Nyomtatóbarát változat
Osztálynaplóval legtöbbünk csak úgy került kapcsolatba élete során, hogy az iskolapadban szorongva leste, vajon hol nyílik ki. Pedig jó dolog az osztálynapló. Belevezetik a diákok nevét, születési adatait, szülei nevét és végzettségét, munkahelyét. Idekerülnek még az érdemjegyek, a dicséretek, az intők is.
Fontos dolog az osztálynapló. Az osztályfőnöknek például azért, mert jópofa statisztikákat lehet (és kell) belőle csinálni. Van is néhány speciális oldala az osztálynaplónak e célra: Összesített Statisztikai Adatok.
Az egyik ilyen negyvenrovatos táblázat a pedagógus halmazelméleti felkészültségét teszi próbára. A címe: Tanulólétszám-adatok. Lehetne ez hendikeplista is. Ide kell bevezetni az iskolalátogatás alól felmentettek létszámát egészségveszélyeztetés, külföldi tartózkodás és egyéb rendkívüli ok szerint részletezve. A következő rovatok az értelmi, a látás-, a hallás-, a mozgás- és a beszédfogyatékosság miatt részben felmentettek létszámát hivatottak megörökíteni. Majd jönnek a heti hatórások, a kijelölt iskolába áthelyezett visszamaradottak, a testnevelés alól felmentettek, a könnyített testnevelésben részt vevők, a gyógytestnevelésben részesülők.
Ezt követik a „súlyosabb esetek” (gondolom, fontossági) sorrendben: veszélyeztetett, cigány, állami gondozott.
Tapasztalt pedagógusoknak nem probléma kitölteni a rovatokat. Hogy állami gondozott-e a gyerek, könnyű eldönteni. Ha meg piszkos a térde, láthatóan éhezik, kék-zöld a szeme alja és nincs felszerelése – veszélyeztetett.
Viszont jó néhány pedagógusnak komoly lelkiismereti problémát jelent egy tanulójáról dokumentálni, hogy az cigány. Pedig a hatályos jogszabályok anyagilag is érdekeltté teszik ebben: meghatározott „darabszám” felett „cigánypótlék” jár. (A veszélyeztetettek után nem jár „veszélyességi pótlék”.)
Tisztelettel és őszinte kíváncsisággal kérdem a nálamnál tapasztaltabb pedagógusokat: mi alapján döntik el, ki a veszélyeztetett? A gyermekvédelmista megkeresése alapján? Saját tapasztalatból? És első osztály elején?
Ami még ennél is jobban érdekel: hogyan derül ki egy gyerekről, hogy cigány? Látszik? A gyereken? Vagy a szülőkön? A bőrszín? Hányas színfaktor? Koponyatípus? Arcberendezés? Mérik vagy saccolják? Mi van a szőke cigányokkal és a „félvérekkel”?
Persze lehet, hogy az osztályfőnök egész egyszerűen megkérdezi: Mondd, fiam, te cigány vagy? És mi történik, ha a „nyilvánvalóan” cigány gyerek azt válaszolja, hogy nem?! Akkor is ebbe a rovatba kerül? És mindenki más is, akit az osztályfőnök annak vél?
Friss hozzászólások
6 év 8 hét
8 év 33 hét
8 év 37 hét
8 év 37 hét
8 év 38 hét
8 év 39 hét
8 év 39 hét
8 év 41 hét
8 év 41 hét
8 év 42 hét