Skip to main content

Bennsült vörös kolop?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
F. Havas Gábor: Urrrak a papok (Beszélő, 19. sz.)


Lehet, hogy az egyházi kárpótlás ügyében ránk virrad az ellenreformációs hadakozások évada? Akkoriból való a cím és a színezet.

Gyerekkoromban, félidőtájt a két világháború között, a felnőtt társadalom sűrűn jellemezte a később „dicsőséges 133 nap” jelzővel illetett bolsevik diktatúra elvi megalapozását egy szlogennel: „Ami a tiéd, az az enyém. De ami az enyém, az nem a tiéd!”

Nem lehet hát mondani, hogy eleink nem ismerték fel első pillanatban a rút igazságot, amellyel még ma is hadakoznunk kell.

El-eltűnődöm a nehéz problémán, mikortól és mely esetekben is kellene tisztelnem a tulajdon szilárd sérthetetlenségét? Ha a Fidesz jogot vindikál az egyetemisták nevében a vörös éra idején nekik juttatott kolostorhoz, vagyis a szent tulajdon jogi alapja éppen az elkonfiskálás, akkor éppen úgy visszajár a vadonatúj munkásőrlaktanya eredeti tulajdonosainak, hiszen tudvalevő, hogy verejtékes uzsonnapénzükből spórolták össze. Aztán ne csodálkozzunk, ha más égtájakon továbbra sem érzékelik vörösre tüzesedett ifjú honatyáink érvelésében az elfogultságmentes tiszteletet a magántulajdon iránt, amely tudvalevőleg a beruházási kedv szilárd alapja leend.

E hasábokon néhány hete már bátorkodtam kifejteni, hogy értelmetlennek tartom, és társadalmunk sem győzi majd cérnával azt a műfelháborodást, amely a nyolcezer helyett visszaadásra szánt nyolcszáz volt egyházi ingatlan mindegyike után felharsanhat. Próféciám hamar valóra vált, a Bibó Kollégium körüli csetepaté semmivel sem szordínósabb az Egyetemi Színpad körül még mindig fel-felcsapó zokszónál.

Ezúttal már csak három érvvel szeretnék élni.

1. Negyvenöt év alatt számtalan züllött közintézményben fordultam meg a lajtahansági főcsatornától keletre. És megfordultam eredeti állapotokban leledző kastélyokban és kolostorokban az említett választóvonaltól nyugatra. Sziklaszilárd meggyőződésem, hogy egy grófi kastély vagy egy kolostor semmi másra nem alkalmas, mint hogy egy grófi család, illetve egy szerzetesi közösség éljen benne. El lehet persze venni, az aztán olyan is!

2. Nem árt tudni – valamikor az alapműveltséghez tartozott –, hogy szerzetesség nincs kolostor nélkül. Nincs bejáró, avagy napközis szerzetes, aki munka után hazamegy apukához-anyukához a puha, meleg fészekbe. A szerzetesi élet 0 órától 24 óráig tart, közösségben, a világtól elzártan, belőle a kívülálló számára csak igen kevés fogható fel. Aki a szerzetesektől elvitatja a kolostorukhoz való jogot, az hiába handabandázik napestig lelkiismereti avagy egyéb szabadságról, az közös platformra került Rákosival, aki János apánkkal együtt nagyon jól tudta, miért kell kilakoltatni és világgá kergetni a szerzeteseket.

3. A szerzetesek soha nem „kaptak az államtól” semmit. Gyengébbek kedvéért: a szerzetesnek nincs vagyona és nincs munkabére. Még a ruhája sem az övé, a kiűzetéskor nagyon sok szerzetesnek nem is volt mit magára vennie: miután közhasznú tevékenységet láttak el, tanítottak, ápoltak, térítettek, ellenszolgáltatásként érdemelték ki, hogy a mindenkori „állam” gondoskodott lakásukról, eltartásukról, gyakran nem is a rend tulajdonában. Nem ingyenélők voltak, hanem a legolcsóbb értelmiségi és egészségügyi munkaerő, s ha a munkájuk után a rendjüknek juttatott térítésből még takarékoskodniuk sikerült, abból építettek maguknak rendházat, iskolát, kórházat. És persze a hívek adományaiból.

Csak egy példa a szerzetessorsra: mikor még egy szál magam voltam a későbbi Máltai Szeretetszolgálat, egy idős, volt nővér kért, hogy szerezzek meg neki egy külföldi szemcseppet. Már szinte teljesen megvakult, de még írnokként dolgozott egy rendelőben, éhbérért, talán irgalomból, mert nem volt nyugdíja, pedig akkor nemrégen hagyta abba a tanítást az egyetlen működő rend tagjaként, mint középiskolai tanárnő. De mert mint szerzetesnek, nem volt fizetése, ergo „nem dolgozott”, nyugdíj sem járt neki.

És ez nem a Rákosi-korban volt, hanem a nyolcvanas évek közepe táján. Lehet, hogy még ma is kegyelemkenyéren él?

Az idős nővér nyugdíjtalanságának rabulisztikus indoklása nagyon emlékeztet azokra az érvekre, amelyekkel most néhány egyházi épület visszaadása ellen hadakoznak. S úgy látszik, ezt még hétszázkilencvennyolcszor hallgatjuk végig keresztényi türelemmel. Mert nekünk még volt módunk hol és kitől keresztényi türelmet tanulni. De a jövőben kiktől és hol fognak türelmet tanulni, márpedig ez szükségeltetik a mások jogainak elismeréséhez és tiszteletben tartásához, a törvényes úton valamikor megszerzett tulajdon jogának tiszteletéhez is.
























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon