Skip to main content

Kell ennél több áldás?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Albánia

Klacsán Gábor: Bunkerek, juhok, töltények


Ez az Albánia már nem az az Albánia. Nem a nyolcvanas évek végének falak mögé zárt, nyomorban élő, érintetlen országa. Tombol a „konzumkapitalizmus”: mindenütt kiskereskedések, boltok, butikok és kocsmák. Manapság a szamár csak az öregedő falusiak „járműve”. Az átlag-albán kivénhedt nyugati autóronccsal közlekedik, de rengeteg vadonatúj BMW, Mercedes és egyéb csoda is koptatja az amúgy meglehetősen siralmas állapotú utakat.


Hogyan jellemeznétek tömören a mai albániai helyzetet?

Teodor Keko: Rendkívül örvendetes fejleményeket tapasztalhatunk napjainkban, s ez nem véletlen, hiszen remek kormánnyal büszkélkedhetünk. Azt hiszem, Albánia rátalált a helyes útra, mármint az önkényhez visszavezető ösvényre. Nagy általánosságban ez a kormány sem üt el sokban a többi közép- és kelet-európai kormánytól: örülök, hogy nem kényszerít rám új szerepeket, amikor egyszer már olyan szépen megszoktam a diktatúrát. Nem lehet az emberi lényt hirtelen változásoknak kitenni, nem léphetünk át egyszerre a hidegből a melegbe, vagy fordítva.

És hogyan viszonyulnak ehhez a parlamenti pártok?

T. K.: A pártok különösebben nem érdekelnek, számomra az emberi jogok és a közérdek sokkal lényegesebb kérdés. Az a tapasztalatom, hogy eddig mindig az a párt nyert, amelyikért kampányoltam, de a győzelem után rögtön megfeledkeztek az emberi jogokról. Én mindig ugyanazt képviselem, ezért amint úgy éreztem, hogy cserbenhagytak, én is otthagytam őket. Pedig viszonylag jól tűröm a politikusok hazudozását, csak tisztában vagyok azzal, hogy csúnyán visszafelé sül el, ha az igazság-hazugság egyensúlya felborul.

Agim Isaku: A hazudozás nem kötelezően a politika tartozéka, mi írók is szoktunk hazudni. A baj tényleg ott kezdődik, amikor elveszítik a mértéket, a mi politikusainkkal pedig az a baj, hogy még meg sem találták.

Hogy áll az Enver Hoxhát a hatalomban felváltó Ramiz Alia, valamint az „albán Horn”, Fatos Nano pere? Kekót és feleségét valaki egy boxerrel leütötte, folyik vizsgálat a támadó ellen?


A. I.: Ez utóbbi esettel kezdeném, mert ez a történet bizonyság arra, hogy az albánok kemény fiúk, öklük akár az acél. Nemzeti önérzetünk azóta jelentősen megemelkedett. Alia és Nano esete más, ott a törvény dönt arról, hogy felmentik-e őket, vagy leültetik negyven évre.

T. K.: Aliát genocídium elkövetésével és korrupcióval, Nanót ugyancsak korrupcióval és a hivatali hatalommal való visszaéléssel vádolják. Perbe fogásuk a legnagyobb baklövés volt. Pontosabban a vád elhibázott. Mindkettőjüket, de talán inkább Aliát politikai szervilizmusért kellene bíróság elé állítani, hadd okuljon mindenki, hová vezet a beszariság és a szolgalelkűség. Alia az utolsó névtelen nulla pozíciójából indult, de lassacskán, a kertek alatt felosont a hatalomig. Ebből következett azután minden melléfogása. Legszívesebben bevezettetnék az albán büntetőjogba egy cikkelyt a szervilizmus megakadályozására.

És mi a helyzet ma a politikai szervilizmussal?

T. K.: Szerintem azért nincs a mai napig ilyen cikkely az albán törvényben, mert mindazok, akik most a hatalmi gépezetben tevékenykednek, attól rettegnek, hogy akár holnap e törvény hatálya alá eshetnek. Ami az ellenem elkövetett merényletet illeti, a tetteseket természetesen még nem kerítették kézre, de biztos vagyok abban, hogy amint a jelenleg kormányzó Demokrata Párt megbukik, rögtön előállítják őket.

Miért nevezik Albániát a világon mindenütt Albániának, amikor az albánok Shyiperiának hívják az országukat?

A. I.: A kérdés összetett. A címerünket kétfejű sas díszíti, nem véletlenül: rengeteg olyan ember nyüzsög az országban, akinek egyszerre két ellentétes meggyőződése van. Ez egy ilyen mesés ország.

1991-ben, a politikai változások kezdetekor az a szólás járta, hogy Isten szereti Albániát. Mit szóltok ehhez most?


A. I.: Szerintem Isten igenis szereti Albániát. Azóta például több ezer kocsma nyílt Tiranában, ahol a dologtalanok naphosszat kávézhatnak és ihatnak. Hát szállhat ennél több áldás egy országra?

T. K.: Isten lehet, hogy szereti Albániát, de Albánia biztos nem szereti az Istent. Az albánok – az államateista hagyományokhoz híven – nem hiszik az Istent. Manapság az embereket erőszakkal rángatják be a templomokba. Gondolom, még hosszú ideig nem fognak hinni.

Mit gondoltok Koszovóról és Macedóniáról?

T. K.: Erről csak annyit tudok mondani, hogy a kormányunknak az ilyen piti ügyekben nincs körvonalazott elképzelése.

A. I.: Ezenkívül hiányzik a kulturális kapcsolat is. Ez volna a legelemibb feltétele annak, hogy megismerjük egymást, és megállapítsuk, mi közös bennünk, mi nem. Enélkül meg sem tudnánk mondani, jó lenne-e közös államban élni, vagy nem. A Balkánon létrejövő nemzetállamokat illetően amúgy is meglehetősen szkeptikus vagyok – elég tragikus példa erre Bosznia esete. Egy „Balkáni Konföderáció” biztatóbb ötletnek tűnik számomra, mivel a térség üzletemberei a gyakorlatban mintha már meg is valósították volna ezt az elképzelést. Szeretném ezt a jövő előjeleként felfogni.

Szerintetek mi a legjobb és mi a legrosszabb Albániában?

A. I.: Egy szóval válaszolnék: a szabadság. Pillanatnyilag ez a legkellemesebb és a leggyötrelmesebb dolog Albániában.

T. K.: A legjobb az, hogy Albánia a demokrácia mellett döntött. A legrosszabb az, hogy képtelen megvalósítani.

(Fordította: Krasztev Péter)










































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon