Skip to main content

Külügyek vagy külkapcsolatok?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Most még egy csavar következik: belpolitikáról beszélünk, de nem egészen a hagyományosan értelmezett belpolitikáról, hanem így is, úgy is értelmezhető határesetről: Sevardnadze elsősorban a szuverénné vált köztársaságok külügyi tevékenységét hangolja össze, és csak másodsorban intézi az unió külügyeit. Az lesz a dolga – véli egy amerikai elemző –, hogy az önállósuló köztársaságokkal fogadtassa el a „központnak is szerepet juttató rendezés” tervét.

A credibility haszna

Függetlenül a megbízatás jellegétől, a nyugati világ nagy lelkesedéssel üdvözölte, hogy újból megjelent a színen. „Jól ismerjük és nagyon tiszteljük” – mondta a kinevezés hírére Bush, és hozzátette, számos barátja van az Egyesült Államokban. „Itt is ül egy” – célzott Baker külügyminiszterre, aki személyes barátságba került a szovjet diplomácia vezetőjével, akivel egy híján harmincszor találkozott kollégája minisztersége alatt, s akivel a lemondás után is ápolta a kapcsolatokat. Sevardnadzét nagyra tartják az Öböl-háború idején tanúsított szovjet magatartásért, s főként azért, mert elősegítette a német egység nemzetközi konfliktusok nélküli megteremtését. Értékelik, hogy mindvégig rokonszenves tárgyalófél, szavatartó partner volt. A megnyerő személyiség, a hitelesség – a „credibility” – olykor hangulatfordító erő az érzelmi motívumokra fogékony amerikai közvéleményben, és ez átsugárzik a hiteleket hol megszavazó, hol elutasító kongresszusra is.

Credibility dolgában pedig elsőrendűen áll Sevardnadze. Önként és nemes gondolkodásra vallóan távozott hivatalából a múlt év utolsó hónapjában. Lemondásával figyelmeztetni akart a közelgő diktatúra veszélyére, tiltakozván Gorbacsov és a „rendpárt” kiépülő – és utóbb a majdnem végzetes puccsba torkolló – szövetsége ellen. Jelezte, hogy nem adja nevét a gazdasági reform eltemetéséhez, nem partner a sajtó gleichsaltolására irányuló reakciós törekvésekben.

Hetet egy csapásra?

Talán nem merő véletlen, hogy szinte egy időben került nyilvánosságra Sevardnadze új megbízatása és a közlemény, hogy annyi huzavona után mégis létrejött a megegyezés a Hetek Moszkvában tárgyaló pénzügyminiszter-helyettesei és a szovjet tárgyalócsoport között. Vagyis: megszületett az első igazi összehangolt akció a szabadesésre váltó szovjet gazdaság zuhanásának megfékezésére. A megállapodás értelmében a szovjet gazdaság 1 milliárd dollár új hitelhez jut, és haladékot kap 6 milliárd dollár értékű adósság törlesztésére.

Lehet, hogy Sevardnadze felbukkanása elősegítette a pénzügyi megállapodást. De annyi hatása már nem volt, hogy a megállapodás fő feltételének teljesülését is lehetővé tegye. A nyugati partnerek kikötötték, hogy a szovjet adósságok rendezéséről folyó tárgyalások egy kézben összpontosuljanak. Novo-Ogarjevóba, ahol parafálni kellett volna az unióról szóló szerződést, csak hét köztársaság küldte el a képviselőit, s végül azok sem szánták rá magukat az aláírásra.

Gorbacsov, aki tavaly megkönnyebbüléssel fogadta Sevardnadze visszavonulását, most, midőn visszacsalogatta, több legyet akart ütni egy csapásra. A nyugatiak tapsára gondolt, meg arra, hogy a régi-új miniszter, aki a puccs napjaiban teljes mellszélességgel támogatta Jelcint, a mai helyzetben – a korlátlan decentralizáció ellenfeleként, a stabilitás helyreállításának híveként – őmellé áll a partikuláris orosz érdekek szószólójává szegődött Jelcinnel szemben. De legalábbis arra, hogy így három főszereplő lesz előtérben, s hogy az egykori grúz KGB-főnök, majd pártitkár – akinek még párttitkársága idején is sikerült népszerűséget szerezni – talán megállíthatja az unió bomlását.

A terv jó. Sevardnadze a legrátermettebb, hogy felébressze a széthúzó köztársaságokban a családi ösztönöket. Különösen, ha maga mögött tudhatja a Nyugat jóindulatát, és ha abban is bízhat, hogy fellépése nyomán nagyobb összhang alakul ki a szovjet elnök és az orosz elnök között. De félő, hogy elkésett. A novo-ogarjevói kudarcban nem az a legrosszabb, hogy a megjelentek nem írták alá a szerződést, arra hivatkozva, hogy a parlamentjeik még nem döntöttek, hanem az az igazi baj, hogy Ukrajna el sem jött.

Az ukrán példa

Pedig Ukrajna kulcsország, hozzáállása valószínűleg meghatározó a továbbiak szempontjából. A nyugatiak segítőkészségét nyilván befolyásolja, hogy a második legfontosabb köztársaság mit határoz. Beviszi – „a közösbe” a területén maradt nukleáris fegyvereket, avagy megtartja, és evvel állandó bizonytalansági tényezővé alakul. De ha az atomfegyvereket illetően jobb belátásra tér is, még mindig érvényes a fenyegetés, hogy jelentős és jól fegyverzett hadsereget kíván fenntartani. Ez veszélybe hozhatja az egész lecserélési programot. Németország nem fogja az előírásoknak megfelelően csökkenteni haderejét, ha Ukrajnában a németnél nagyobb hadsereget, 300 ezer, 400 ezer katonát szándékoznak fegyverben tartani.

Kravcsuk, az ukránok vezetője higgadt, mértéktartó politikus. A kilátások mégsem kedvezőek: december elsején szinte bizonyosan megszavazzák Ukrajna függetlenségét, s csak Gorbacsov reménykedik benne, Jelcin nem, hogy az ukránok utóbb mégis visszatérnek a – most már nagyon tágas – közös karámba. Márpedig Ukrajna példa lesz, viselkedését sok helyütt utánozni fogják.

Figyelembe véve a kínálatot, valószínűleg Sevardnadze a legalkalmasabb az egész világnak a veszély lehetőségét ígérő destabilizáció megállítására. De könnyen lehet, hogy a széthúzás erői már rájöttek a siker ízére, és az agresszív, önsajnálattól átitatott hisztéria, a nacionalista öngerjesztés, a hazafias mázzal kiégetett haszonlesés az engedményre nem engedménnyel válaszol, hanem újabb, még képtelenebb, még magasabbra srófolt követeléssel. Könnyen lehet, hogy igaza lesz az amerikai elemzőnek: Sevardnadze a Titanic – a jéghegybe ütköző óceánjáró – másodkapitányának pozícióját pályázta meg.


























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon