Skip to main content

Az utolsó tangó?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Van valami anakronizmus ebben a rendszerváltási dühben, amivel Palkovics Imre, a Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöke az SZDSZ és a Fidesz, vagyis Matyi László és Rockenbauer Zoltán támogatásával nekilátott, hogy szétzúzza a SZOT, akarom mondani az MSZOSZ monopóliumát. Zárolja az Országgyűlés az MSZOSZ tulajdonában és kezelésében lévő vagyont, őrködjék felette négy érdekvédelmi szövetség (MSZOSZ, Liga, Munkástanácsok és az összes többi) küldöttjeiből álló kuratórium, s aztán, ha üzemi tanácsi választásokon egyenlő esélyekkel indulva választottak közöttük a munkavállalók, osztozzanak meg rajta. A vagyonzárolási és újraosztási lendület felkapta az SZDSZ tavaly májusi indítványát is (ami azt illeti, ugyanakkor 1990. május végén Kőszeg Ferenc a szakszervezeti vagyon zárolását is kezdeményezte) az MSZOSZ-es szakszervezetek tagdíjfizetési automatizmusának megtöréséről. Mint köztudott, a SZOT még 1988-ban, a szakszervezeti tagdíjak adómentesítésével együtt kiharcolta, hogy a tagdíjakat automatikusan levonhassák a munkabérekből, s az egész befizetés a vállalatok bérfizető apparátusán keresztül, az ő költségére történjék. A SZOT-ból alakult „utódszakszervezetek” azóta is így, a bérekből levonva gyűjtik a tagdíjakat, s ily módon hivatkozhatnak három és fél milliós tagságra.

Egy-másfél éve, a munkásőrség feloszlatását, az MSZMP vagyonelszámolását s a munkahelyekről való száműzését kikényszerítő négyigenes népszavazás, a DUNA-GATE- és NEXT 2000-botrányok sodrában, a pártállami rendszer összeomlásának rövid forradalmi szakaszában, egy néhány hónapig tartó röpke történelmi pillanatra több millióan éltük át a győzelem ígéretét. Magától értetődő volt, hogy amikor szabaddá tettük a szabad politikai szervezkedés terét, el kell takarítani az útból a szabad érdekvédelem intézményeinek akadályait, a pártállam utolsó monopolszervezetét. 1990 májusában ez valahogy elmaradt. A forradalmi káprázat véget ért, s kezdetét vette az egészen más stílusú, néha csöndes, néha hangos tusakodás, amely a politikai lépéselőnyökért folyik, egészen más csapatrendeződésben. Rosszkedvünkben néha szinte ellenforradalomnak érezzük. 1991 júliusában már merőben szokatlan, hogy a parlamentben öt párt álljon az MSZP-vel szemben. Pedig a váratlanul felbukkanó szakszervezeti törvénycsomaggal kapcsolatban ez történt, s a rendhagyó szereposztást az MSZP rendezte el.

Tavaly, májusban

Miért aludtak el a szabaddemokrata-indítványok tavaly májusban? Talán csak azért, mert a kormánypárti többség élvezte az erejét: itt nem a szabad demokraták fogják megszabni, hogy mi történik. Talán más, mélyebb oka volt Talán az MDF bízott benne, hogy lehengerlő rohammal munkástanácsokba tömöríti az ipari üzemek népét – az 1956-os védjegyre mindenesetre rátette a kezét, holott a munkástanács ’56-os tartalma tökéletesen hiányzott, az elnevezés szinte semmiféle tartalmat nem hordozott –, s az MSZOSZ hatalmának megdöntését arra a pillanatra kívánta időzíteni, mikor birtokon belül tudhatja magát. Talán az óvatosabb kormánycentrumnak kényelmesebb volt egy erősen központosított érdekvédelmi szervezet, mint holmi borzas, kiszámíthatatlan újoncok; talán a parlament prímásait más, alkotmányjogi jutalomjátékok érdekelték. Maguk a feltörekvő új érdekvédelmi szervezetek is ingadoztak. Hol akarták, hol nem a parlament beavatkozását. Némileg gyanakodva néztek a pártokra: nem egy tál lencséért akarják megszerezni tőlük az elsőszülöttségi jogokat?

Az idő telt, mire a bizottságok a forradalmi javaslatokat szeptemberben előszedték, elfogyott a parlamentből minden lendület. Szakszerűbbé kell tenni őket – hangzott az ítélet. Csakhogy közben a kormánypártok elvesztették az önkormányzati választásokat, s jött a taxisblokád. Nagy Sándor lett a tárgyalások hőse, soha ennyire időszerűtlen nem volt Nagy Sándor szakszervezeti birodalmának megtámadása.

Országos sztrájk és vagyonvita

A megerősödött Nagy Sándor az energiaárak drasztikus emelésének pillanatában látta elérkezettnek az időt arra, hogy nekilendüljön. A taxisblokádnál ügyesen megragadta az alkalom üstökét, most nem bízta magát az esetleges spontán elégedetlenkedésre. (Egyébként mind a két esetben kitűnő taktikai érzékről tett tanúbizonyságot.) Általános sztrájkfelhívásával a kormány homályos tárgyalási ígéretére a sztrájk lefújásával egyszerre mért csapást az érdekvédelmi riválisokra, s villantotta meg egy kényelmes tárgyalópartner ígéretét a kormány előtt. S nemhiába. A kormány ráharapott. Különalkuba bocsátkozott az MSZOSZ-vezérrel (Schamschula György munkaügyi államtitkár a Beszélő hasábjain is nyilatkozott erről.)

Míg a kormánnyal szemben az MSZOSZ elég kezesnek bizonyult, igen kemény tárgyalófél gyengébb partnereivel szemben. A szakszervezeti kerekasztalnál például tapodtat sem enged abban, hogy a partnerei segedelmével egyben tartott szakszervezeti vagyonból – amelynek kezelői jogát a SZOT-tól mondhatni saját kijelentésének erejével örökölte – adagoljon a taglétszámok arányában. De nem kevésbé rendíthetetlen mondjuk a VII. kerületi önkormányzattal szemben sem. Ez hosszú történet, 1989-re nyúlik vissza. A békés elvonulásra készülő MSZMP-parlament már akkor jelentősen csökkentette a költségvetési támogatást, s a SZOT-nak a pénze után kellett néznie. Megakadt a szeme a Gorkij fasori óvodáján és bölcsődéjén, ami saját tulajdonát képezte, igaz, hogy részben az állam kegyúri ajándékozása révén. (Tehát korántsem a tagdíjbefizetésekből.) Működtetése pénzt vitt el, holott a nagy értékű ingatlan pénzt is hozhatott volna, ha megszabadítja gyermekjóléti rendeltetésétől. Akkorra háromoldalú tárgyalások szociális asztala hiúsította meg a tranzakciót. Mivel a dolog a Néppárt színeiben részt vevő Zám Mária, később Surján László minisztériumának szociális helyettes államtitkára jóvoltából napirendre került, a SZOT-nak kényelmetlenné vált az óvoda és bölcsőde árusítása. (A VII. kerületi tanács egyébként boldogan átvette volna a gyermekintézmények kezelését, de megvásárolni nem volt néhány száz milliója.) Vészesen a levegőben lógott a vagyon zárolásának veszélye, a SZOT – óvoda és bölcsőde inkább maradt. 1991-ben azonban a Gorkij fasori ingatlan megint dobra került. Az MSZOSZ inkább a szomszédos ingatlant, a reprezentatív irodaépületet szerette volna. Azon a címen, hogy biztosítani akarja a Liga elhelyezését, cserét ajánlott fel, majd – mivel az irodaháznak kiképezett villa nem a VII. kerületi önkormányzat tulajdona, ismét csak eladásra ajánlotta az óvoda-bölcsődét, ahová egyébként jórészt a VII. kerületi gyerekek járnak. (Elég rendes díjszabás ellenében.) Az MSZOSZ két hetet kívánt adni a VII. kerületnek, hogy előteremtse a pénzt, aztán eladja a tulajdonát akárkinek, aki megfizeti. Itt tartottak a dolgok, amikor Palkovics Imre előállt új vagyonzárolási indítványával.

Fortissimo

Az MSZP azonnal óriási hangerővel reagált. A szakszervezetek szétverésének kísérletéről, súlyos alkotmánysértésről, hitleri törvénykezésről beszélt. A Ligára hárította a parlament beavatkozásának egész ódiumát, s így bizonyos reflektorfényt bocsátott arra a fejleményre, hogy a munkástanácsokban időközben figyelemre méltó hadállásokat szerzett.

S ezzel kiprovokálta, hogy egy rövid időre megint összeálljon a régi nagykoalíció: minden parlamenti párt az MSZP-vel szemben. Még szerencse, hogy Schamschula államtitkár úr olyan kurzusszöveggel állt elő, úgy kommunistázott, hogy meggátolta a már-már kínos összeborulást.

Vajon miért választott ilyen éles hangot az MSZP, aki mindeddig szinte töretlen önmérséklettel politizált? Talán az MSZP-n belül hadakozó áramlatok közül most a kemény hatalompolitikusok vették át a vezető szerepet a rezignált demokraták fölé kerekedve, talán a régi birtok utolsó sáncait, a birtok visszahódításának utolsó reményét védik. Talán Nagy Sándor lelkéért harcolnak a kormánnyal, a nyugtalanító MSZOSZ-kormányflörtre felfigyelve? Talán egymás mellett mindez egyszerre igaz. Talán ez az utolsó tangó: utolsó utóvéd harc, utolsó nagykoalíció.

A magyar demokrácia lehetőségének próbatétele. Talán egy koloncaitól megszabadult, erős MSZOSZ, egy utolsó koloncaitól megszabadult szocialista párt kel életre a halálos tangó végén, s talán nem kel életre semmi. Se munkavállalói érdekvédelem, se hiteles baloldal. Az pedig szomorú ébredés a harmadik világban. Kormánynak, pártoknak, szakszervezeteknek óriási a felelőssége.


























Kapcsolódó cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon