Skip to main content

„Bajuszomat egy elnökségért” / Párizs érvei / A szlovák modell

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


„Bajuszomat egy elnökségért”

Sohasem hittem volna, hogy Lech Walesa ősz bajszának valaha hírértéke lesz, még kevésbé, hogy a lengyel elnök férfiúi dísze közvetlen munkatársai közötti vita tárgyává válik. Pedig az elmúlt héten mindkettő bekövetkezett. Szerdán elsőként nem kisebb tekintély, mint az amerikai AP hírügynökség röppentette világgá a szenzációt: a szabadságon lévő Lech Walesa megvált bajszától, és pucér képpel jelent meg Varsóban; másnap szinte valamennyi lengyel napilap belpolitikai rovata vezető hírként közölte: az elnök orra alatti tömött kis szőrzetből csak néhány milliméteres ősz sörte maradt.

Mindez rendben is lett volna, hiszen a lengyel elnök csaknem olyan szabadon rendelkezik bajusza fölött, mint Bokros Lajos (a „csaknem” a természet szűkmarkúsága folytán indokolt: Walesa bajusza ugyanis nem kunkorítható olyan kackiásan, mint kedvenc pénzügyminiszterünké) vagy bárki más, aki hasonló ékességet visel. A hír kapcsán azonban a lengyel elnök közvetlen munkatársai képtelenek voltak egységes álláspontot kialakítani. A legélesebb vita abban a kérdésben alakult ki, hogy vajon Walesa „csak rövidre nyírta” nevezetes bajuszát, avagy teljesen megvált tőle.

„Lech Walesa elnök nem borotválta le bajuszát, csak rendkívül rövidre nyírta! – adta meg Walesa elnök csupasz képének hivatalos magyarázatát csütörtöki sajtókonferenciáján Leszek Spalinski elnöki szóvivő. Az elnöki kancellária politikai irodájának vezetője, Andrzej Zakrzewski azonban azonnal vitába szállt a szóvivővel: „Az elnök leborotválta bajszát szabadsága idejére. Minthogy azonban időközben vissza kellett térnie Varsóba, a bajusznak nem volt ideje kinőni. Biztosíthatom Önöket, hogy Walesa elnök hamarosan ismét hordja majd nevezetes bajszát.

Hogy miként esett a bajusszal valójában? Ki tudja?

Csak annyi bizonyos, hogy július 7-én Helmut Kohl kancellárt még teljes férfidíszében fogadta az elnöki palotában Lech Walesa, majd pedig szabadságra ment. A Gazeta Wyborcza újságírójának forrásai szerint a bajusz ekkor esett a borotva áldozatául.

Ám ez nem a hivatalos verzió, az ugyanis továbbra is vitatott.

Ha a kedves olvasó azt gondolja, hogy a bajuszról való fenti megemlékezés csak amolyan „uborkaszezoni” időtöltés – téved. Lengyelországban ugyanis javában folyik az elnökválasztási kampány, s a jelöltek között óriási harc folyik a tömegtájékoztatásban való megjelenésért. Különösen szüksége van erre a közvélemény-kutatási felmérésekben egyre inkább az esélytelenek közé sorolt Walesának, aki – úgy látszik – képes szabadsága idején is vezető hírré válni. Még ha ez a bajuszába kerül is.

Persze kérdés: ha az elnök munkatársai a tömött kis elnöki szőrpamacs sorsa kapcsán is összeakasztják bajuszukat, mekkora vitára adnak majd alkalmat azok a politikai kérdések, melyekkel akkor is szembesülniük kell, amikor Walesa bajusza ismét régi formájában pompázik.

(TP)

Párizs érvei

Bár a tervezett francia atomrobbantások elleni nemzetközi tiltakozás beárnyékolta még a július 14-i francia nemzeti ünnepet is, Jacques Chirac ismételten sietett leszögezni: Greenpeace és tiltakozás ide vagy oda, Párizs tántoríthatatlanul elhatározta, hogy 1995 szeptembere és 1996 májusa között nyolc föld alatti atomrobbantást hajt végre a Mururoa-zátonyon.

Szögezzük le rögtön: atombombát robbantani rossz dolog, a nemzetközi tiltakozás morális szempontból teljesen jogos. Azonban a jogos felháborodás mellett is érdemes megismerkedni azokkal a politikai megfontolásokkal, melyek Párizst – nota bene: a kulisszák mögött már 1993 szeptemberétől – arra sarkallják, hogy mielőtt követné az Egyesült Államok példáját a nukleáris robbanófejek laboratóriumi szimulációval végrehajtott modernizációjában, egy (J. Lanxade francia vezérkari főnök szerint hosszú távon 20 robbantásból álló) kísérleti robbantássorozatot hajtson végre.

A robbantások első – s valószínűleg legfontosabb – oka az 1970-es évektől az Észak-atlanti Szövetség kereteiben is számon tartott francia nukleáris erő, a force de frappe „hitelességének” fenntartása. E „hitelesség” jelenleg alapvetően három konkrét célt takar: 1. az ezredforduló után rendszerbe állítandó M-5-ös rakéták új, TN-100-as robbanófejeinek tesztelését (ezek váltják majd föl a tengeralattjárókon elhelyezett rakéták robbanófejeit); 2. a fejlesztés alatt álló új hadászati légierő Rafale-gépeihez szükséges levegő-földrakéták kipróbálását; s végül 3. a rendkívül költséges laboratóriumi szimuláció kiépítését (Palen-program).

Annak, hogy a franciák miért nem kísérelték meg már korábban kiépíteni a kísérleti robbantásoknál sokkal biztonságosabb laboratóriumi szimulációs rendszert, elsősorban a force de frappe megkésettsége az oka. Jóllehet a II. világháború után francia tudósoknak komoly szerepük volt az amerikai nukleáris programokban, az Egyesült Államok – nem tekintve egyenrangú szövetségesnek a franciákat – végül mégsem osztotta meg Párizzsal az atomtitkot. Ebből fakad, hogy míg az USA 1945-től 2024 alkalommal hajtott végre kísérleti atomrobbantást, a Szovjetunió 1949-től 715 esetben, az amerikai technológiát és ismereteket megkapó és attól részben függő Anglia pedig 1952 óta 45-ször, addig a nukleáris technológiát és ismereteket önállóan kikísérletező Párizs csak 1960-ban tudta felrobbantani első atomszerkezetét az algériai Regnage-ban. Ezt követően a franciák mindössze négy alkalommal hajtottak végre légköri robbantást, majd pedig 1966-tól 192-szer föld alattit a csendes-óceáni Mururoán, illetve Fangataufán.

Végül nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy – legalábbis Párizs elképzelése szerint – a francia force de trappénak jelentős szerepe lehet és kellene hogy legyen az 1980-as évektől formálódó európai védelmi identitás és a maastrichti szerződésben megfogalmazott közös európai kül- és biztonságpolitika megerősítésében is. Az ugyanis kétségtelenül igaz, hogy jelenleg Európában csak Franciaország rendelkezik mindazon eszközökkel, amelyek birtokában Európa „az egyenlő fél” helyzetében tárgyalhat az Egyesült Államokkal.

(SVKI)

A szlovák modell


Vladimír Meciar, Szlovákia kormányfője tavasszal az orosz–szlovák jószomszédsági kapcsolatok jegyében vízummentességet ígért Csernomirgyin orosz miniszterelnöknek, s rövidesen sor is került az egyezmény megkötésére. A Demokratikus Szlovákiáért Mozgalom vezetője akkor laza kézmozdulattal söpörte le az asztalról azokat az érveket, melyek a lépés átgondolatlanságára és veszélyességére próbáltak figyelmeztetni. Meciar szerint aki bűnözni akar, az úgyis megszerzi a kellő vízumot, a turisták meg csak jöjjenek nyugodtan.

Az események rácáfoltak a kormányfő optimizmusára. Kiderült, hogy a keleti turisták nagy része nem pénzt költeni, hanem pénzt keresni jön Szlovákiába, esetleg a továbbutazás gondolatával tranzitállomásként használja az országot. Pozsony számára gondot jelentettek ezek a negatív hatások, a jelenlegi szlovák vezetés azonban mindennél fontosabbnak tartja a Moszkvával és a többi keleti szomszéddal fenntartott baráti viszonyt, vagyis a vízumkényszer újbóli bevezetését azonnal elvetették. Ehelyett megszületett egy rendelet, mely szerint minden, Szlovákia területére lépő idegennek napi 15 dollárral kell rendelkeznie, s aki ezt nem tudja felmutatni, azt a hatóságok nem engedik be az országba.

Az ellenzéki berkekben és a sajtóban elhangzott vélemények szerint az intézkedés értelmetlen, és több okból is betarthatatlan: csak dollárról beszél és készpénzről, vagyis nem ismer el más konvertibilis valutákat és fizetési kártyákat, az utazási csekkeket. Nincs mód megállapítani, hogy ki mennyi napra szándékozik meglátogatni Szlovákiát. A rendelet ellentétben áll az érvényes szlovák–cseh fizetési egyezménnyel, melyet a parlament ratifikált, tehát mindenképpen a minisztériumi rendelet felett áll. Az ellenzéki „rosszindulatú” kritikát megelégelve a határőrrendészet illetékes vezetője kijelentette: „Belső előírásunkban az áll, hogy a rendeletet csak azokkal szemben alkalmazzuk, akiknél felmerül a gyanú, hogy a területünkön való tartózkodást illegális itt-tartózkodásra akarják felhasználni”. Az illetékes továbbá kijelentette, hogy ez a belső rendelkezés semmiféle kivételt nem engedélyez, ugyanakkor azt sem írja elő, hogy kikkel szemben kell alkalmazni. A 22-es csapdáját idéző magyarázat után minden világos. Szlovákia területére az léphet be, akit az illetékes vámhivatalnok arra érdemesnek talál és úgy véli, hogy esetében nem merül fel a már említett gyanú. Másként fogalmazva, a vámos jókedve, illetve rosszkedve dönti majd el, alkalmazni kell-e a szabályt, vagy figyelmen kívül lehet hagyni.

Nem Szlovákia az első ország, mely hasonló intézkedést hoz. De talán itt történt meg először, hogy a rendeletet magyarázó hivatalnok leszögezi: csak azzal szemben használjuk majd, aki nekünk nem tetszik. Mindezek után a Sme című polgári napilap rövid szatirikus írással reagált a helyzetre: a szlovák vámos nem engedi be az országba az amúgy is közellenségnek kikiáltott Soros Györgyöt, mivel az nem tudott 15 dollárnyi készpénzt felmutatni. Az írás szerint a vámos kijelentette: „igaz, hogy Soros mindenféle számlakivonatokkal és valamiféle kártyákkal hadonászott az orrom előtt, pénze azonban nem volt, Szlovákiába tehát nem léphetett be.”

(A vízumkényszerről szóló összeállításunkat l. a Gazdaság és társadalom rovatunkban)

Vajda György















































Kapcsolódó cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon