenysége jelenti, hanem a széles körű közömbösség és bizonytalanság. Rejtvényszövegünk szerzője, a liberális társadalomfilozófia nagy francia képviselője (1905–1983) talán közelebb vihet e jelenség megértéséhez. Amikor kiemeli, hogy „a forradalmárok annak a rendszernek az ideáljait követelték, amely ellen felkeltek”, még csak ’56 paradoxonának egyik oldalát mutatja meg. Perdöntő azonban, hogy a forradalom az úgynevezett kommunisták széles rétegeinek támogatásával zajlott le. Igaz, ők a felkelés bukása után megint az időjárásnak megfelelően fognak öltözni, de nem lesznek meggyőződve arról, hogy „ősszel” rosszul viselkedtek. Kádár igazi áruló volt, mondja szerzőnk: „árulója önmagának legalább annyira, mint népének”. Elképzelhető, hogy Kádár személye ebben is reprezentatív: sokak számára az az ősz önmaguk elárulásának évadja. És ez az igazi baj, mert a nagy eseményekkel még csak meg lehetne valahogy birkózni.

A történelem ráadásul nem áll hatalmunkban. Orbán Viktor nem akart Hornékkal koszorúzni, máshová ment, ahol aztán nem állt fel a díszemelvényre, mert ott volt a MIÉP elnöke. Ahogyan ’56-ban se lehetett biztosan tudni, hogy egy reformkommunista vagy egy antikommunista mellett éri-e az embert a halál.

Nehéz ezekkel az őszökkel.

Antitotalitariánus forradalom


„Ebben a században még nem láttunk olyan népi forradalmat egy parancsuralmi állam ellen, amely felkeléssel kezdődik, és az állam meghódításával ér véget. Márpedig Magyarországon pontosan a XIX. századi legenda szerinti forradalom zajlott le, mely az utcán kezdődik és a kormányzati palotában végződik és amelyet a hatóságok lassúsága és a tömegek türelmetlensége tolt el olyan szélsőség felé, melyet senki nem látott előre. (…)

Az egész országban győzött a forradalom, nem csak a fővárosban; a kommunista párt széthullott, a párttagok túlzottan kompromittálódtak a sztálinizmus idején, a politikai rendőrség emberei megpróbáltak elrejtőzni: a volt kommunisták tömegesen csatlakoztak a felkeléshez, nem védték a hatalmat, egyetértettek a közakarattal. Az újságírók és a szociológusok azt ismételgették, hogy egy nép nem győzhet egy totalitárius rendszer ellen: bizonyos értelemben igazuk volt. De a magyar rendszer már hónapok óta eltűrte a szólásszabadságot, a vezető osztály már nem volt egységes… a sajtó többé-kevésbé szabad lett, az értelmiségiek bíráltak és végül a párttagok és az adminisztráció nagyobb része, az oroszok és a régi zsarnokság iránti gyűlölet miatt, őszintén csatlakozott a felkelőkhöz, még mielőtt az első fegyver elsült volna.

Lehetséges antitotalitárius forradalom, amint a múlt században létezhetett a monarchia vagy az abszolutizmus elleni forradalom. De ha minden körülmény, amely kedvezett a magyar forradalomnak, szükséges ehhez, hányszor ismétlődhet meg a véletlenek ilyen találkozása (megosztott pártvezetés, ellenséges érzelmű párttagok, elkeseredett munkások és parasztok, egyöntetű hazafiság az idegen uralommal szemben, szólásszabadság, a hadsereg parancsmegtagadása)? Mindennek ellenére lehet, hogy a két fő feltétel – a párttagok mély szolidaritása a néppel, a katonák és tisztek parancsmegtagadása – talán nem olyan ritka Közép-Európában. Lehet, hogy ezek a feltételek virtuálisan megvalósulnak és csak a Vörös Hadsereg jelenléte őrzi meg az ellentétes látszatot. Így lepleződik le a magyar forradalom fontos jelentése: antitotalitárius forradalom, az biztos, de egy pszeudototalitárius rendszer elleni forradalom; mert egy kívülről erőszakolt totalitarizmus, amit egy idegen hatalom elnyomásaként élnek meg, nem igazán, nem autentikusan totalitárius. Nem élvezi a minimális népi támogatást sem, amelynek híján az intézmények olyanok, mint az üres kagylóhéjak.”

???





















Kapcsolódó cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon