Skip to main content

Budapest, 1913

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
(Nemzetközi kiállítások a Nemzeti Szalonban és a Művészházban)


1993 februárjában e lap hasábjain Hajdu István érdekes ismertetést írt az 1913-as New York-i Armory Show-ról az azóta megjelent számos kiadvány alapján, melyek folyamatosan felelevenítik az európai modern művészet első nagyszabású tengerentúli bemutatójának eseményeit. Tudjuk, a tárlat a klasszicizmustól a szimbolizmusig sok XIX. századi stílusirányzatot is bemutatott, de már ott voltak a Vadak, s nagy változatosságban a kubisták. Nem volt jelen viszont a tárlaton sem a futurizmus, sem az expresszionizmus. Ez a két irányzat ezekben a hónapokban Európa nagy művészeti központjaiban és perifériáin mutatkozott be, s így jutott el 1913 január–februárjában Budapestre. (Nyitott kérdés, hogy a magyar főváros a központokhoz vagy a perifériákhoz tartozott-e.)

A fő centrum ekkor kétségtelenül Párizs volt. Ott a Függetlenek Szalonja és az Őszi Szalon szabadon fogadta be a Párizsban dolgozó sok-sok nációt. Párizsban adták ki első manifesztumukat a futuristák, itt csodálkoztak rá először az orosz századforduló nagy alkotóira. A futuristák első nagyszabású bemutatója is Párizsból indult 1912-ben európai körútra. Budapesten már hallottak róla korábban is. A futuristák első manifesztumát néhány hónappal megjelenése után kitűnő fordításban közölte a Nyugat 1910. április 1-jén. Marinetti ezután személyes ajánlással küldte kiadványait a Nyugat szerkesztőségébe. Babits Mihály írta az első irodalmi rangú kritikát a futurizmusról 1910-ben, mely bírálattal kezdődött, és laudációval végződött, Kosztolányi 1913-ban három futurista verset fordított le, Balázs Béla pedig ugyancsak a Nyugatban írt a futuristák 1912-es párizsi kiállításáról. Ezekben az írásokban idegenkedés és a megértés szándéka egyaránt fellelhető. Budapesten, nem úgy, mint Prágában, nem írtak futurista manifesztumot (a prágai Nyitott ablakok címmel jelent meg 1913 augusztusában), de a polémiák közepette érezhetővé vált a futurizmus hatása 1915 körül a költészetben, grafikában és a festészetben. Az irodalom által nyújtott első élményeket hihetetlenül felfokozta az 1913 telén megrendezett kiállítás, melyen a futurizmus festészete és szobrászata fő műveivel volt jelen.

A kiállítás helyszíne az 1907-ben épült Nemzeti Szalon. Aki még látta csúfos eltüntetése (1960!) előtt, emlékezhet vonzó, emberléptékű termeire, kecses homlokzatára. Fülep Lajos így írt róla 1907-es nyitó kiállításáról szóló kritikájában: „Az Erzsébet tér verebei közé gyöngéd kezek beillesztettek végre egy aranyos kalitkát… Színekbe álmodták bele, és testté formálták a sóvárgást, a megváltó művészet bensőséges hívását… Mert tavasz van itt. Mint mondani szokás: ver sacrum.”

A Vágó József és László által tervezett épületben látni lehetett Körösfői Kriesch Aladár, Nagy Sándor műveit, kiállításain Rippl Rónait, Vaszaryt, a modern magyar művészet minden jelentős és fiatal képviselőjét. Az 1894-ben alapított polgári művészettámogató társaság 1901-től már modern nemzetközi kiállításokat is rendezett, a futuristáké így az impresszionista tárlatok örökébe lépett. A legmegfelelőbb helyre jöttek, noha nem mondható, hogy a Nemzeti Szalon az egyetlen kortárs művészetet kiállító helyiség lett volna 1913-ban Budapesten. 1913 késő tavaszán az akkor a Kristóf téren, ugyancsak szecessziós stílusú szobákban kiállításokat rendező Művészházban nyílt meg a nemzetközi posztimpresszionista kiállítás, mely az év másik kiemelkedő művészeti eseménye volt. Mondhatjuk, ez a két kiállítás volt a magyar Armory Show.

Azok a festmények, amelyek napjainkban a világ nagy gyűjteményeiben a futurizmust, expresszionizmust, kubizmust képviselik, mind itt voltak 1913-ban Budapesten. Tanú erre a két katalógusfüzet, közvetve pedig azok az irodalmi alkotások és emlékezések, melyek felidézik Carlo Carra Galli anarchista temetése című festményét (Kassák írása a Tett 2. számában) s Umberto Boccioni Luigi Russoló fő műveinek élményét. A mindkét tárlaton szereplő Kandinszkij és Javlenszkij expresszionista színköltészete szintén erős benyomást tett néhány fiatal művészre.

A Nemzeti Szalon 1913-as futurista és expresszionista tárlatának kritikáiban a nagyméretű, mozgalmas, meghökkentő futurista képek által kiváltott gondolatok dominálnak. Magyar festmények sora bizonyítja, hogy az expresszionizmus hatása nem volt kisebb. A Művészház tárlatán pedig megjelent az expresszionisták mellett a kubizmus is. A nemzetköziség elvét igen komolyan érvényesítve, együtt szerepelt itt 1913 májusában az európai és magyar művészet. A katalógus ábécérendben közli a művészeket. A névsorból csak néhányat idézünk. Gleizes, Delaunay, a Burljuk testvérek, Picasso és Réth Alfréd képviselte a kubizmust, Campendonck, Goncsarova, Javlenszkij, Kandinszkij, Franz Marc, Pechstein, Schmidt Rottluf az expresszionizmust, a magyar modernek élvonalából jelen volt Berény Róbert, Czigány Dezső, Czóbel Béla, Fémes Beck Vilmos, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Vaszary János.

Ami 1913-ban Budapesten történt, nem ismétlődött meg azóta sem. A Nemzeti Szalont a két háború között még megpróbálták ügyvezetői az aktualitások szintjén tartani. Igaz, az arany-eozin kaput az elefántokkal, melyet Zsolnay Vilmos tervezett, lebontották, mert süllyedni kezdett, s akkoriban a tető is többször beázott. Az intézmény utóvirágzása idején, az 1950-es évek végéig klasszikus magyar modernek híres tárlatait rendezte meg – magam Ferenczy Béni, Borsos Miklós és Czóbel Béla tárlatát őrzöm emlékezetemben –, majd a Nemzeti Szalon neve és nemzetközi jelentőségű, független művészei tevékenysége miatt „életveszélyessé” vált – és elnyelte a föld.

Frank János írta meg néhány éve, hogy fel kell építeni a Nemzeti Szalont. Ez a javaslat ma sem vesztette el aktualitását.

A gazdagabb művészeti központokban az 1960-as évektől egymás után rendezik meg a század eleji jelentős modern művészeti kiállítások felújítását. Volt már ilyen retrospektív-bemutatója az Armory Show-nak, a berlini 1913-as Őszi Szalonnak, sőt még a kivételes kvalitású anyaga és tragikus története miatt egyaránt jelentős Elfajzott művészet tárlatoknak is. Magyarországon a két 1913-as tárlat „felidézése” lenne nagy és szép feladat. Megjelenhetne itt többek között Delaunay Eiffel-tornya, Carra Anarchistatemetése és Berény Bartók-portréja. A helyszín, Frank János elképzelése szerint, az újra felépített Nemzeti Szalon lehetne.


















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon