Skip to main content

Dzsentrik öröksége

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Beszélő-beszélgetés Antal Lászlóval


A magyar gazdaság 1992 ősze óta többet importál, mint exportál, emiatt romlik a fizetési mérleg. Hogyan értékeled ezt a folyamatot?

1993-ban három és fél milliárd dollárral romlott a fizetési mérleg. A romlás mértéke megközelíti a GDP 10 százalékát. Ez önmagában még nem volna tragikus. Csakhogy több év gazdaságpolitikai erőfeszítése, amely elsősorban a fizetési mérleg javítására irányult (és csak másodsorban az infláció letörésére), most szappanbuborékká vált. 1989-ben kormányzati berkekben nagy ijedséget okozott a világútlevél bevezetése és vele az egyéni valutakeretek miatt 1,4-1,5 milliárd dollárra duzzadó deficit. Az 1990–92-es évek fizetési aktívuma, amelyre büszkén hivatkozik a miniszterelnök úr, az egynegyedét sem éri el az 1993-as veszteségnek. Az idén pedig az első három hónapban a pénzforgalmi mérleg, amely a fizetési mérlegről megközelítően ad tájékoztatást, további egymilliárd dollár romlást mutat. Elindultunk a lejtőn, a folyamatot nem lehet megállítani.

Miért nem lehet?

A jövedelem termelése (azaz a GDP) csökken, belföldi felhasználása növekszik; a kettő között 1993-ban több mint 10 százalékos rés alakult ki. Ez részben készletfelhalmozásból, valamint hazai gép- és építési beruházásokból adódik, részben abból, hogy a fogyasztás több mint 5 százalékkal nőtt (bár a KSH kevesebbről beszél). Márpedig a fogyasztásnövekedés továbbgyűrűzik: ha most több bért fizetnek ki, akkor ezt jövőre már nem lehet visszavonni. Miközben tehát a gazdaság visszaesik, a fogyasztás növekedése tartóssá teszi a fizetési mérleg deficitjét.

A többletfogyasztás infláció formájában is lecsapódhat.

Előbb-utóbb kénytelen lesz a kormány az infláció eszközéhez is hozzányúlni: például úgy, hogy durván leértékeli a forintot. A kormányzatnak van mozgásszabadsága abban, hogy válasszon: inkább hagyja importtal fedezni a fogyasztás növekedését (megterhelve a fizetési mérleget), vagy inkább engedjen az inflációs nyomásnak, s ezzel lecsapolja a vásárlóerő növekedését. A korábbi években jól szlalomoztak a kettő között: amikor várták az IMF-küldöttséget, akkor fizetésimérleg-javító intézkedéseket tettek, amikor pedig sztrájkra volt kilátás, akkor bért emeltek. A fizetési mérleg romlásának mostani értékét azonban már nem lehet szlalomozással kezelni.

A kormányzat hangoztatja: még sincs baj, mert vannak valutatartalékaink.

Hogyne! Ha ügyes dzsentri vagy, és kétszer annyi pénzt költesz el elegáns vendéglőben, cigányzene mellett, mint amennyi jövedelmed van, akkor még mindig eladhatod a komódot. Mondjuk, a Matáv nevű komódot, és akkor degeszre tömheted az erszényed. Ettől még igaz marad, hogy messze elszakadt a jövedelemköltés a jövedelemtermeléstől.

És ha vége lesz a világpiaci recessziónak? Ez esetben – állítják sokan – meglódulhat az export, tehát javul a fizetési mérleg…

Én nem így látom. A jövedelemköltés, ismétlem, sok vissza nem vehető tételből áll. Ezenkívül a lakossági nettó megtakarítások csökkennek, a vállalkozások pénztartási hajlandósága úgyszintén csökken (inkább hitelt vesznek föl, mint hogy pénzt tartanának a bankjaikban) – az államháztartás hiánya pedig nő. E feltételek mellett szükségképpen tovább romlik a fizetési mérleg. Világosan látni kell: ha nem csökkentjük a belföldi keresletet, akkor nőhet ugyan az export, de akkor nő az exporthoz szükséges import is, sőt a kifizetett többletbér egy részét szintén importcikkekre költik el.

Annyiban mégis árnyalnunk kell a képet, hogy ha növekszik a bérmunka (amelynek során a külföldi cégek munkaműveleteket végeztetnek a magyar vállalatokkal), akkor javul a kapacitáskihasználás, növekvő kibocsátás mellett fizetik ki közel ugyanazokat a béreket. Ez azonban csak évi 300-400 millió dollár többletet hozhat: ez már kevés. Nem véletlenül alkalmaznak a világon mindenütt restriktív intézkedéseket, ha romlik a fizetési mérleg.

Jöjjön a nadrágszíjmeghúzás?

Más út nincs. Mit tesz ezzel szemben a kormány? Bevezeti a 72 milliárd forintos kisbefektetői részvényprogramot; az adóskonszolidáció a most ismert adatok szerint 60 milliárdba kerül; kárpótlási jegyeket ad, és nyugdíjat fizet a külföldön élő magyaroknak; a pótkárpótlásra 500-600 ezer igénylő jelentkezett. E tételek mind a következő kormány számláját terhelik. Így tesz a dzsentri: én költök, te fizess! Nem tudni, hogy indul el majd az a kormány, amelyik ezt a romhalmazt átveszi.

A legfőbb költekező az állam. Megállítható-e a költségvetési deficit növekedése?

Egyértelműen nem. A következő kormány legföljebb korlátozhatja a növekedést, ha kemény takarékossági intézkedéseket vezet be. Ekkor is legföljebb csak 10 százalékra lehet leszorítani az államháztartás hiányának növekedését a következő évben; de én inkább 20 százalékot tartok valószínűnek. Az új kormány nem vonhatja vissza sorozatosan elődje ígéreteit: ez a jogállamiság követelményét sértené. Megterheli a költségvetési számlát az is, hogy – mint az SZDSZ is mondja – a felhalmozás előmozdítása érdekében el kell engedni bizonyos adókat, például a forrásadót (a kamatok és osztalékok után fizetett adót). Azonban annak, aki szociálisan érzékeny (ez a kormány nem volt az), látnia kell, hogy az ilyen intézkedések azoknak kedveznek, akiknek pénzük van, ennek folytán kevesebb jut a gyengék gyámolítására.

A mostani kormány – különösen az előző pénzügyminiszter – mereven ellenállt a forrásadó elengedésének. Mi ennek az oka?

Kupa Mihály úgy érzékelte, hogy nem éppen vonzó dolog azt mondani: nem a gyes emelésére fordítunk több pénzt, hanem a megtakarítások, a befektetések ösztönzésére. Engedett a koalíció harmadikutas felfogásának is, vagyis annak a törekvésnek, hogy: az egész népemet fogom (nem középiskolás fokon) vállalkozóvá tenni. Ebbe pedig nem fér bele, hogy a gazdagokat adóelengedéssel további felhalmozásra ösztönözzük.

Más kérdés, hogy a harmadikutas törekvés valóban széles vállalkozóréteg kialakulásához vezet-e. A most megindult kisbefektetői részvényprogramban 100 ezer forint nulla kamatozású hitelt kaphatsz; de ha összehívod a családodat, barátaidat és üzletfeleidet, máris két-hárommilliós hitelhez jutsz, ingyen és bérmentve. A kisbefektetői részvényekből meg a kárpótlási jegyekből a nagyvállalkozók, a brókercégek húznak hasznot, és nem a kisbefektetők.

A kárpótlási jegyekkel, kisbefektetői részvényekkel úgymond „csak” vagyonokat osztogatnak. Hogyan alakul át ez a vagyonosztogatás pénzosztássá, ami már növelheti a fogyasztást, tehát megterheli a fizetési mérleget is?

Ha jó részvényekről van szó, akkor igen egyszerűen. Például a kárpótlási jegyekért beváltható Pick-részvények készpénzért is elkeltek volna. Mivel a megtakarításokat nem lehetett részvényvásárlásra fordítani, fölös készpénz keletkezett, amiből többletfogyasztás származik. Ha nem ilyen jó papírokat osztogatnak, ugyanez több áttételen keresztül zajlik le: például állampapírt vesznek a rosszabb részvényeken vagy a kárpótlási jegyeken; az állampapír eljut egy bankhoz, ez meg leviszi a jegybankhoz, és repohitelt (állampapírletét fejében igényelt hitelt) vesz föl. Ha egy papíron van állami garancia – márpedig a kárpótlási jegyen, a kisbefektetői részvényen van –, akkor arra föl tudsz venni hitelt. Tehát az ilyen papírok révén igenis pénzt osztogatnak.

Sokan bíznak az állam beruházásélénkítő szerepében. De hát az állam nem jeleskedhet a költekezésben. Mit tehet mégis a beruházások növekedéséért?

Az új kormány sokat tehet azért, hogy a befektetők bízzanak abban, hogy itt érdemes beruházni. Ha sokan gondolják úgy, hogy érdemes, akkor valóban érdemes is lesz, mert a gazdaság az önbeteljesítő próféciák logikája szerint működik. El kell kerülni viszont, hogy az állam közvetlenül döntsön konkrét ügyekben (mint ahogy most az adóskonszolidáció során történik). A kormány szerintem csak az infrastruktúra területén mondhatja meg, hogy mire adja a pénzt. Egyébként csak az lehet a célja, hogy viszonylag kis állami pénzzel nagy magántőkét bevonva szülessenek valódi piaci kezdeményezések. Evégből kellene létrehozni olyan alapokat, amelyek kötvények, esetleg részvények kibocsátásával foglalkoznak, működésbe hozva a tőkepiacot. Most a tőkepiac nem működik, és a kormány téved, amikor úgy képzeli, hogy a bankok képesek betölteni ezt az űrt. A kedvezményes hitelkonstrukciókkal, amire olyan sokat költenek, nem mennek sokra, mert a bankok, amelyek elbírálják ezeket a hiteleket, tőkepiac hiányában nem tudják megítélni a hosszú távú befektetések hatékonyságát.

És mit tehet az új kormány fizetésimérleg-ügyben?

Fékeznie kell, bár teljesen nem tudja megállítani a fizetési mérleg romlását. Az említett 10 százalékos rést, amely a jövedelem termelése és belföldi felhasználása között húzódik, szerintem 2,5 százalékkal lehetne csökkenteni; ez esetben is „csak” évi 1 milliárd dollár romlást lehetne elkerülni. Ennek érdekében valószínűleg le kell értékelni a forintot, bár ez csak akkor növelné a külpiaci versenyképességet és ösztönözne a megtakarításokra, ha meg lehetne állapodni az érdekképviseletekkel a béremelés korlátozásában. A kamatokat nyilvánvalóan emelni kell, s bele kell törődni a fogyasztói árakban mért infláció növekedésébe is – ha nem akarjuk hagyni, hogy tovább romoljon a fizetési mérleg. Az új kormány rá lesz kényszerítve, hogy megmutassa a pénzügyi világnak: képes kézben tartani ezeket a folyamatokat. Persze megállítani nem tudja a lecsúszást; legföljebb egy kis homokot szórhat a lejtőre.
















































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon