Skip to main content

Egy modern magyar festő

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Andrási Gábor könyve Veszelszkyről
Könyv


Magányos, visszahúzódó, szemlélődő festő volt Veszelszky Béla (19051977), a modern magyar művészet egyik igen jelentés alakja. Viszolygott a nyilvánosságtól: nem csoda, ha egy szűk körön kívül hosszú időn át ismeretlen maradt és nem csupán a közönség, de a szakmabeliek java része előtt is. Élete és a művészetpolitika fordulatai kísértetiesen támogatták egymást abban teljes pályafutása során, hogy művészete és a közönség ne találkozhassanak. Életrajzában ilyen sorok olvashatók: „1937: Vas István segítségével inkasszáns a Viktória kötő- és szövőgyárban.” „1944: Görgey utcai műtermét és műveit bombatalálat pusztítja el.” (Ez arra késztette, hogy évekre abbahagyja a művészi munkát.) „1945: feljelentik, letartóztatják mint katonaszökevényt, de egy nap után elengedik.” „195256: segédmunkás az I. sz. Épületelem-gyártó Vállalatnál, a Tűzoltószer- és Létragyárban… fűtő az Országos Erdőigazgatóságnál.” Az 1978-as székesfehérvári és hatvani emlékkiállítása, de a Kiscelli Múzeumban rendezett életmű-kiállítása (1986) sem közelítették hírét művészi értékéhez. Képei elvont szépséget testesítenek meg, optimális körülmények között sem várható, hogy alkotójukat a népszerűbb művészete sorába segítsék. Andrási Gábor kismonográfiája az Új Művészet könyvek legfrissebb köteteként jó reprodukciókkal illusztrált kötet: „állandó tárlat”, tanulmányozása nincs szűk időhatárokhoz kötve. Emellett méltó tiszteletadás a mesternek s figyelemre méltó ismeretek tárháza.

Veszelszky a látványból indult ki, munkájához nem nélkülözhette alapos megfigyelése tárgyát, a motívumot. Az eléje táruló kép vizuális lényegét színes festékpontok halmazával jelenítette meg, mintegy valóságsűrítményként: „…a tisztázás keresése… követeli meg, hogy mindig, minden egyes cseppjét a színnek helyes helyére tegyem le. Mindig sokat spekulálok, mert a pillanatnyi tettemet a végleges, az elgondolt tökéleteshez viszonyítva is mérlegelnem kell.” Hónapokig, évekig festett egy-egy képet, s meditált az ablakból eléje táruló motívum (nyolc éven át a Pusztaszeri úti panoráma egy részlete) előtt. A múló időben a valóság egyre változó arcát mutatta, s a festő követni akarta e változásokat pontstruktúráival. Bizonyos típusú művei így koralltelephez hasonlóan egymásra rétegződő festékgöbökből álló felületet mutatnak. Kései periódusára pedig a vakítóan fehér háttérre hosszas mérlegeléssel elhelyezett szórványos színpontok jellemzők. E kontemplatív, elemző alkat számára drámai esemény az éveken át festett motívum elvesztése: Veszelszkyéknek 1964-ben el kellett hagyniuk a Pusztaszeri úti házat. Óbudára költöztek. Ez ismét kényszerű szünetet iktatott munkásságába, mígnem egy idő után az itteni „panoráma”, a téglagyár kéménye vált megfigyelése tárgyává. Ám ekkor megrendítő, hosszú távon is meghatározó élmény éri: szeme láttára robbantják fel a kéményt. Mintha Cézanne-tól ragadták volna el a Saint Victoire-hegyet. Nem festett több tájképet.

Izgalmas kérdést vet fel Veszelszky két, a ’45-ös pusztulást túlélt festménye. A képek ugyanis kései műveihez hasonló pont- és vesszőstruktúrákat mutatnak, csupán még sűrítettebben, töményebben. Keletkezésük korai időpontjához nem fér kétség. Vas István pedig emlékirataiban idézi föl, hogy a festő már ’37-ben hasonlóképp dolgozott. Vas Pollock nevét említi, s úgy véli, hogy a magyar művész „megelőzte Párizst és New Yorkot”, „a világfestészet úttörő nagymestereit is”. Andrási vitatja ezt, mondván, hogy Veszelszky művészete kívül esett „a mindenkori paradigma határain”, azaz nem illeszthető be a nemzetközi fejlemények menetébe: őt más problémák foglalkoztatták. Andrási szerint ez a festészet nem absztrakt, csak „első látásra absztraktnak ható”, a festő „művészetének még… az egyre éteribbé tisztuló stádiumában is hűségesen kitartott a látvány mellett”. Absztrakt képek hát ezek, vagy nem? A festmények függetlenül minden besorolástól azok, amik: művészi értékük, erényeik nem változnak, mindenképpen előkelő hely illeti meg őket festészetünk első vonalában. Ám ha absztrakt műveknek fogadjuk el a képeket, akkor a festő „megelőzte Párizst és New Yorkot”… Magam hajlok arra  függetlenül a „világelsőség” kérdésétől , hogy absztraktnak tartsak minden olyan művet, ami annak látszik; akármilyen úton, akármilyen meggondolás alapján született. A képzőművészeti jelenségeket végtére is kénytelenek vagyunk vizuális alapon az eredmény felől megítélni.

Mindemellett sokoldalú Veszelszky festészetének megközelítése. Andrási széles körben kutatja a festő művészetének szellemi hátterét, és tárja fel alapolvasmányainak kapcsolatát műveivel.








Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon