Skip to main content

Tárca nélküli alelnökök

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Az ifjú lakitelki politikus jelentőségteljesen fordult az ellenzéki képviselők üres székei felé. Szokásos vitapartnerei valahol a képviselői szobák mélyén várták, hogy a kormánypártok befejezzék a maguk kis saját napirendi pontját, a hirtelen sürgőssé vált erőfitogtató mutatványt, a miniszterelnök rádiós és televíziós alelnökjelöltjeinek meghallgatását. Ezek a jelöltek olyannyira a miniszterelnök jelöltjei voltak, hogy még a parlamenti bizottság egyik kormánypárti vezetője is csak a sajtóból értesült létükről.

„A demokráciának – mondta a hajdani újságíró – van egy konszenzuális és egy többségi-kisebbségi formája, s csak azért, mert az ellenzék konszenzuális megoldásokra törekszik, nekünk meg nem feltétlenül kell ezt tolerálnunk.”

És semmi kétség, ezúttal rátapintott a lényegre. Igaz, nem vette figyelembe, hogy a széles egyetértést kereső, a magas tudománnyal szólva, „konszenzuális” demokrácia egyfelől, és a rádió vagy a televízió minden lényeges társadalmi erő, felfogás és ízlés méltányos egyenlőségére törekvő közszolgálati működtetése másfelől nem ugyanaz a dolog. A szabadelvű politikusok véleménye megoszlik a nagykoalíciós kormányzás és a folyamatos sokpárti egyeztetés politikai előnyeiről, valahányszor a felelős kormány rendkívüli áldozatvállalásért folyamodik a lakossághoz, vagy amikor nemzeti érdekek képviseletében óhajt mindannyiunk nevében fellépni; de egyik szabadelvű párt sincs szükségképpen elkötelezve a „konszenzus” ilyen politikája mellett. Ne tévesszük össze azonban e politikai meggondolásokat a közszolgálat alapjaira vonatkozó politikai elvekkel. A rendőrség, a hadsereg, a bíróság, a közigazgatás „nem konszenzuális”, „többségi-kisebbségi” megszervezése ugyanis azt jelenti, amit egy másik lakitelki politikus szögezett le nyomban a választások éjszakáján, s amit nem sokkal később titkos körlevélben tudatott egy harmadik az alapszervekkel: a hatalmon lévő pártoknak hatalmuk arányában kell részesülniük a közintézmények pozícióiból. Hivatalosan a kormánypártok, vagy ahogy egyre inkább mondanunk kell, a kormányhoz közel álló kormánypártok is azt hangoztatják, hogy a közszolgálat szigorú pártsemlegességet és csakis szakszerűséget kíván. Elvégre itt ma majdnem mindenki Bibó István követője. Hivatalosan a Magyar Rádió és a Magyar Televízió sem lesz az állam sajtója, kormánypropaganda eszköze, többségi jutalék.

A múltban a kulturális bizottsági elnök is általában példás fegyelmezettséggel hárította el a szavazati arányok felelőtlen kamatoztatásának csábításait. Nem áll neki jól ez a komisszárfeladat, ez a csizmapolitika, ami most megakasztotta és feltehetőleg végképp ábránddá tette a hosszú távra szóló tárgyszerű bizottsági munkát. Ott ül szemben vele elvbarátja, a jelölt, aki alig egy éve, még Pozsgay-féle kuratóristaként azt fejtegette nyíltan egy interjúban, hogy a televízióban is végig kell harcolni a hatalmi harcot. Most ő lenne a pártatlanság letéteményese, a közszolgálatra választott elnök ellenére.

Hogy mindez hogy történt? Hol volt, hol nem volt, a miniszterelnök nézegette a Magyar Népköztársaság és bizonyos értelemben az ő Elnöki Tanácsának hetvenes évekbeli rendeleteit, s egyszer kezébe akadt egy olyan, ami megengedi neki, hogy a rádiót és a televíziót közvetlenül irányítsa, a szocialista kultúrpolitika útjára vezesse. Most elhagyva a szöveg időszerűtlen fordulatait, és kihasználva a tényt, hogy az akkori kormányfőnek nem sokat kellett bíbelődnie az alkotmányos demokrácia politikai elveivel – független elnökök akaratának felülbírálatával –, az erő demonstrálására kiválóan alkalmasnak tűnt az alelnöki intézmény feltámasztása.

Ebben természetesen nem az az érdekes, hogy szervezetileg legyenek-e ilyen posztok a rádióban; hogy nevezzenek-e „alelnöknek” bizonyos, meghatározott hatáskörű vezetőket a televízióban, vagy használják-e inkább az „intendáns” vagy a „csatornaigazgató” elnevezéseket. Az sem érdemel figyelmet, hogy a Magyar Rádió és a Magyar Televízió új jogállásának kialakításánál helyesen tette-e a kormányfő, mint eddig gondoltuk, amikor az akkor érvényben lévő pártközi megállapodás ellenére Gombár Csabát és Hankiss Elemért úgy jelölte elnökként, hogy a Pártatlan Tájékoztatás Bizottsága létrehozását egy gáláns ígéret jegyében későbbre halasztotta, az alelnöki intézmény megteremtéséről pedig finoman megfeledkezett. Így amikor a jelölteket meghallgatta az Országgyűlés illetékes bizottsága, csak egyetlen képviselő tudakozódott az alelnökök hollétéről, a Magyar Rádió és a Magyar Televízió élére pedig azzal az írásban is tisztázott feltétellel kerültek az új elnökök, hogy szabad kezet kapnak a rájuk bízott intézmény közszolgálati arculatának kialakításához, s hogy a később létrehozandó felügyeleti szervnek sem lesz módja operatív irányításra, egyedi műsorok megcenzúrázására. Egyszer sem került szóba az alelnöki intézmény megteremtése a költségvetési vitában, holott annak drámai fordulatai ugyancsak górcső alá helyezték az intézményi átalakulás terveit. A közszolgálati alapítólevél előkészítői munkálatai során egyetlen parlamenti képviselő sem beszélt arról, hogy a köztársasági elnök nevezzen ki alelnököket, s mind Gombár Csaba, mind Hankiss Elemér azt nyilatkozta, hogy nincs szükségük ilyen tisztségviselőkre. Végképp nem merült fel olyan gondolat, hogy azért lenne alelnökökre szükség, hogy mintegy ellensúlyozzák a túlzott elnöki fesztelenséget, s közvetítsenek a miniszterelnök, a kormány, a koalíciós pártok, illetve a függetlennek tekintett közszolgálati vezetők között. Körülbelül úgy, ahogy a maga nemében páratlan belügyminiszter közvetít tárcája elvesztése óta a képviselők és a miniszterelnök között – tárca nélkül.

Ha valaki most azt kérdezné, ugyan miféle feladatköre lenne az alelnököknek, akkor majd harminc nap múlva írásban válaszolok.














Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon