Skip to main content

Ki a mumus?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A Beszélő 30. számában elemző cikk jelent meg Kelemen Péter tollából, melyben a szerző a Nemzeti Alaptantervről s annak valószínű meghiúsulásáról fejti ki a véleményét.

Amellett, hogy érvelése számomra alapjában elfogadható, 11 év gyakorló tanári tapasztalatai arra késztetnek, hogy e szerteágazó problémában néhány ponton vitába szálljak vele, illetőleg általa nem érintett aggályokat is megemlítsek.

Nem érdemes sokat elidőzni azon, hogy a kormánykoalíció alapvetően nem szakmai, hanem politikai indokok alapján állította le az előző kurzus alatt beindított munkálatokat. Erre az élet más területein is bőven találhatunk példákat. Az Andrásfalvy úr által dirigált kultusztárca életképességét nyilván az fogja minősíteni, hogy rendelkezik-e elegendő szakmai és erkölcsi kompetenciával új, tudományosan megalapozott oktatási koncepció kimunkálására. Ennek garanciája semmiképpen sem lehet egy olyan szakértői gárda „összeverbuválása”, amely a kultúra más szféráiban már átvette az irányítást (Hungaroton, Filharmónia stb.). Ugyanakkor véleményem szerint egy korszerű, pártpolitikától mentes oktatási rendszer kidolgozása nem remélhető a múlt rendszer reprezentánsaitól sem. Elég talán két példa. Kevéssé képzelhető el hatékony munka olyanok részéről, akik – felelős pedagógiai intézet vezető munkatársaiként – két évvel ezelőtt még felháborodottan utasították vissza 1956 értékelésének bármilyen újragondolását. Még akkor sem, ha ma meglehetős hangerővel a reformok zászlóvivőinek szerepében tetszelegnek. Másrészt nehéz reményeket táplálni olyan „szakértők” alkotó tevékenysége iránt, akik az oktatási folyamatok gyakorlatát, finoman fogalmazva, tisztes távolságból figyelték ezidáig. (Elrettentő példa egyetemi éveimből az a történelem-metodikát előadó egyetemi oktató, aki rosszakarói szerint, írd és mondd 6 hetet töltött középiskolában, mielőtt a tanítás módszertanának oktatására adta volna a fejét.)

Remélhetően csak elírás Kelemen Péter cikkében a következő gondolatmenet:

„A szakértők kétszintű tanterv készítését határozták el. Legyen egy nemzeti közmegegyezésen alapuló központi előírásrendszer, ez lenne az »első szint«, a Nemzeti Alapterv, amely nem a pedagógusoknak, hanem azoknak a szakembereknek készül, akik erre támaszkodva kialakítják az egyes alternatív oktatási programokat.”

Félreértések elkerülése végett – s ebben, úgy gondolom, pályatársaim döntő többsége megerősítene –, az oktatás jelenlegi kátyújából csak úgy kerülhetünk ki, ha végre észrevesszük: a pedagógus a szakember, a „szakemberek” kifejezés pedig kevéssé konkretizálható. A kiutat az jelentheti, ha több évtizedes mulasztást pótolva ez egyszer végre tényleg bevonják az elméletben is járatos, gyakorló tanárokat az új elképzelések kidolgozásába.

Szintén kételyeket ébreszt bennem az az elgondolás, miszerint az eljövendő Nemzeti Alaptantervet (Kelemen Péternek igaza van abban, hogy fölösleges lenne magán az elnevezésen csámcsogni) az Országgyűlés hagyná jóvá. Egyrészt megkérdőjelezhető szakmai hozzáértése, másrészt ezzel óhatatlanul pártpolitikai csatározások eszközévé válna az oktatás.

Az iskolarendszer kimeneti, illetve bemeneti szabályozását illetően nincs vita közöttünk. Abban is egyetértünk, hogy a munka lelassítása végzetes károkat okozhat. Egy fontos momentum kihangsúlyozását azonban hiányolom: végzetes dolog lenne elfogadni az MDF azon érvelését, mely szerint az iskolák vezetőinek a közeljövőben várható kicserélése előtt hiba volna stratégiai változásokat elindítani. A két dolgot ugyanis el kell választani egymástól, hiszen az esetleges új direktorok feladata közel sem az időtálló országos tudásszint meghatározása lesz.
















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon