Skip to main content

Hanghullámsír

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A közrádió és a köztelevízió műsorait hatósági áron terjesztik. A Közlekedési Hírközlési és Vízgazdálkodási Minisztérium megállapítja az árat, az Antenna Hungária ezen az áron szolgáltat, a Magyar Rádió és a Magyar Televízió pedig fizet. A kissé rendetlenül gazdálkodó televízió olykor rendetlenül fizet, a rendesebben gazdálkodó Magyar Rádió rendesen fizet.

Kis emelés, nagy pofon

A KHVM június 13-án július elsejei hatállyal 10,2%-kal megemelte a hatósági árat. Ez örömteli fejlemény ahhoz képest, hogy a Pénzügyminisztérium információink szerint háromszor ekkora emelést akart, de szomorú fejlemény ahhoz képest, hogy a Magyar Rádió költségvetésébe ez a kisebb emelés sem volt belekalkulálva. A rádió vezetői a KHVM rendeletéből értesültek az áremelésről, velük erről előzetesen senki nem tárgyalt. Ennyiben érthető, hogy váratlanul érte őket a dolog. Máskülönben nem érthető. Az év közepén rendszerint emelik az árat, tavaly is július elsejei hatállyal emelték – kétszer ennyivel. Az infláció 30%-os, a műsorsugárzás költségei nagymértékben függnek a villamos energia árától, az pedig az év eleje óta 60%-kal drágább. Az Antenna Hungária bevételeinek majd’ kétharmada a Magyar Rádiónak és a Magyar Televíziónak nyújtott szolgáltatásokból származik, ezeket a szolgáltatásokat kötelező teljesítenie, és az Antenna Hungáriának éppen most kell vonzónak mutatkoznia ezzel a kötelezettséggel együtt, mert most privatizálják. Mindehhez képest még a pénzügyérek által megálmodott 30%-os emelésen sem lehetne csodálkozni, hát még ezen a 10%-oson.

Nem lehetne csodálkozni – rendes körülmények között. Ám a körülmények nem egészen rendesek. A Magyar Rádió idei költségvetése mindössze 6%-kal haladja meg a tavalyit. A bevételek felét az előfizetési díjak adják, azokat pedig – hiába az infláció – nem emelték. Hiába nem emelték, mégsem lehet maradéktalanul beszedni, az első félévben 90 millióval kevesebbet kapott a rádió ebből a forrásból, mint amennyi jár neki. Az előfizetési díjakra költségvetési garancia nincs. Az erősödő konkurenciaharcban a rádió költségvetésének 30%-át fedező reklámbevételek is a tavalyi szinten maradnak, a reklámbevételek 60%-át adó Danubiusnak egyre komolyabb vetélytársa az országos sugárzásúvá fejlődött Juventus. Ezenkívül vannak még értékesítési bevételek, áfa-visszatérítés és slussz. Költségvetési támogatás egy fillér sem. Tavaly is alig volt, a költségvetés körülbelül 4%-a, éppen csak annyi, amennyi a sugárzási díjak tavalyi emelését fedezte.

Sok van, mi lehetetlen…

Mit lehet tenni? Keveset. Korábban vissza lehetett fogni a beruházásokat, ma már nincs mit. A beruházási keret a költségvetés nem egészen 2%-a. A közrádiók szerte Európában megújulnak, technikai-műszaki korszakváltás van, a Magyar Rádió lerohad. Leépíteni nem lehet, mert az a közalkalmazotti végkielégítések miatt nem költségmegtakarítással, hanem többletköltséggel jár. A csúcs-dúlás után felépített új műsorstruktúrát valamelyest vissza lehetne fejleszteni, de minek, ha a felszabaduló munkaerőtől úgysem lehet megszabadulni. A rádió átalakulását előkészítő koordinációs bizottság jelentése szerint ugyan rengeteg tartalék van még a rádió költségvetésében, „a megtakarításhoz azonban új szervezeti rendre van szükség”. A rádió átszervezésének lélektani akadályai is vannak, a tavalyi drámai események után az intézményben érthető módon eluralkodott a status quo-párti békevágy, de ezt a körülményt önmagában még nem kellene akceptálni, egy költségvetési intézmény ne pazaroljon pszichikai okokból. Csakhogy egy átszervezésnek csupán kétféle kiindulópontja lehetne. Az egyik a médiatörvény, ha lenne, vagy ha legalább biztosan tudni lehetne minden lényeges vonatkozásban, hogy miként fogja meghatározni a Magyar Rádió helyzetét, és mikor. A másik a médiatörvény hiánya, ha tudni lehetne, hogy még elég sokáig nem lesz ahhoz, hogy érdemes legyen a törvényhiányra új szerkezetet felépíteni. Nincs ma felelős vezető, aki bármelyik feltételezésre építhetne. S ha lenne is, egy szétzilált intézményben tavaly ősszel munkába állt vezetéstől akkor is nehéz lenne elvárni, hogy olyan átszervezést hajtson végre (és engedélyeztessen a kormánnyal), amelynek pénzügyi haszna már az idén jelentkezik.

Wattgazdálkodás

A rádió vezetése kétféle döntést hozhatott. Egy: eladósodunk, és utánunk az özönvíz, kettő: szűkítjük a műsorsugárzást. Az első alternatíva a Magyar Televízió gazdálkodási hagyományainak felel meg, a második a Magyar Rádióénak. A rádió már az 1992-es áremelés alkalmával is csökkentette a Kossuth középhullámú sugárzásának térerősségét.

A rádió vezetése a következő döntést hozta: augusztus elsejétől az év végéig ideiglenesen

– a solti nagyadó egész nap 1 megawattos teljesítménnyel sugározza a Kossuth adását középhullámon. Eddig 16 óra után, amikor a vételi lehetőségek romlanak, Solt 2 megawattal sugárzott. A vételi lehetőségek ezáltal Erdély nagy területein, mindenekelőtt Székelyföldön a délutáni és esti órákban megszűnnek, vagy jelentősen romlanak;

– az éjszakai műsort nem sugározzák a Kossuth középhullámán, csak a Petőfi URH-sávján. Éjszaka tehát a határ menti sáv kivételével nem lehet fogni a határokon túl a Magyar Rádió adását;

– a Kossuthot nem sugározzák rövidhullámon. Ezzel a távolabbi, mindenekelőtt a nyugat-európai hallgatók veszítik el az adást;

– a Petőfi középhullámú adását a marcali adó 1 megawatt helyett fél megawatt teljesítménnyel szórja;

– megszűnik a Bartók éjszakai műsora.

A Magyar Rádió nemcsak az áremelkedés többletterheit, hanem a kieső bevételeket, mindenekelőtt az elmaradt előfizetési díjakat is a sugárzás visszafogásával kívánja behozni. A sugárzási díjak idei emelése körülbelül 110 millió forint többletköltséget jelentene a rádió vezetői szerint, csupán 91 milliót az Antenna Hungária adatai szerint. Az elhatározott intézkedésekkel 250 millió forintot lehet megtakarítani a rádió vezetői szerint, csupán 163 milliót az Antenna Hungária szerint. Mindkét intézménynél megpróbáltunk választ keresni ezekre a nem éppen jelentéktelen eltérésekre, de egyiknél sem találtunk.

Kormányhullám

Az öt intézkedés közül az első kettőnek a következményei érdekesek igazán. Valamelyest javít a helyzeten, hogy ezentúl a Duna Tv műsorszünetében reggel a Kossuth hírműsorait közvetíti, a Duna Tv melletti hangcsatornákon pedig eddig is lehetett fogni a Magyar Rádió három műsorát, de csak külön dekóderrel, amellyel kevesen rendelkeznek. Tekintetbe véve, hogy a magyarországi sajtó a kisebbségi magyarok számára már csak anyagi okokból is elérhetetlen, hogy a Duna Tv-ből nem sokat lehet megtudni Magyarország életéről, hogy a Duna Tv sokkal kevesebb családhoz jut el, mint ahányhoz eddig a Kossuth adó eljutott, a mostani intézkedések azt jelentik, hogy a kisebbségi magyarok jelentős részének, mégpedig az egyébként is rosszabb helyzetben lévő részének megszakad a tömegkommunikációs kapcsolata a magyar társadalommal. Ez nagyon súlyos dolog. Ha a népnemzeti ellenzéket legalább annyira izgatnák egy-két millió kisebbségi magyar érdekei, mint a Magyar Televízió antiszemita trubadúrjának érdekei, akkor most kicsit nagyobb lenne a felzúdulás, mint három évvel ezelőtt, amikor a Panoráma ismétlésének megszüntetése miatt zengett az ég. Most azonban nem zeng az ég. A Határon Túli Magyarok Hivatala és a határon túli magyarok vezetői érdemleges tömegkommunikációs támogatás nélkül lobbyznak annak érdekében, hogy a kormány tegyen valamit a határon túli magyar rádióhallgatók érdekében. Ha tesz valamit, akkor nem tehet mást, minthogy az idén is magára vállalja az áremelkedés terheit. Ebben az esetben a Magyar Rádió vezetése jól provokált.

Ha viszont nem jól provokált, akkor az ideiglenesnek szánt intézkedések könnyen véglegessé válhatnak.

Ha ugyanis az idén megszületik a médiatörvény, akkor a kormány jövőre már magának emeli az árat, mert a törvényjavaslat szerint a Magyar Rádió és a Magyar Televízió műsorterjesztési költségeit a továbbiakban a költségvetés fizeti. Jövőre már nem a Magyar Rádió vezetése dönti el, mit rendel az Antenna Hungáriától, s finoman szólva nem életszerűtlen az a feltételezés, hogy a döntéshozók az adott állapotból indulnak ki, s csak azt rendelik, ami a mostani intézkedés után megmarad. Hosszabb távon pedig mindettől függetlenül is nagy kérdés, hogy mi lesz akkor, ha a méregdrága és korszerűtlen középhullámú sugárzás végleg megszűnik, és a magyar rádióműsorokat CCIR URH frekvenciákon közvetítik. Az az adás jó minőségű lesz, korszerű és olcsó, csak éppen nem röpül át a Királyhágó felett. Akárhogy is, a magyar politikának el kell döntenie, hogy csupán az ország lakosságát vagy a térség magyarságát tekinti a magyar nemzeti közműsorszolgáltatás közönségének.






































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon