Skip to main content

Forradalmi sorozat

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Kiállítás


Művészetünk titokzatos alakja volt évtizedeken keresztül a most 84 éves Jakovits József. Szobrait nem láthattuk, nem tudtuk, él-e, hal-e, itthon van-e vagy külföldön. Művészetéről csak legendák szóltak. Oka pedig mindennek az volt, hogy mint az egykori Európai Iskola prominensének, művészete hosszú ideig tiltott gyümölcsnek számított. Aztán a hetvenes évek végétől kezdtek megjelenni szobrai a hazai nyilvánosság előtt, és 1983-ban a Nemzeti Galériában volt kiállítása. 22 évig tartó New York-i emigrációja 1987-ben ért véget. Most a Balassi Kiadó jóvoltából kamarakiállítása látható a könyvesbolt kis galériájában (Margit utca 1., a Margit híddal szemben) december 1-jéig. A miniatűr kultúrcentrum fogadott máskor is rangos kiállításokat, ez a mostani is ezek sorát gyarapítja.

Kevés alkotónk lehet, akinek a művészete a politika tüzétől kap lángra, de művei mégsem válnak közvetlenül politizáló, illusztratív vagy didaktikus alkotásokká, legfeljebb a cím és a művész kommentárja világít rá az egykori indítékra. Közelmúltunk egy bizonyos agyonpolitizált szakaszában Jakovits tényeken, tendenciákon és szándékokon háborodott fel, és néhány művével mintegy a hivatalos ideológia és művészetpolitika ellen fordult. Pedig 1945-ben még az Európai Iskola többi művészével együtt a forma és a szín felszabadulásában reménykedett; korai alkotásai az önmagára találásért, a korszerű szobrászi nyelv megformálásáért folytatott művészi-szakmai munka állomásai. A szembenállás akkor következett be, amikor a stílus, a csoportmunka és a kiállítás szabadsága megszűnt, és az ideológiai-politikai kiátkozás és kirekesztés lett a modern művészet osztályrésze Magyarországon. Jakovits sajátságos modernsége sem felelt meg a szocreál eszménynek: művészetének eszköztárában az egymástól távol eső motívumok szürrealisztikus társítása éppúgy helyet kapott, mint az elvont formákból történő építkezés. Az ötvenes években a Bábszínházban dolgozott, kiállításon nem szerepelt. A mostani tárlat „politikus” művei, köztük az 1956-os Forradalmi sorozat az 1947–1957 közti évtized termése.

Az 1947-es kisbronzokról, a két Harcosról azt mondja a szobrász, hogy Horváth Mártonnal kellett volna felvenniük a küzdelmet, megvédendő az Európai Iskolát, a modern művészetet. E harcban, mint tudjuk, alulmaradtak ugyan, szobrászatunkat azonban két erős művel, két szecessziósan nonfiguratív alkotással gazdagították. A Sztálin-békegalamb (1953–57) a művész elmondása szerint a nagy hírveréssel népszerűsített Picasso-féle békegalamb ellenpárjaként keletkezett. A szovjet „békepolitika” valódi természetét egy szende galambfej alatt terpeszkedő szörnyeteggel fejezte ki. A szobor e háttér ismerete nélkül is észrevéteti magát, mert művészetünkben (akkor különösen) szokatlan szürrealisztikus montázselven alapuló formálásmódja, totemszerű megjelenése, szexuális utalásai nyomatékosan felhívják rá a figyelmet. A Rothadó kéz (1955) a kor életérzését ragadja meg szobrászi eszközökkel, az 1957-es Életfa pedig a győztes forradalom jelképeként értelmezhető, különös, keleties hangvételű nonfiguratív szobormű. E négy plasztika, mondhatni díszkíséretet ad a kiállítás voltaképpeni indítékához, a nyilvánosság előtt még sohasem szerepelt Forradalmi sorozat tíz lapjához. A sorozat jelképekben jeleníti meg a forradalom menetét a Bomlástól a végső Csendig. A lapok furcsa szürrealisztikus eklektikája távol-keleti kultúrák formakincséből is merít, ám mindenekelőtt a művész fantáziájából. Csakúgy mint szobrászatában, Jakovits grafikájában is független a szakmai hagyománytól, a szokványos megoldásoktól; a ceruzarajznak személyes és technikai értelemben is eredeti kvalitását képviseli.

Kordokumentumként is, főként azonban modern művészetünk ritkán látható páratlan alkotásaiként ajánlom Jakovits József műveit mindenki figyelmébe.








Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon