Skip to main content

Kezdődik a háború?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Észak-Korea


Észak-Korea 1985-ben csatlakozott az atomsorompó-szerződéshez. Mint új tagnak, az lett volna a kötelessége, hogy egyezményt kössön a Nemzetközi Atomenergia Ügynökséggel, adja át neki nukleáris létesítményei listáját, és járuljon hozzá annak ellenőrzéséhez, von-e el nukleáris anyagokat a polgári felhasználástól katonai célokra. Észak-Korea 1992-ig halogatta az egyezmény aláírását, s az utóbbi években egyre erősödött a gyanú, hogy atomfegyver előállításán dolgozik. A gyanút még tovább táplálták a műholdfelvételek, a CIA-jelentések, főként pedig az, hogy Phenjan rendre megakadályozta az ellenőrzéseket, teljes bizonyossággal azonban senki sem tudja, valóban rendelkezik-e az ország atomfegyverrel, s hol tart az esetleges gyártási folyamat. A világ mindenesetre figyel és ideges.

Észak kontra Dél

A 38. szélességi körnél kettéosztott országot a világ legjobban megerősített határvonala választja el. Az északi oldalon a világ ötödik legnagyobb, mintegy 1,2 millió fős hadserege áll, melynek 70 százalékát a demilitarizált övezet közelébe telepítették. Egyesek szerint ez kiválóan képzett és felszerelt erő, melyet támogat a 22 milliós, részben fanatizált, részben megfélemlített lakosság is, mások szerint viszont csupán elhasznált teherautókkal és üzemanyaghiánnyal küszködő paraszthadsereg. A 44 milliós déli országrész 650 ezer fős katonasággal rendelkezik: Szöul a regionális hatalommá válás érdekében elsősorban tengeralattjárókra, hadihajókra és modern harci repülőgépekre fordította a katonai kiadásait, s nem kizárólag az Északkal folytatandó háborúra készült. A délieket 37 ezer fős amerikai katonai kontingens támogatja, amelyet az USA most az iraki háborúból ismert Patriot-rakétákkal is megerősített, sőt áprilisban csendben odaküldtek egy zászlóaljat is 18 tankelhárító helikopterrel. Ennek ellenére élénk vita tárgya, képesek lennének-e ezek az erők ellenállni egy meglepetésszerű támadásnak a 240 km-es fronton, s meg tudnák-e védeni a határtól alig 50 kilométerre levő Szöult.

Az északiak az elmúlt évtizedben mindent megtettek a feszültség fönntartása érdekében. 1968-ban az észak-koreai merénylők már csak pár száz méterre voltak a dél-koreai elnök házától, amikor elfogták őket, 1983-ban egy északi ügynökök által telepített bomba Burmában az odalátogató dél-koreai küldöttség 17 tagját ölte meg, köztük négy minisztert, 1987-ben egy dél-koreai repülőgépet robbantottak fel stb. Az utóbbi időben az állandó ellenségeskedés – egyelőre szavakban – tényleges háborús fenyegetéssé fajult.

Phenjani rejtélyek

Észak-Korea gazdasága már akkor is mély válságban volt, amikor a Szovjetunió segélyforrásai ezt ideig-óráig el tudták leplezni. Oroszország azonban 1991 óta már nem hajlandó folytatni a „barter-kereskedelmet”, áttért a valutaelszámolásra azóta egyre súlyosabb a nyersanyag- és energiahiány. Az ipar becslések szerint csak 30-50 százalékos kapacitással működik, az 1992 óta nyilvánosságra került jelentések szerint pedig egyre gyakoribbak az élelmiszerhiány miatti zavargások. A gazdasági nehézségeket az 1993. decemberi KB-ülés is elismerte. Nem tudták teljesíteni az 1987–93-as hétéves tervet, ezért meghirdették a hároméves gazdasági kiigazítási programot, amelynek során a mezőgazdaság, a könnyűipar és a külkereskedelem rendbetétele lenne a fő cél. Közben azonban a közvetlen háborús veszély miatt a gazdasági erőforrások nagy részét a nemzetvédelemre fordítják.

Az Egyesült Államok által szorgalmazott gazdasági szankciók egyesek szerint eleve kudarcra vannak ítélve az észak-koreai gazdaság autark jellege miatt. Valójában azonban ez a gazdaság csupán izolált, messze nem önellátó: nagyon lényeges termékekből szorul behozatalra. Nem véletlen, hogy az esetleges szankciókat Phenjan háborús oknak nyilvánította.

A koreai vezetés eddig is kiszámíthatatlan volt: ezt a bizonytalanságot csak fokozza az évek óta húzódó hatalomátadási és utódlási hercehurca. A 82 éves Kim Ir Szen utóda 52 éves fia, Kim Dzsong Il, akinek azonban nincs az apjáéhoz mérhető tekintélye és hatalma sem a pártban, sem a hadseregben.

Nehéz magyarázatot találni arra, hogy az észak-koreai rendszer e súlyos helyzet közepette miért törekszik nukleáris konfrontációra. Egyes vélemények szerint a kudarcot vallott rezsim tesz ezzel kétségbeesett – és ezért veszélyes lépésektől sem visszariadó – kísérletet uralma megmentésére. Mások szerint csupán arról van szó, hogy a vezető gazdasági körök az eddig is jelentős fegyveres rakétaeladások mellé szeretnének további keményvaluta-forrásra szert tenni nukleáris fegyverek kínálatával. A harmadik magyarázat úgy szól, hogy ezzel a módszerrel akarják megzsarolni a Nyugatot némi gazdasági segítségért, az USA-t pedig a kétoldalú kapcsolatok normalizálására és a Dél-Koreával folytatott közös hadgyakorlatok abbahagyására kényszeríteni.

Amerikai érdekek

A csendes-óceáni térség már ma is a világgazdaság fő területe: nem véletlenül koncentrál rá az Egyesült Államok mint egyedüli szuperhatalom: Ázsiával folytatott kétoldalú kereskedelme közel 40 százalékkal haladja meg európai kereskedelmét. Elemi érdeke az észak-koreai fenyegetés elhárítása is, amit hol úgy próbál elérni, hogy kisebb engedményeket tesz, hol pedig úgy, hogy fokozza a gazdasági és politikai nyomást. Meglepő módon, mind a mai napig panaszkodnak a közel ötven éve hatalmon levő Kim Ir Szen kiszámíthatatlanságára, aki a nukleáris ellenőrzési vitában valóban szisztematikusan játszik az amerikaiak idegeivel Most úgy tűnik, az USA megelégelte ezt a húzd meg-ereszd meg játékot, s arra a következtetésre jutott, hogy a passzivitás nagyobb kárt okozna: az egész globális atomsorompó-koncepció hitelessége forog kockán. Ha ugyanis Phenjan nyíltan packázhat vele, a világ más, hasonlóan veszélyesnek tartott államai (Irán, Irak, Líbia, Szíria) minden további nélkül követhetik. Ugyanakkor a Kim-rezsim által veszélyeztetett Dél-Korea, Japán és Tajvan is könnyen úgy gondolhatja: csak saját bomba birtokában érezheti biztonságban magát, s az így kialakuló atomfegyverkezési verseny lerombolná Ázsia törékeny biztonságát, kockára téve a régió – az USA számára is igen fontos – prosperitását.

Kínai aduk

Kína a Kim Ir Szen-rezsim régi, bár mára egyre ambivalensebb barátja, egyetlen nagy szövetségese, létfontosságú cikkeinek első számú szállítója: kínai támogatás nélkül tehát az egész Észak-Korea elleni blokád kudarcra lenne ítélve. Ugyanakkor Kína sem látna szívesen szomszédságában egy nukleáris Észak-Koreát, még kevésbé akar háborút: számára ez a menekültek áradatát, a régió biztonságának megroggyanását jelentené. Külpolitikáját pragmatizmus jellemzi, nem riad vissza a Phenjant fájdalmasan érintő lépésektől sem. 1992 őszén például diplomáciai kapcsolatot létesített Szöullal, majd bejelentette, hogy 1993-tól Észak-Koreával valutaelszámolás alapján kíván kereskedni. (Az észak-koreai rezsim valutaínségben szenved, amit – szűkös külkereskedelmi bevételei mellett – csak a Japánban élő több mint 200 ezer koreai honfitárs hazautalásai enyhítenek: összegét évi 600 millió-1,8 milliárd dollár közötti nagyságrendre becsülik.)

Kína álláspontja a tárgyalásos megoldás, amit teljes mértékben oszt Oroszország is: együtt szorgalmazzák a minden érdekelt fél részvételével megrendezendő moszkvai értekezletet.

Japánok és oroszok

Az orosz diplomáciának kedvére lenne, ha nemcsak a boszniai válságban léphetne fel a béketeremtő, közvetítő szerepkörben. Moszkva szenet és más cikkeket szállít Észak-Koreának, de elsősorban Dél-Koreával vannak dinamikusan bővülő kapcsolatai.

Japán – akárcsak Dél-Korea – vonakodik az erős nyomásgyakorlástól, részben a kiszámíthatatlan reakció miatt, részben azért, mert a rendszer összeomlása esetén a számlát jórészt neki kellene állnia. Japán helyzete nemcsak az említett pénzátutalások miatt kényes, hanem azért is, mivel 1910 és 1945 között megszállva tartotta Koreát, Szöullal pedig legalább olyan feszült a viszonya, mint Moszkvával. Nemcsak az USA érdekelt tehát abban, hogy Ázsiában fönnmaradjon a béke, s hogy mielőbb rendezzék az észak-koreai nukleáris problémát. A baj az, hogy a nemzetközi közösség eddig nem volt igazán hatékony a konfliktushelyzetek kezelésében. Az esetek jó részében ráadásul a szándékból többnyire csak „vak jóslatokra” futotta.


































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon