Skip to main content

Honi légvédelem

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Beszélő: Volt-e a magyar programnak nyugati előképe, mintája?

Szommer Ferenc: Sarkalatos különbség, hogy Nyugaton – ahol szinte minden országban gyártanak személygépkocsit, maradjunk most ezeknél – a környezetvédelmi előírások nemcsak szabályozták az autópiacot, hanem hosszú ideje ezek jelentik a fejlesztés legfontosabb indítékát. Azok a gyárak, amelyek nem tudtak lépést tartani ezzel a tendenciával, lemaradtak a piacon. A KGST-ben pedig, ez közismert, semmi sem késztette piaci vagy környezetvédelmi igazodású fejlesztésre az autógyártókat. Így is évekig álltak sorba a gépkocsikért a vevők. Nekünk ezt a sokéves lemaradást és érdektelenséget lényegében egyszerre, egy lépésben kellene visszafordítani.

Beszélő: Azért röviden összegezzük, miben látták a legsürgősebb tennivalókat, a legfőbb kihívásokat?

Sz. F.: A legnagyobb kihívás abban van, hogy a hazai gépjárműpark rendkívül korszerűtlen, zömmel 20-30 éves konstrukciójú járművekből áll. Azt kellett vizsgálni, hogyan lehet gazdasági ösztönzők segítségével valamelyest visszaszorítani az ebből származó környezeti veszélyeket? De van egy társadalmi vetülete is a problémának. Meg kellett nézni, milyen közlekedési szokások uralkodnak Magyarországon – azzal a céllal, hogy lehetőleg mérsékeljük az autóhasználatot.

Beszélő: A legfontosabb intézkedések?

Sz. F.: Mi azt javasoltuk, hogy a korszerűsítés érdekében vám- és forgalmiadó-rendelkezésekkel szabályozzuk a gépjárművek behozatalát. Vagyis a korszerű autóknál csökkentsék, az avultaknál növeljék a vámot és az áfát. Ez nem valósult meg, csak kis részben. Mint tudjuk, növelték a vámot és a forgalmi adó elengedését sem tudtuk elérni. Annyi valósult meg, hogy a katalizátoros autóknál csökkent a vám, és elengedték a fogyasztási adót. Ennek következtében most körülbelül annyi engedményt kap a vásárló, mint amennyivel drágább a katalizátoros kocsi. A külön behozott katalizátoroknál és néhány javítóipari műszernél viszont elengedték a vámot. Úgyszintén azoknál a négyütemű motoroknál, amelyeket igazolt módon kétütemű motorok cseréjére használnak fel. Nagyon fontos, de nehezen haladó programrész, hogy az elavult gépjárműveket hozzák olyan szintre, amelyet a konstrukciójuk lehetővé tesz. Ehhez kapcsolódik az évenkénti kötelező környezetvédelmi felülvizsgálat javaslata. Ezt nagyon egyszerűen meg lehetne valósítani, amint Nyugaton meg is valósítják, de különböző álnehézségekre való hivatkozások is késleltetik a bevezetését.

Beszélő: Legismertebbek a kétüteműekre vonatkozó rendelkezések.

Sz. F.: És az is közismert, hogy szociális okokból ezeket nehéz visszaszorítani, pedig környezetvédelmi szemszögből nézve nagyon indokolt lenne. Ugye, az év végéig a szolgáltatásból minden kétüteműt ki kell vonni, amely nem tudja a négyüteműekre előírt normákat teljesíteni. Emellett a nyár elején próbálják ki a Komáromi Kőolajipari Vállalat új kétütemű motorolaját, amelynél a bekevert olaj mennyisége a felére csökken. Szintén a nyáron dől el, el tudjuk-e látni a kétüteműeket ólommentes benzinnel. Ez a kettő, az ólommentes benzin és az új motorolaj igen jelentősen csökkentené a környezetszennyezést a kétüteműeknél.

Beszélő: Üzemanyagoknál?

Sz. F.: Április elsejétől a benzinek ólomtartalma 25 százalékkal csökkent, az eddigi literenkénti 0,4 grammról lement 0,3-re, majd a jövő évtől 0,15 g/l lesz. Ez megfelel a nyugati normák alsó határának. Régebbi finomítói fejlesztés következtében lesz évente 5-600 ezer liter ólommentes benzinünk. Meg kell oldani, hogy az ára kedvezőbb legyen. És csökkenteni kell a gázolaj kéntartalmát.

Beszélő: Az eddig elmondottak az autósokat terhelik. Van-e valamilyen forrása magának a környezetvédelmi programnak?

Sz. F.: Azt kell mondjam sajnos, hogy a legjobb pillanatokat ennek megteremtéséhez nem sikerült a környezetvédelemnek kihasználnia. Azt szerettük volna, hogy a környezetvédelmi járulékot építsék be a benzin, illetve általában az üzemanyagok árába. Én ott voltam a taxisblokád idején az egyik érdekegyeztető tárgyaláson, és ezért merem mondani, hogy az összes érdekvédelmi szervezet, a taxisoké is elfogadta volna ezt a járulékot. Elfogadták azt az elvet is, hogy a társadalmi igazságosság azt kívánja, a környezetszennyezők fizessenek az okozott kárért, és a befolyt összeget irányítsák oda vissza, ahol a kár keletkezett. Illetve fordítsák a károkat csökkentő fejlesztésekre. Ez a javaslat azonban menet közben elsikkadt.

Beszélő: Ha már a taxisblokádot érintettük: hogyan hatott ez a program alakulására?

Sz. F.: Sajnos a mérőhálózatot épp a blokád alatt javították, s nem regisztrálták, mennyivel csökkent a légszennyezés. De így is teljesen egyértelmű, mindenki tapasztalta is, hogy a városi légszennyezés döntő részét az autók okozzák. A Levegő Munkacsoport ezért nem alap nélkül mondja, hogy a benzináremelés volt az egyik legjelentősebb környezetvédelmi intézkedés. Más tekintetben viszont a blokád – amivel mint módszerrel én nem értek egyet – arra hívta fel a figyelmet, hogy az autóstársadalom tűrőképessége eléggé a határon van. A jelenlegi gazdasági helyzetben, különösen az olyan események után, mint a taxisblokád is volt, a kormány óvatossá válik, nehezebben nyúl hozzá a neuralgikus pontokhoz.

Beszélő: És a másik oldal? A környezetvédő meg zöld csoportosulások mennyiben hatottak a programra?

Sz. F.: Ez a kérdés engem nagyon közelről érint. Jómagam is részt vettem többek között a Levegő Munkacsoport szervezésében. Sőt, azt is mondhatom, hogy „de facto” ez a kormányprogram a Levegő Munkacsoport programja. De ebből nem szabad azt a következtetést levonni, hogy a környezetvédő mozgalmak általában diadalmaskodtak, vagy jól állnak. Sajnos, épp az a baj, hogy visszaestek, elerőtlenedtek. Pedig nagyon fontos szerepük lenne a környezet védelmében.
































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon