Skip to main content

Énekszó és tánc…

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Tavaszi ünnepeink megfogyatkoztak. A német csapatok kiűzetését, mivel az éppen egybeesett a „szovjet” erők benyomulásával, manapság nem ünnepeljük, annál is inkább, mert a dátum is bizonytalan. (Az efféle helycsere legalább egy hétig szokott tartani.) Kommunizmus iránti korai hajlamainkról (azért az nem úgy volt, hogy a kunbéla idepottyant, és hamm, bekapta Budapestet) pedig szó se essék, ezt már a kései örökösök is félszegen ünnepelték (jobbára az ifjúsági mozgalomra lőcsölték, nyilván, mert jó régen volt, tehát egybe kellett esnie a potenciális veteránok fiatalkorával).

Történelmi szelek változása a nagyérdeműt kevéssé érdekli. Az annál inkább, hogy minimum eggyel csökkent a telken tölthető munkaszüneti napok száma, ráadásul épp a legsürgősebb tavaszi munkák idején. A húsvét ugye teljesen megbízhatatlan, hol ekkor, hol akkor van, a tavaszi kártevők ráadásul nem is hallottak róla. (Pünkösd meg már nyáron van, és lehet, hogy erről a nagyérdemű többsége sem igazán tudja, mi az). Maradt hát a munka ünnepe. A megszakítatlan hagyomány.

Legszívósabb ünnepünk. Bár „azelsőszabadmájuselseje” büszke címért mindig is több dátum vetekedett (az ideiről azért már csak nem fogják ezt kisütni), a történelmi viharok a hagyomány lényegét, a műanyagpohárból történő sörivást és a letaposott pázsiton történő tümmedt hempergést érintetlenül hagyták. Szívósságát is talán leginkább ennek a vonásának köszönheti: ideológiai tartalma sosem volt lényeges, ezért tehát nem lett volna érdemes eltörölni, annál is inkább, mert „közhangulatjavító” jellege mindent elsöprően nyilvánvaló volt. Próbálta volna csak valaki elvenni a dolgozóktól ezt a fizetett szabadnapot.

A politikusok és kései „munkásvezérek” kötelességszerű és szánalmas igyekezete, hogy mélyebb értelmet adjanak az össznépi piknikezésnek, mindig is röhejes volt, ma már egyenesen megindító. Persze a kényszer érthető. Hiszen közünnepről van szó, aminek komoly társadalmi költsége van. Ez a kiadás csak akkor jogosult, ha van valamilyen, eszmei értelemben vett közhaszna. Erősíti a közösségi, nemzeti összetartozást, a közösség erkölcsi értékeit, lelkesít stb. Akár egy dicső forradalom, függetlenségi harc, nagy győzelem emlékezete, netán egy vallási ünnep. Nincs mese, ki kell állni, és mondani kell valamit. A közelmúltban a munka hősi, forradalmi mítoszának, harci kultuszának felkeltésével próbálkoztak (l. a munka seregeinek díszszemléjét, a „széncsatát”, a „munka frontját” és más efféle ökörségeket). A munka ugyanis minden, csak nem hősies, és a legkevésbé sem kultikus tevékenység. Gatyaváltásunk óta az össztársadalmi üzenet az „érdekvédelem” fontosságára korlátozódik. Jó, ha egy országban van szakszervezet és érdekvédelem. Főleg, hogy most már ezt szabad. A szabad szakszervezetek megalakulásából azonban nem lett öntudatos, kvázi-forradalmi mozgalom, hagyomány. A fizetésemelésnek vagy a kollektív szerződésnek valahogy szintén nincs kultikus aurája. A Városligetben továbbra is annál a sátornál tolongott a nép, ahol olcsóbban adták a sört.

A majálisnak, a pogány tavaszi népünnepélynek (főleg, amióta, úgy ezer évvel ezelőtt a húsvét ennek elfoglalta a helyét) viszont van valamilyen ősi hagyománya, csak éppen, ellentétben a legtöbb modern kori ünneppel, az nem a „politikai közösség” ünnepe, hagyománya. A természeté, a lányoké és fiúké, és mondjuk a söré. Ahogy a jónép erre ösztönösen rá is érez. Csak hát a természetből a munka „hőseinek” mostanság a nadrágszíjparcella vagy a letaposott pázsit jut, sörből pedig – no, ez itt nem a reklám helye. Van még lány és fiú, tudományosan, az ember, mint „természetes közösség”, az énekszó és tánc. Szűkös időkben ez is valami. Kellemes, hosszú hétvégét!










Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon