Nyomtatóbarát változat
Várhegyi György: Meglepetéssel értesültünk arról, hogy a közoktatási minisztérium azt a parlamenti döntést, amely a pedagógusok bérének felemelésére kötelezte, úgy hajtotta végre, hogy az alapítványi és magániskolákban dolgozókat különböző indokok alapján kihagyta belőle. Különösen meglepett minket a helyettes államtitkár magyarázata. Ő először is azt részletezte, hogy az egyházi iskolák pedagógusai miért részesülnek a béremelésben. Azért, mert az egyházi iskolák részt vállaltak az önkormányzati oktatási feladatok ellátásában, erre szerződést is kötöttek az önkormányzatokkal. Ez így igaz, de minden Magyarországon működő, engedélyezett iskola csak így működhet, tehát az alapítványi és magániskolák is ugyanúgy szerződésben vállalták az oktatási feladatok teljesítését. Jogilag tehát semmiféle különbség nincs a különféle fenntartású iskolák között.
A másik indok az volt, hogy az egyházi és az önkormányzati iskolákban dolgozó pedagógusoknak „köztudomásúlag” alacsonyabb a bére, mint az alapítványi és magániskolákban dolgozóknak. Az államtitkár-helyettes asszony igen figyelemreméltó módon hangsúlyozta, hogy a fizetések nagyságára nekik ugyan semmi rálátásuk nincsen, de ezt az adóhatóság pontosan meg tudja mondani.
Beszélő: Igaz ez?
– A mi ismereteink szerint nincs nagy különbség, sőt nem egy olyan alapítványi pedagógusról tudunk, akinek a bére jóval kisebb, mint az önkormányzati vagy egyházi iskolákban dolgozóké. De már maga a szemlélet is elfogadhatatlan. A parlamenti döntés arról szól, és ezt a költségvetési törvény is rögzíti, hogy az az oktatási ágazatban dolgozóknak jár a béremelés, és nemcsak a közalkalmazottaknak.
Eddig a számtalan oktatási törvénytervezetben a minisztérium azt az álláspontot képviselte, hogy fenntartótól függetlenül egyenlő elbánásban kell részesíteni mindazokat az intézményeket, amelyek részt vállalnak az állami oktatási feladatok elvégzésében. Ezzel az elvvel azonban a kirekesztő döntés ellentétes.
Beszélő: Hány iskola tagja az egyesületnek?
– Idén szeptemberben kilencven-egynéhány magán- és alapítványi iskola kezdte meg működését az országban, szemben a tavalyi hetven-egynéhánnyal. Egyesületünknek jelenleg ötvenkét intézmény a tagja. Ezek között óvodától egyetemig minden intézménytípus megtalálható. A szakképző, a szakképesítést adó iskolák száma a legkisebb. Ezekben az iskolákban a szülők, a pedagógusok és a gyerekek egyfajta új, alternatív pedagógiai kultúrát fejlesztenek ki, új tanterveket, új taneszközöket, új módszereket dolgoznak ki. A béremelés ügyében mi már augusztus 26-án levelet írtunk a közoktatási miniszternek, a parlament kulturális és közoktatási bizottságának, valamint az önkormányzati bizottságnak. A három közül csak a kulturális és oktatási bizottság elnöke méltatott válaszra bennünket, ő azt írta, hogy levelünket átküldte az illetékes minisztériumnak.
Bizonyára megérkezett.
Friss hozzászólások
6 év 16 hét
8 év 42 hét
8 év 45 hét
8 év 45 hét
8 év 47 hét
8 év 47 hét
8 év 47 hét
8 év 49 hét
8 év 50 hét
8 év 50 hét