Skip to main content

Dr. Boross Péter úr

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
és az ő törvényen kívüli magántűzoltósága


M. P. egy kisváros tűzoltóparancsnoka volt a háború alatt. 1949-ben mint osztályidegent – az utcára tették. Most rehabilitálták, soron kívül – posztumusz – alezredessé léptették elő. Az erről szóló állományparancs titkos, aláírta dr. Boross Péter.



H. Gy.-t, az MSZMP sz.-i városi titkárát 1980-ban nevezték ki tűzoltószázadossá, mert a BM személyzeti munkarendje előírta, hogy akit a párt javasol, azt tisztté kell kinevezni akkor is, ha nincs diplomája és tűzoltótiszti képesítése. Azóta sincs, ma mégis ő készíti az ország legnagyobb megyéjében a városi parancsnokok minősítését, pályázatuk szakbírálatát, ő az újonckiképző iskolák parancsnoka. Most soron kívül előléptették alezredessé. Az állományparancs titkos, aláírta dr. Boross Péter.

Azt már tudom, ki volt M. P. és ki H. Gy. alezredes. De ki az a dr. Boross Péter?





A városi tűzoltóságokat Magyarországon 1948-ban államosították, és – szovjet mintára – kialakították centrális szervezetüket. Addig a Belügyminisztériumban egy rendőrtisztviselő foglalkozott a tűzoltóság kérdéseivel, azóta száznál nagyobb létszámú országos és az ezernél nagyobb létszámot foglalkoztató megyei parancsnokságok látják el ezt a feladatot.

Az Országgyűlés 1991-ben törvényben rendelkezett, hogy a városi tűzoltóságok kerüljenek vissza a városi önkormányzatok irányítása alá, a BM pedig gondoskodjon a szakirányításról. A törvény miniszteri indoklása szerint a tűzoltást mint helyi feladatot a helyi önkormányzatoknak közszolgáltatásként kell biztosítani, ehhez az Országgyűlés a BM költségvetése útján biztosít anyagi fedezetet.

A városi tűzoltóságok a szocialista állampárti rendszerekben centrális, a demokráciákban – mindenütt – helyi irányításúak. Ez természetesen – nem érv, csupán tény, amely mögött azonban szakmai okok és követelmények állnak. A tűzoltás és főleg annak irányítása rendkívül alapos és részletes helyismeretet igényel, és a tűzoltótisztektől olyan konstruktív gondolkodásmódot, amely – a szakiskolákon túl – a tűzoltási munka közben alakul ki. Ezért szükséges a városi egységeken belüli szakmai munka, ahol a megelőző és a mentő tevékenység egymásra hatása biztosítja a szakemberek folyamatos utánpótlását. Ezzel szemben a centrális irányítással járó kontraszelektív kinevezési rendszer tűzoltótisztek helyett hivatalnokokat nevelt, akik képtelenek voltak a tűzoltás irányítására, ezért velük párhuzamosan operatív tűzoltás-vezetői rendszert kellett felállítani és kettős költséggel működtetni.

Az állampárti adminisztráció minden területen csődöt mondott, a tűzoltóság országos parancsnoka azonban szaklapjában ma is olyan cikkeket jelentet meg, amelyek szerint a tűzoltóság a Kádár-rendszer végén érte el fejlődése csúcsát. Pályázatában, mellyel jelenlegi beosztását elnyerte, a tűzoltóság átszervezését ígérte, ma pedig úgy nyilatkozik, hogy az önkormányzati irányítás a jól működő állami tűzoltóság szétverését jelentené, mert az önkormányzatok a tűzoltóság fenntartására biztosított költségvetési fedezetet más célokra használnák fel. Ez a magatartása emberileg érthető, mert a szervezetet erősen karcsúsítani kellene, megyei szervezeteivel együtt: a szakmai irányítás nem igényelné a mesterségesen felduzzasztott személyzeti és gazdasági ügyekkel foglalkozó létszámot. A BM „logikája” azonban különös: az átszervezéssel – sőt még a BM szervezeti és működési szabályzatával is ellentétben – a jogszabály-előkészítéssel is azt az Országos Parancsnokságot bízta meg, amelynek saját magát kellene „karcsúsítani”. Ennél a logikánál azonban az is természetes, hogy az Országgyűlés által a városi tűzoltóságok fenntartására, tehát az önkormányzatok részére biztosított fedezetet a BM külső szervei – a megyei tűzoltóságok – kapják meg, amelyek azt saját költségvetésükkel összemosva használják fel. Így azután az is előfordulhat, hogy a tűzoltást végzők húsz, a megyei adminisztrátorok egyes megyékben hatvan százalék fizetésemelést kaptak az elmúlt évben.

Felmerülhet az a kérdés: egyáltalán felvetik a városi tűzoltók a törvény végrehajtásának szükségességét? A válasz egyértelmű: az illetékes helyettes államtitkár az összevont parancsnoki értekezleten kijelentette, hogy nem lenne szerencsés ma ezt a kérdést felvetni. Ki az a tűzoltótiszt, a félmilliós munkanélküliség idején, aki egy ilyen „eligazítás” után felszólal?

Nem tudom, hogy a helyettes államtitkár úr hol tanulta az állampárti kézi vezérléses irányítási rendszert, de azt tudom, hogy kiválóan alkalmazza: a törvény ugyanis hiába mondja ki, hogy a tűzoltás az önkormányzat közszolgáltatási feladata, és ennek érdekében a városi tűzoltóság általános irányítása az önkormányzat kötelezettsége, ha a belügyminiszter a munkáltatói jogot és a költségvetési fedezetet nem adja át. A helyettes államtitkár úr a törvénysértést úgy követi el, hogy „állásfoglalás”-ban rendelkezik, az állásfoglalás pedig nem jogszabály, tehát jogi úton megtámadhatatlan.

Ma – egy 1971-ben keltezett törvény szerint – egyedül és kizárólag magának a belügyminiszter úrnak van a városi tűzoltóságok tagjaira vonatkozó munkáltatói joga, és ezt a hatáskörét egy éve nem hajlandó az önkormányzatokra átruházni. Ezzel a magatartásával gyakorlatilag a tűzoltást és kárelhárítást végző teljes személyi állományt törvényen kívüli állapotban tartja.

Egyetlen kérdés marad: mit szól ehhez az Alkotmánybíróság?
















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon