Skip to main content

Front-átvonulás?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Alig érkezett félidejéhez Romániában a parlamenti választási ciklus, a Nemzeti Megmentési Front máris megkezdte előkészületeit az újabb kampányra. Az akciósorozat a vasárnapi népszavazáson tetőzött, ahol is a sokak által egyszerűen csak Front-alkotmánynak titulált dokumentumra kellett hogy áldását adja Románia lakossága.

Az őszi bukaresti „bányászzavargás” óta egymást követik a Front-történet fordulatai. Lemondott Petre Roman kormányfő, és egyesek szerint szándékosan engedte át a kormányrudat Stolojannak, hogy a népszerűtlen gazdasági intézkedések végrehajtása ne az ő nevéhez, s főleg ne csupán a Fronthoz fűződjön. Iliescu és Roman csoportját nagyon mély ellentétek osztják meg, ami nemcsak a két politikust támogató lapok háborújából látható, hanem abból is, ahogyan az elnök megkérdőjelezi Petre Roman pártelnöki legitimitását, és ahogyan az egykori miniszterelnök most már nemcsak konzervatívnak, hanem nyíltan kommunistának, a reform kerékkötőjének nevezi Iliescut.

Mindez azonban nem mond ellent annak, hogy mindkét Front-szárnynak közös érdeke az ellenzék megosztása: immár összehangoltan, az újabb választási kampányra való készülődés jegyében. Amikor a Front a nyáron szövetségre lépett három kis párttal, a Nemzeti Liberális Párt ifjúsági szárnyával, a Román Ökologista Mozgalommal és a Román Demokratikus Agrárpárttal, világos volt, hogy nem parlamenti helyzetének erősítésére törekedett, hiszen abszolút többsége révén bármit megszavaztathatott. Ez volt az első lépés az ellenzék megosztására. A következő lépés megtételére jó alkalmat nyújtott a bányászakció kapcsán kialakított pánikhangulat, amelyen – úgymond – már csak a Nemzeti Egységkormány tud úrrá lenni. Míg korábban a jelentősebb pártok ellenálltak a kísértésnek, ekkor már – talán Petre Roman lemondása miatt – többen fontolgatták, milyen poszton s milyen feltételek mellett vállalnának partnerséget a Front-miniszterekkel. Mindenesetre a Stolojan-kormányt most már nem egyszerűen támogatja a nevezett három kis párt, hanem miniszteri rangban részt is vesz a Front mellett a kormányban.

A Front-stratégák arra persze már nem vállalkoztak, hogy az RMDSZ-nek engedményeket tegyenek, s ezzel a legnagyobb ellenzéki csoportosulást is magukhoz ragadják. A magyar érdekképviseleti szervezeteket az ősszel indított Front-kampány nem azzal próbálja kiszorítani az ellenzékből, hogy a hatalomba emeli, hanem azzal, hogy elszigeteli. Ezt a célt szolgálta a székelyföldi autonómiabotrány és a Kovászna–Hargita-jelentés vitája. Ennek során olyan mérvű idegengyűlölő hangulatot teremtett a Front nacionalista szárnya és a Vatrát képviselő Román Nemzeti Egységpárt, hogy az amúgy sem túl erős demokratikus parlamenti ellenzék képviselőit valósággal megbénította.

Ebben a példa nélküli parlamenti színjátékban nem az volt a tét, hogy igazságot szolgáltassanak a két szóban forgó megyéből állítólag elűzött románoknak, hanem hogy leválasszák az ellenzékről az RMDSZ-t, mégpedig úgy, hogy a magyar ellenzék csalódjon korábbi szövetségeseiben, a román ellenzék pedig tartózkodjon nagy nyilvánosság előtt megbélyegzett ellenzéki sorstársaitól. Ugyané forgatókönyv szerint zajlott az alkotmányozó nemzetgyűlés is. Az ellenzéki képviselők a területi szeparatizmust tiltó cikkely egyébként szabálytalan újraszavazása mellett kardoskodtak, ám ez esetben túllőttek a célon. Addig ugyanis a nem magyar kisebbségek képviselői nem okoztak gondot a Frontnak. (Talán az RMDSZ hibájából is.) A szóban forgó cikkely megszavazásának lehetősége azonban őket is nyugtalanította. Ennek ellenére megszavazták volna a kisebbségek mindenféle szerveződését alkotmányellenesnek minősítő cikkelyt, ha szavazás előtt Petre Roman – a Párizsban tartozó Iliescu elnökkel együtt – nem figyelmezteti a Front-frakciót, hogy e lépés egyebek közt milyen nemzetközi következményekkel jár.

A következő totális áttörési kísérlet január végén, a helyhatósági választások környékén esedékes, ennek eredménye alapján lehet következtetni arra, mi várható az áprilisban tartandó általános választásokon.












Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon