Skip to main content

Csinosság, kecs, delicatesse

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

            
A nemzet csinosodása

A magyar kultúra napja bizonyosan nagyszerű dolog: legyen nekik is karácsonyuk, gondolhatták évekkel ezelőtt az urak, s lett. Rendben átadattak a kitüntetések, elhangzottak a fáradt tekintetű kultúrmunkások nyilatkozatai. Megtudhattuk, hogy a tanító néni tanít, noha. A művész úr pedig művész, holott. A riporterek pedig roppant éleslátással vonták le a következtetést: mindazonáltal. Hogy az örök értékek amortizációja továbbra sem jelenhet meg az adóelszámolásokban. A fáklyák viszont továbbra is lobognak.

A szövetnek lobbanásaiból következtethetünk a főbb szélirányokra. A kultúra mindenekelőtt botrány. A botrány pedig az, ha történik valami, vagy ha nem történik valami. A botrány azért jó, mert nem kell gondolkodni. Nem kell vizsgálni az egyedi esetet. Egy múzeumigazgató menesztésének másnapján minden kultúrzsurnál tudni vélte, hogy itt vagy tisztogatás történt, vagy nem tiszta valami. A tényleges viszonyok tényleg másodlagosak ahhoz képest, hogy a történet milyen jól mesélhető a „na tessék, persze, ezek is” sémája alapján. Hogy hol van a Műcsarnok? Kit érdekel!

A kultúra mindannyiunk ügye, ezért a kultúra nagy ügy. A kultúra valami olyasmi, ami fölébe magasodik hétköznapjainknak. Nagy épületekben, kiterjedt intézményekben jelenik meg. És a kultúrán múlik minden. Kicsi ország vagyunk, csak a tudás segíthet rajtunk. Az emberi tőke. Nagy pénz, nagy kultúra! Pedig a kultúrának van olyan dimenziója is, amely nem szükségszerűen milliókban méretik, igaz itt milliós fizetéseket sem osztogatnak. A „nemzet csinosodásának” programja annak idején nem pusztán a nemzeti emlékhelyek létesítésére vonatkozott, hanem az élet állítólag apróbb ügyeit is magába foglalta. Széchenyi az Akadémia mellett kaszinóra is gondolt. Harcostársa, az 1796-ban született arisztokrata – rejtvényszövegünk szerzője – pedig a kiművelt emberfő mellett a test és a társas viselkedés átalakítását tekinti a nemzeti reform (a „modernizáció”) egyik legfontosabb ügyének. A magyar kultúra napján a civilizáció e hétköznapi formáinak alakulására is emlékezni lehetne. Gondoljunk csak bele, hogy a szocializmus hanyatlásának talán legbiztosabb jelét a szoláriumok, a body building edzőtermek elszaporodása jelentette. Aki testépítéssel foglalkozik, annak már nem a szocializmus építésén jár az esze. S miközben a magas kultúra tornyaiból manapság jókat szórakozunk a „makkos cipősökön”, érdemes lenne elgondolkozni azon, hogy a hétköznapi kultúra alakulása vajon milyen irányba mozdítja el fenenagy modernizációnkat. A magyar kultúra napján talán ezen is el lehetett volna gondolkodni.

A haladás körüli előítéleteket vizsgálva figyelme még arra is kiterjed, hogy a mívelt emberkéz kis ujja a poharat fogva szabadon marad. „Nem kicsinység ez”, mondja szerzőnk, „mivel oly nagy befolyása van társasági helyzetünkre. Naggyá vagy kicsinnyé pedig mindent hatása s következési bélyegeznek.”

Csinosság, kecs, delicatesse


„Azon képzetnek, hogy a külső és belső míveltség s ügyesség együtt ellenkezésben van s egyik a másikát kizárja, csak úgy lenne valami alapja, ha természetük, belső voltuk szerint egymással ellenkeznének; de ily ellenkezést köztök valóban nem látok. – Belső műveltséggel külső módosság; díszes magatartás s viselet a legtömöttebb tudományossággal jól megegyeznek, sőt együvé illenek. Lehet a szép s a való oltára együtt: ha a tökéletesülésnek illő s tetsző áldozatot akarunk gyujtani, nem külön, hanem mindkét oltáron egyszerre kell annak lángolnia. A külső dísz, módosság s illőség olyan, mint a testet oltalmazó s ékesítő öltözet: de maga a test, az a való. (…)

Ebből következik s világos, mint magunk mint a társaság iránti kötelességünk ellen hibázunk, ha az úgynevezett külsőséget kicsinybe vesszük s arra nem ügyelünk. (…) A kültárgynak nézett, s azért sokak által kevés figyelemre méltattak közt első helyen áll a csinosság. A csinosság valóban azon feltétel, melly nélkül mivelt társaság senkit el nem tűr. És ez természetes is; csintalan s tisztátlanság látása unalmat, utalást szül; hogy pedig ezen kellemetlen érzésektől bátorságban s mentek legyünk, egyik fő jótéte s malasztja a mivelt társaságnak. (…) Csinosság s módos magaviselet egy alkalommal sem szükségesb, mint étel közt, részint, mivel asztalnál a tisztátlanság a jelenlevőket nem csak háborítja, de betegségig is undoríthatja; részint pedig, mivel ott minden mozdulatunk nyilván s mások láttára történik. (…)

Még van nálunk egy igen rút s undorító, de nagyon közönséges rossz szokás: ez a pökés. Nem hiszem, hogy a világon valahol annyit pökdösnének, mint édes hazánkban. Hol ezen szokás megvan, nem lehet ott szobát csinosan tartani. Ezen igen rút szokást a pipázás sem menti, mert lehet ezt anélkül tenni; senki sem dohányzik többet a töröknél, mégis lakása a legdrágább szőnyegekkel beterítve mindig tiszta. (…)

Valamint mennél tisztultabb s finomabb képzet van a csonosságról, annál miveltebb egy társaság: szintúgy minél inkább létvonása s tulajdona egy körnek az illőség, a kecs és a delicatesse, annál miveltebb az. (…) Ki a társaságot azon kedves óhajtása elérhetésében gátolja, hogy minden benne s körültelevőkben mint keccsel s szépséggel bíró tárgyakban gyönyörködhessék (minek kivánására pedig teljes jussa van, mert arra természetébe szőtt s helyes érzés ösztönzi t. i. a szépnek mindenben óhajtása), aki mondom akadályozza ezen vágyában, vagy éppen annak ellenkezőjét eszközli, vét a társaság ellen; ezt cselekszi pedig az, ki akár szólása által valami keccsel s kellemmel bíró helyeit, durva, idétlen, unalmas beszéddel vagy beszélés móddal sérti a hallgatók füleit s érzését, akár balogszegletes s rút mozdulataival vagy öltözetével a jelenlévők szemeit bántja.”

???





















Kapcsolódó cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon