Skip to main content

Détente avagy az érzékeny relációk

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Cseh, osztrák, angol, kanadai és amerikai művészek a Fővárosi Képtárban


Bár nem találom túlságosan szerencsésnek, hogy a kiállítás címéül egy, a közelmúlt politikája és politizálása által rendesen igénybe vett fogalmat választottak a szervezők, s nem is egészen értem – pontosabban: nem akarom szó szerint érteni –, miért tették, az ideát, melyet a Détente-tal igyekeztek jelezni, mindenesetre kitűnőnek és példaadónak látom.

Christine König és Hans Knoll, a két bécsi galériás ugyanis azt találta ki valamikor 1989–90 táján, hogy az általuk ismert és elismert cseh művészek közül ötnek kiállítást rendez úgy, hogy a kiválasztottak maguk mellé „rendelhetnek” a tárlatra egy-egy olyan nyugat-európai vagy amerikai sztárt, akinek munkásságával rokonságot, közösséget éreznek vagy spirituális, vagy formai szinten, s aztán néhány évre együtt tartva a műegyüttest, megutaztatják azt Közép-Európában. Az ötlet nagyvonalú és kiváló, hiszen fölidéz egyrészt valami, minden bizonnyal régen elveszett romantikus gesztust, esztétikai tetté avatja másrészt a válogatást mint cselekvést (finoman jelezve annak sokrétegűségét s a felelősség elhárításának gyengéd-szemérmes módját, valamint azt: kikkel is áll szoros kapcsolatban a két galériatulajdonos), megteremti a lehetőséget harmadrészt, hogy összekötődjenek összetartozó, s szétválasztódjanak különnemű kategóriák és jelenségek, melyeknek eddig egyik mozdulatra sem igen volt lehetőségük. S végül az irányított véletlenre és annak erejében bízva kapnak és adnak egy tárlatot, mely „kifejezi-kifejezheti” őket is (így maguk is művésszé válnak), s föltár-föltárhat titkos és belső relációkat, melyek összevonják a művészeket, az időt és a színhelyeket. És persze, belevillanthat a történet képébe is (erről akarna beszélni a cím, a Détente), ám ezzel kapcsolatban elégedjünk meg pusztán annyival, hogy felidézzük a katalógusból az 1926-ban született cseh Adriena Simotova szavait: „Talán egészen más lenne a művészetem, ha más életet élhettem volna.”

Az osztrák König és Knoll (őt igényes budapesti galériája révén jól ismerjük) kiválasztotta, majd fölkérte tehát a cseheket: döntsenek ők is. Rudolf Fila erre az osztrák Arnulf Rainert, Milan Knizák az angol Tony Cragget, Stanislav Kolibal a kanadai David Rabinowtchot, Adriena Simotova az amerikai Nancy Sperót, Jirí Valoch pedig az ugyancsak amerikai Joseph Kosuth-ot hívta meg.

A Brnót, Varsót és Milánót már megjárt kiállítás most a kiscelli dombon álló, egészen fantasztikus belsőt kapott romtemplomban és annak külső falán látható, mintegy tovább gazdagítva a tárlatot övező, jelentésteli körülményeket. Kosuth két szövege nagy méretben, kint látható, mintegy a város számára (Nietzsche- és Suarez Miranda-idézetek, melyek közül az utóbbi a konceptualista gondolkodásban alapvető szerepet játszó tautológia finoman ironizáló és költői metaforáját adja), s fölöttük félkörbe veszi a falakat a művész által megadott különös nívóvonal, mellyel a pusztulásában megállított épület sajátos műszerré válik. Kosuth „társa”, a vizuális költő és koncept művész, Valoch ellentétes fogalompárokkal dolgozik: gépelt papírlapjai a klasszikus és puritán concept artot idézik. A konceptuális művészethez közel eső minimal art, egy egyszerre gazdag és szegény geometrikus szemlélet jellemzi Kolibal és Rabinowitch szobrait. Kolibal szigorúan szerkesztett rajzai s az azok alapján testet öltött labirintusok a nézetek sokféleségével élnek, míg a kanadai művész vizuális alapelemeket rögzítő munkái az egyszerű és tiszta fogalmiság s a pompás, meghatóan szép anyag, tehát a forma közötti ellentmondással operálnak. Hasonlóképpen működik a párhuzam a keleti Fluxus egyik legjelentősebb alakja, Knizák és a talán most legismertebb angol szobrász, Cragg között is. Érdekes viszont, hogy Cragg a korábbiakhoz képest egyszerűbb, szinte minimalista munkával szerepel itt, míg Knizák szürrealisztikus lényei és ironikus high-tech repülői valamifajta formai – de nem gondolati – gazdagodásról szólnak; mintha Knizák sem állna igazán ellent a nyolcvanas évek vége felé megindult cukrosodási folyamatnak. Simotova és Spero párosa másfajta összevetésre ad alkalmat: az intimitás, az alanyiság esztétikája nyilatkozik meg a cseh művész munkáin, míg Spero grafikái egyrészt a közös mítoszokat, másrészt az aktualitás, a politikával áthatott köznapok átlagolttá lett eseményeit írják át. A tárlat kiegyenlített anyagában valódi meglepetést csak Rainer munkái jelentenek, mégpedig abszolút negatív értelemben. Arnulf Rainer, a kortárs festészet egyik megkerülhetetlen alakja most – számomra legalábbis – kifejezetten rossz és unalmas képeket állított ki, melyekről az a fajta, szinte a tébolyig hajszolt őszinte expresszivitás, mely a nyolcvanas évek végéig munkáit jellemezte, teljesen eltűnt. Helyette érdektelen történeteket elfedő sápatag absztrakció jelent meg, valami érvénytelen beszámoló magáról a festésről, kelletlenül és szárazon. Éppily száraz egyébként a tudákosnak rémlő Fila, Rainer párja, aki klasszikusokat, Vermeert, Goyát, Maillolt és másokat „jelöl meg”, fest át, kommentál, gyenge posztmodernista módjára.

A kiállítás koncepciója egyébként nem esik túlságosan messze az idei Velencei Biennále vezérlő ideájától, mely az eltérő – vagy annak látszó – kultúrák és teóriák szándékolt és véletlen egymásra hatásán alapszik. Ennek érvényében, mint hallani, idén a magyar pavilonban Joseph Kosuth szerepel a frissiben rendbe hozott alagsori helyiségben kiállító Lois Viktorral. A csöndes amerikai konceptualista feltehetőleg jól megfér majd a zenés gépek magyar mesterével, annak ellenére vagy talán éppen azzal együtt, hogy egyiknek a másikhoz az égvilágon semmi köze sincsen. Valószínűleg túlságosan szimplának és banálisan kézenfekvőnek rémlett az ötlet ötlője előtt, hogy, ne adj’ Isten, a magyar concept art történetét igyekezzen Velencében felvázolni, mely históriában Kosuthnak nem kevés szerep juthatott, ha csak közvetve is, sajnos.

Ám erről a szemérmes magyar nem beszél.












Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon