Skip to main content

Aztán…?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A közoktatási törvény tervezetét a parlament el fogja fogadni. Elfogadja, mert ez a törvény tetszik az MDF-nek, klappol a kereszténydemokratáknak, nem érdekli a kisgazdákat, és az ellenzék körében is akadnak, akiknek „elmegy”. A törvény életbe lép. Kezdetben csak annyi hatása lesz, hogy az első osztályban megint lesz osztályozás és a jobb iskolákban felvételi vizsga, az óvónéniknek pedig főiskolára kell járni, ha eddig csak középiskolában tanulták volna a szakmájukat. Később aztán komolyabbra fordul a dolog, mert a szülőktől térítési díjat kérnek a gyerekek órarendjében a helyi tanterv alapján szereplő – egyébként kötelező – órákért, a gyerek tankönyvei pedig évente 1000 forintba kerülnek. A szülő persze elvinné magániskolába a gyereket, ha már egyszer fizetni kell, de magániskola nem lesz, mert tönkremegy, mert nem szedhet pénzt, ha átvállal állami feladatot. Utána lesz helyi népszavazás arról, hogy semleges (bocsánat: „békességes”) maradjon-e az iskola. A népszavazáson lesznek olyanok, akik nem akarnak semleges iskolát, így az önkormányzat szépen oda fogja adni a világnézeti alapon szerveződő fenntartónak az iskolát vagy annak akkora darabját, amekkorát „kihelyinépszavaztak” alóla.

Aztán felemelik a pedagógusok bérét, de előtte sok pedagógust kidobnak, mert csökkent a tanulók óraszáma. A maradék béremelésébe azok az önkormányzatok is belerokkannak, amelyek eddig állták a sarat. Akkor majd a jegyző előveszi a törvényt, kikeresi a 73. paragrafus (3) bekezdését, és mivel az iskola fenntartása közoktatási érdekből indokolt, de a fenntartó saját erejéből nem képes fenntartani, megállapodik az állami fenntartásról a miniszterrel. Addigra a miniszternek már lesz sok iskolája, amit ő tart fenn, mert a törvénynek van 62. paragrafusa is, aminek alapján azokkal a nem állami fenntartókkal egyezett meg, akik nem tudtak egyezségre jutni sem a helyi, sem a területi önkormányzatokkal a fenntartásról. (Beszélő-trikót kap az az olvasó, aki kitalálja, melyik iskolafenntartóról van szó ebben a paragrafusban.)

A miniszternek egy idő után annyi iskolája lesz, hogy segítenünk kell majd neki kitalálni, milyen szervezet által bírná fenntartani például a kistelepülések iskoláit. Még szerencse, hogy van ROK és ágazati szakmai ellenőrzés, aminek keretében – ellentétben más szakmai ellenőrzésekkel – nem kell előre bejelenteni a látogatást, így biztos csupa-csupa jó iskolája lesz a miniszternek. Ha másért nem, hát azért, mert a szakmailag önálló pedagógus tanmenetet készít, a tankönyvet jóváhagyó bizottság hagyja jóvá, az országos szakértőt pedig szakértő-jóváhagyó bizottság. Szigorúan együttműködve az országos szakmai szervezetekkel!

Mikor már mindenki ismeri a törvényt, és mindenki elkészítette a helyi tantervét meg a pedagógiai programját, a miniszter kiadja a vizsgakövetelményeket és az állami vizsga szabályait. Az lesz csak a meglepetés!

Az iskolák eldöntik, hogy hány évfolyamuk lesz: aki siet, az hamar el tudja szerezni az általános iskolából a jobb tanulókat. Sajnos lesznek persze, akik nem ébrednek fel időben, ők majd alapvizsgáztatják a maradékot a 10. osztály végén. Különösebb jelentősége nincs a dolognak, mert úgyis csak azok a gyerekek maradnak az általános iskolában, akik nem akarnak vagy tudnak továbbtanulni. Ők még nem tudják, hogy a tudás hatalom. Sebaj, ők elmennek majd szakmát tanulni néhány hónapra. Ha meg lesz pénzük, beiratkoznak a felnőttek iskolájába, nem lesz az olyan drága, ott majd megszerzik az érettségit. Húszéves korig pénzbe sem kerül a vizsga, legalábbis az első meg a második nekifutás.

Mire mindezt mindenki megérti, szükségképpen lesznek morgolódók, elégedetlenkedők, sőt, tiltakozók is. Nekik majd azt mondjuk, hogy késő bánat, volt nagy vita, miért nem akkor mondták? A vidéki pedagógusok egyébként is támogatnak minket (de azt nem mondjuk meg, hogy melyik vidéken). Baj már csak azért sem lehet, mert a ROK-ok folyamatosan elemzik a régió tanügyi helyzetét, az Országos Köznevelési Tanács pedig, közoktatási rendszerünk legstabilabb eleme (tagjait 6 évre bízzuk meg, hogy legalább valami nyomunk maradjon) ajánlást készít a tantervekkel, tankönyvekkel, pedagógiai programokkal szemben támasztott követelményekre, a tanterv és a tankönyv elbírálásának rendjére. Ha marad ereje, figyelemmel kíséri a Nemzeti Alaptanterv alkalmazását, persze csak akkor, ha már elkészült a pedagógusokkal szemben támasztható szakmai-erkölcsi követelmények kidolgozásával.

Így a törvényben foglalt tanszabadság sem sérül, s mód lesz az oktatáshoz fűződő egyenlő alapjogok érvényesítésére is. Remélhetőleg mindenki belátja majd, hogy ennél többet nem lehet tenni a társadalmi ellenőrzés működési kereteinek kidolgozásáért.

Mire minden zavart kiszűrünk, mindenki látja majd, milyen súlyos terheket ró a törvényalkotóra ez a paragrafus: „A közoktatás rendszerének zavartalan működéséről – e törvény rendelkezései szerint – az állam gondoskodik.”

Aztán…? Aztán ’94 lesz, és valakinek gyorsan hozzá kell látni egy működőképes iskolarendszer megteremtéséhez, mert törvény ide, törvény oda, a szülő minden reggel iskolába viszi a gyereket. És ezzel mindent elront.


















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon