Skip to main content

Búcsú a szejmtől

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A kormány veresége után a Független Lengyelország Konföderáció azonnal kísérletet tett, hogy saját jelöltjét szavaztassa meg miniszterelnöknek – egy gyakorlatilag ismeretlen vidéki pártaktivistát. De az ellenzék rosszul olvasta a törvényt: bizalmatlansági szavazás után Walesa elnök térfelén a labda. A parlament csak a bizalmatlansági indítvány részeként ajánlhatta volna saját jelöltjét.

Suchocka, ahogy a törvény előírja, azonnal beadta lemondását az elnöknek. Walesának két lehetősége volt: vagy elfogadja a lemondást, és új jelöltet javasol miniszterelnöknek, vagy nem fogadja el a lemondást, és feloszlatja a parlamentet. 24 órás várakozás után kiderült: nem fogadta el a lemondást, és feloszlatta a szejmet. A pénzpiac és a nemzetközi közvélemény visszafogottan reagált: a lengyel adósság ára csupán egy százalékkal esett, és a legtöbb kommentátor a válságot úgy értékelte, mint a demokratikus fejlődés normális – ha nem is üdvözlendő – részét.

Bűnbarlang és akasztófa

A jelenlegi válság közvetlen okait sokan a tanárok és orvosok április végén kezdett szrájkjában jelölik meg. Az érettségi vizsgákat a középiskolák egy részében elhalasztották, a családtagok nem látogathatták a kórházban ápoltakat. Egy Szolidaritás-csoport életnagyságú akasztófát cipelve vonult át Varsó belvárosán, az elnököt „kommunista ügynöknek”, a parlamentet „bűnbarlangnak”, a kormányt pedig „zsidó összeesküvők hadának” titulálta.

A sztrájkolók többek között fizetésemelést és nagyobb állami alapokat követeltek az egészség- valamint az oktatásügy számára. Hanna Suchocka 10 hónapos koalíciós kormánya azonban nem engedett a követeléseknek, azzal érvelve, hogy a megszigorított költségvetésnek nincs pénze. A Szolidaritás szakszervezetet azonban nem sikerült meggyőznie. A sajtó ugyanis pénzügyi botrányokról és a közalapok hűtlen kezeléséről szóló beszámolókkal van tele, s míg az állami szektorban a fizetések ritkán haladják meg a 2,5 millió zlotyt, az országos átlag a 4 millió felé közelít (1 dollár = kb. 16 600 zloty). A szervezet legradikálisabb csoportjai, élükön Maciej Jankowskival, a Szolidaritás varsói szervezetének vezetőjével, megmakacsolták magukat.

Bár az ország közvéleménye elítélte a sztrájkolókat, a hangulat nem kedvezett sem a kormánynak, sem a parlamentnek – amelynek népszerűségi indexe 20 százalékra süllyedt –, sem pedig Walesa elnöknek, aki épphogy elérte a 30 százalékot.

Fogyatkozó koalíció

Ez volt a pillanat, amikor a Népi Megegyezés (PL) úgy döntött, hogy kilép a koalícióból. A lengyel parasztok már régóta elégedetlenek voltak az egymást követő kormányok agrárpolitikájával, és a PL mint a Szolidaritásból kinőtt parasztpárt lett az elégedetlenség egyik szószólója. Pedig a Suchocka-kabinet fogékony volt problémáik iránt: adót vetett ki az agrárimportra, és megszabta a felvásárlási árak minimális szintjét a hazai termékekre. A parasztaktivistáknak azonban ez nem volt elég. Az ellenzéki parasztpártok kihasználták az elégedetlenséget: propagandájukkal a PL szavazóbázisát is megcélozták. A PL megijedt, és távozott a kormányból, de ezzel megfosztotta Suchockát csekély parlamenti többségétől.

Ezalatt a Szolidaritás – látva, hogy semmire sem jut a sztrájkkal – új eszközhöz folyamodott: bizalmatlansági indítványt nyújtott be a szejmben. A koalíció meglepődött: ez volt ugyanis – Jan Rulewski szavaival – az a kormány, amelyik az 1989-es demokratikus áttörés óta leginkább képes volt kompromisszumokra jutni a szakszervezetekkel. A kormány megbuktatására tett kísérlet azért is volt meglepő – sőt öngyilkos lépés –, mivel Suchocka koalíciója a Szolidaritás, személyesen Jan Rulewski asszisztálása mellett alakult meg.

A globális gazdasági eredmények eleinte szintén a kormány stabilitását segítették. Az inflációt sikerült megfékezni, a munkanélküliség áprilisban – először a rendszerváltás óta – 6 ezerrel csökkent, tartósnak bizonyult az ipari termelés tavaly megindult növekedése, s az előző évhez képest számottevő kereskedelmi többlet keletkezett. Tény azonban, hogy ezek a mutatók egyelőre nem váltak nettó nyereséggé sem a sztrájkolók, sem a szegénységi küszöb alatt élők (egyes adatok szerint a lakosság egyharmada) számára.

A szakszervezeti vezetők igyekeztek politikai tőkét kovácsolni a növekvő elégedetlenségből, amelyet Jankowski és támogatóinak populista fenyegetőzése fogalmazott meg. Bizalmatlansági indítványukat a jobboldali politikát baloldali gazdasági koncepcióval elegyítő ellenzéki Független Lengyelország Konföderáció azonnal támogatta.

A kormány bajban volt, mert a többi ellenzéki párttal folytatott tárgyalásai nem vezettek eredményre. A posztkommunista pártok – a Demokratikus Baloldali Szövetség és a Lengyel Néppárt ugyanis olyan irreálisan merev feltételeket szabtak támogatásukért cserébe (pl. a költségvetés inflációs kiegészítését), amelyeket a kormány már a Szolidaritással folytatott tárgyalásokon egyszer elutasított. A jobboldali ellenzék pedig továbbra is hajthatatlan volt: „kommunista ügynöknek” nevezte az elnököt, s ellenségesen viszonyult az elnök támogatását élvező Suchockához.

A feloszlatás után

A várakozásokkal ellentétben azonban nem a kormány, hanem a parlament bukott meg, s az erről szóló elnöki határozat azonnal érvénybe lépett: a szejm tehát nem fog június első hetének végéig működni. Az új parlamenti választásokat az alkotmány szerint a feloszlatás után 3-4 hónappal kell megtartani. Addig Suchocka kabinetje működik mint ügyvezető kormány.

A nagy pártokat előnyben részesítő új választási törvény várhatóan megszünteti azt a kockázatot, hogy újra a jelenlegihez hasonló, megosztott szejm alakuljon meg, és ez talán több választót fog részvételre ösztönözni, mint 1991-ben. Az elnök azt mondja, aláírja az új választási törvényt, ámbár egyes források szerint e döntésének áraként a jelenlegi koalíciótól azt követeli, hogy egységesen őt támogassa, s ne indítson jelöltet az 1995-ös elnökválasztáson. E híreszteléseket persze nehéz ellenőrizni.

A parlament feloszlatása rendkívül népszerű intézkedésnek bizonyult: a lengyelek több mint fele egyetértett vele. Ez a szejm már inkább forrása volt az ország számos problémájának, mint megoldásuk eszköze, és az emberek aligha bánkódnak távozása miatt. Ha viszont a következő sem bizonyul jobbnak, az alaposan aláaknázza a parlamentarizmus támogatását. Márpedig ez – válsághelyzetben – más, kevésbé demokratikus megoldásokhoz vezethet.
































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon