Skip to main content

Szlovénia és Budapest

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Az Antall-kormány megalakulása óta kormánypárti és ellenzéki oldalról ismételten megfogalmazódott a közös nemzeti külpolitika, a külpolitikai konszenzus igénye. Az elmúlt napok bebizonyították: erre nincs lehetőség. Azokkal a külpolitikai törekvésekkel, amelyek hol leplezve, hol leplezetlenül érvényesülnek a miniszterelnök és miniszterei politikájában, nem vállalhat konszenzust a liberális ellenzék.

Antallék külpolitikájában két markáns tendencia fonódik össze, s szerintem egyikkel sem volna helyes azonosulni. A jugoszláviai válság kezelése során mindkét irányzat érvényesült, egymást váltva.

A kormány külpolitikájának egyik irányzata legegyszerűbben az új gazda szolgai követéseként fogalmazható meg. Ez az irányzat a leginkább szembetűnő módon korábban, az Öböl-válság idején jelent meg. Magyarország – Lengyelországhoz és Csehszlovákiához hasonlóan, a semleges nyugati országoktól eltérően – fontosnak látta, hogy részt vegyen az Irak elleni nagyszabású büntetőexpedícióban. Az orvoscsoport kiutazása volt a szimbolikus részvétel, míg a magyar légtér hosszú ideig eltitkolt átengedése az akcióban való korántsem szimbolikus részvételt jelentette.

Fél évvel ezelőtt az ellenzéki képviselők többsége is úgy vélte: az amerikaiak vezette szövetségesek a jog, az igazság, a szabadság védelmében lépnek fel a diktatúrával, az agresszióval szemben. A magam részéről kezdettől fogva kételkedtem az Öböl-háború ilyen beállításában. A történtek nem oszlatták el kételyeimet, miszerint bármily visszataszító diktátor és agresszor legyen is Szaddám Huszein, a konfliktus rendezésére a totális háború sem hatékony, sem emberileg elfogadható eszköznek nem bizonyult. Szaddám Huszein továbbra is hatalmon van, százezernyi katonája és sok ezer szerencsétlen kurd viszont belepusztult a nyugati nagyhatalmak rendteremtésébe. Hogy hozzáértésből vagy morálból hibádzott Bushéknál, nem tudom; mindenesetre kár volt a kelet-közép-európai új demokráciáknak fenntartás nélkül melléjük állni.

Most, a jugoszláv válság megítélésében hozzáértésből és morálból egyaránt elégtelenre vizsgáztak a nyugati nagyhatalmak: amerikaiak és nyugat-európaiak egyaránt. Első reakciójuk ugyanis egyszerűen az volt: a szlovének és horvátok maradjanak nyugton, ne zavarják az európai nyugalmat. Alaposan le is szerepeltek a külügyek irányítói a nyugat-európai közvélemény előtt. Napokba tellett, amíg a nyugat-európai diplomácia rájött, hogy át kell értékelnie a jugoszláviai helyzetet.

A konfliktus első napjaiban a magyar kormány ismét azt szajkózta, amit az amerikaiaktól és németektől hallott: nem szabad megengedni a destabilizálódást. Magyarország az egységes Jugoszlávia fennmaradásában érdekelt. Kísértetiesen arra emlékeztetett ez a reakció, ahogy tíz-húsz évvel ezelőtt a szovjet külpolitika szövegeit ismételték a magyar illetékesek.

Abban, ahogyan egy fél évvel ezelőtt a kormánypárt és (kevés kivétellel) az ellenzék egyöntetűen kiállt az Egyesült Államok és öbölbéli szövetségesei mellett, az a feltevés munkált, hogy itt a demokráciák állnak szemben a diktatúrával, a szabadság az elnyomással, a biztonság az agresszióval. Abból indultak ki, hogy a demokrácia irányában elindulva a demokratikus országok oldalára helyes állni. Csakhogy hibás az a feltevés, hogy a demokratikus országok külpolitikáját eleve a szabadság, béke, biztonság nemes eszményei vezérlik. Temérdek példát ismerünk a történelemből ennek ellenkezőjére. Bizony, az Öböl-háború esete is inkább arról győz meg: a nagyhatalmi befolyás növelése és a konkurens hatalmak befolyásának visszaszorítása legalább olyan fontos szempont volt itt, mint az agresszor megbüntetése vagy a diktatúrával szemben a demokrácia támogatása. (Kuvait ugyanis aligha tekinthető demokratikus berendezkedésű államnak.)

A jugoszláviai tapasztalat pedig mit mutat? Azt mutatja, hogy az Egyesült Államok és a közös piaci országok számára az európai stabilitás, a kialakult állapot megőrzése fontosabbnak tűnt, mint a nemzeti önrendelkezés, a demokratikus berendezkedésű tagköztársaságok szuverenitása. Első reagálásakor ebben is követte a nagyhatalmakat az Antall-kormány.

Hogy ez így történt, s a kormány csak akkor kezdett mást mondani, amikor már a nyugati külügyminiszterek is észrevették, hogy korábbi állásfoglalásuk nem volt a legszerencsésebb, bizonyára a téli fegyvereladási botrány is szerepet játszott; az, hogy akkor rossz hírbe keveredett, fölöttébb óvatossá tette az Antall-kormányt. A baj nem is az óvatosság volt, hanem az, hogy az óvatosság mögött nem egy demokratikus, a béke és a szomszéd népekhez fűződő korrekt kapcsolatok mellett elkötelezett kormány önálló elvi álláspontja állt, hanem csak a nyugati nagyhatalmak követése.

A kormánykoalíció saját, leplezni igyekezett álláspontja ugyanis nem ez volt, hanem valami más, a külpolitika másik vonala. Ez a másik vonal a szomszéd országokkal való hagyományos, a történelmi magyar úri osztály mindig is jellemző szemben állás, a szomszéd népek lekezelése, a szomszédok ellen irányuló nacionalizmusnak a társadalmat összetartó erőként való felhasználása. Olyan elszólásokban jelenik ez meg, mint Kéri Kálmán szlovákokat vagy Inotai Ferenc románokat leszóló megjegyzése a parlament plenáris ülésén, mint az MDF most újra bedobott szovjetellenes képeslapjai. És ez a másik vonal jelent meg a miniszterelnök Cossiga olasz köztársasági elnök előtt tett megjegyzésében, miszerint a trianoni, illetve párizsi békeszerződés nem Szerbiának, hanem Jugoszláviának ítélte a Vajdaságot, tehát Jugoszlávia felbomlása esetén…

Ezekkel a külpolitikai hátsó gondolatokkal nem lehet konszenzusra jutni.






















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon