Skip to main content

Hogyan történt valójában? – 1956

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


„Wie es eigentlich gewesen?” – hogyan történt valójában? Erre a kérdésre kell választ adnia a történettudománynak – tartotta a múlt század nagy historikusa, Ranke Lipót. Azóta a történettudomány szerepéről sok mást is elmondtak, de az biztos: enélkül, illetve e kérdés megválaszolása nélkül a többit sem érdemes föltenni.

Az egyetemen úgy tanultuk: 1948 és környéke a magyar történelem legjobban feltárt időszaka. Most, 1990 végén megkockáztatható: 1956 és közvetlen környéke eseménytörténete felzárkózik a leginkább ismert periódusok közé. Döntő szerepe lesz ebben a napjainkban megjelent, „már-már elviselhetetlen hiányt” pótló kronológiának és bibliográfiának. A Századvég Kiadó, az Atlanti Kiadó, valamint az 1956-os Intézet kiadványát minden magyar általános és középiskola ingyen kapja meg – ennek jelentőségét aligha lehet túlbecsülni.

1985 és 1989 között többször tanítottam „’56-ot”. Szerencsémre a liberális hagyományairól ismert „mintagimnáziumban” soha senki nem avatkozott be a tanórákba. Így nem kellett hősnek éreznem magam, amiért nem az ellenforradalom, hanem – talán Hegedűs András „repülő”-előadása nyomán – a nemzeti felkelés kifejezést használtam az események összefoglaló leírására.

A dolgot érdekesebbé tette, hogy a padokban csaknem mindig ott ült egy-egy főszereplő csemetéje, unokája. A gyönyörű s – nagyapjához hasonlóan – briliánsan okos R. V. osztályában úgy láttam a dologhoz, hogy megkértem őket: ne kérdezzék meg, mi volt ’56. Miután elég részletezően ismertettem a tényeket (illetve azokat, amelyeket akkor tudtam), csodálkozva fordultam az osztályhoz: miért nem kérdezitek meg, minek tartsuk ezek után 1956-ot?

– De hiszen a tanár úr mondta, hogy ne kérdezzünk!

– Tényleg, de úgy értettem, hogy előbb jöjjenek a tények, s utána az értékelés!

Azóta is igyekszem így csinálni.

Jó volna tudni, hogy lesz ezután? Vajon az ellenforradalom forradalommá változása, hivatalos ünneppé minősítése (a kötet idézi az 1990. május 2-án elfogadott I. törvényt) nem halványítja-e el a diákok szemében 1956 fényét? Hiszen éppen a tilalom, a hallgatás okozta izgalom vész el. Bizonyára így lesz, de azért, hogy átadja a helyét a közelmúltat racionálisan vizsgáló szemléletnek. Ebben nyújt hatalmas segítséget a Király Béla előszavával, Varga László szerkesztésében megjelent kötet.

Mint a bevezetőből megtudhatjuk, az 1986-os sokszorosított szamizdatot 1987-ben követte a párizsi Magyar Füzetek kiadása, s e mostani – „új, harmadik, bővített és immár legális” – publikálás az utóbbi években feltárt adatokat is felhasználja. A kronológia mellett kb. 280 címet tartalmazó, annotált bibliográfiát és – nagy örömünkre – névmutatót találhatunk a 180 oldalas munkában.

Mivel ajánlhat a nem szakértő recenzens egy kizárólag kronológiát és bibliográfiát kínáló segédkönyvet?

Felhívhatjuk a figyelmet arra, hogy tíz év 1956 ősze köré rendezett eseménytörténetét kapjuk, 1953 márciusa – Sztálin halála – és 1963 márciusa – az amnesztia között. Hogy 22 oldal foglalkozik az október 23. és november 4. között történtekkel. Hogy a vidéki és a nemzetközi események kellő hangsúlyt kapnak, s oldják a régebbi monográfiák Budapest-centrikusságát. Hogy a forradalmat követő megtorlást kimerítően, pontosan ismerteti.

Jó volna hinni, hogy ezt a könyvet – mint ’56-os alapot – minden tanár használni fogja. Hogy csak ezután kezdődik az ő munkájuk: a különböző erők elkülönítése, felsorakoztatása, viszonyuk ábrázolása, a szereplők szándékainak megértetése.

S talán egyszer eljutunk oda, amit egy huszadik századi történész, G. M. Young fogalmazott meg a történettudomány feladatáról:

„Miről szól a történelem? Arra a következtetésre jutottam, hogy a történelem igazi, központi témája nem az, hogy mi történt, hanem az, hogy mit éreztek és gondoltak az emberek, miközben megtörtént.”




























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon