Skip to main content

Kiúttalanul

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

Kende Tamás: Kik a kéksisakosok?


Az ENSZ-alapokmány 42. cikke fölhatalmazza a Biztonsági Tanácsot, hogy állandó haderő létrehozásával és fölhasználásával megtegye a szükséges intézkedéseket a nemzetközi béke és biztonság megőrzése érdekében. Az alapokmány elfogadását követően kialakult nemzetközi helyzet azonban megakadályozta, hogy az állandó ENSZ-haderőket egyáltalán létrehozzák, vagy hogy a BT a legfontosabb háborús ügyekben elítélje és megakadályozza az agressziót.

A Biztonsági Tanács eddig csupán két esetben – Koreában és Kuvaitban – járt el a 42.



Gondolkodásnyi szünetet!

Ma már a szenvedélyek uralják a politikai terepet. A két fél mereven szemben áll, fanatizálódott, minimális közöttük a kommunikáció, belpolitikai nézeteik között alig van érintkezési pont. Mindegyik csak „végleges” nemzetállami megoldást tart elképzelhetőnek, miközben „fizikailag is össze vannak kötve” – utalt az etnikai kevertségre a minap Bécsben Izetbegovics bosnyák elnök –, amelyet legfeljebb csak árnyal, hogy a horvát parlament várhatóan törvényerőre emel majd bizonyos szerb kisebbségi jogokat, vagy hogy a belgrádi taktikázásban most éppen inkább Jugoszlávia, s nem Nagy-Szerbia védelmét emlegetik.

A „véglegességben” pedig csak a fegyvereké lehet a szó. Rövid távon a háború győztese Szerbia lehet – nem véletlen, hogy mikor fogadták el az ENSZ-békeérők lehetőségét –, hosszú távon, ha nemzetközileg elismerik és támogatják, ami előbb-utóbb elkerülhetetlen, Horvátország. De bármelyik fél győzzön is, szembe kell néznie a revans- és partizánháború fenyegetésével. Zágrábnak is: ezzel kell fizetnie korábbi elhibázott kisebbségi politikájáért, amivel lehetővé tette az országot már negyedik éve terrorizáló Milosevicsnek, hogy ez alkalommal jogos követeléseket (is) képviselhessen.

Ezért emlegetik egyre többen – sajnos még túl kevesen ahhoz, hogy valódi harmadik erőt képezhessenek –, hogy a megoldás kulcsa a halasztás, mivel a mostani túlhevült légkörben lehetetlen szót érteni. Ilyen értelmű javaslatot tett nemrégiben az ún. szarajevói kerekasztal, a mérsékelt ellenzéki és kormánypárti politikusok köztársaságközi fóruma. Eszerint a válságterületeket átmenetileg nemzetközi igazgatás alá kellene helyezni. Aztán ha megnyugszanak a kedélyek, csillapodnak az érzelmek, talán újra a tárgyalásoké lehetne a főszerep: a tárgyalásoké, s nem az afféle, egymás átverését célzó követelményeké, mint amilyeneket Hágában produkáltak az elnökök a „teljes igazságot, de rögtön” jelszó jegyében. Talán újra tudatosulhatnának a bizonyos közös érdekek, elfogadhatóvá válnának a kompromisszumos megoldások – nemcsak azok, amelyek eddig Hágában napirendre kerültek, hanem pl. az ugyancsak Szarajevóban felvetett krajinai szerb–horvát kondomínium lehetősége is.

Hogy mennyi ideig kellene várni a megnyugvásra, nem tudni – az optimistábbak szerint is legalább a következő választásokig –, de az biztos, hogy minél tovább tart a háború, minél több sebet ejt, annál tovább. Mindenesetre a Nyugatnak inkább a kijózanító, gondolkodásra időt adó halasztást kellene szorgalmaznia, mint hogy hol egyik, hol másik fél szorongatásával máris a végleges megoldásokat keresse. Ez lehetne a szankciók és az ENSZ-erők bevonulásának értelme.

Puccsveszély Zágrábban?

Az elmúlt héten letartóztatták Dobroszlav Paragát és néhány hívét (köztük Dedakovics volt vukovári városparancsnokot). E látszólag kevéssé jelentős, valójában sokatmondó eredmény a horvát belpolitika polarizálódását jelzi: a Jogpárt máris azzal fenyegetőzik, hogy fegyveresen szabadítja ki vezérét.

A Jogpárt (nevét a magyar sajtóban időnként Igazságpártként fordítják) Horvátország egyik történelmi pártja. Az 1870–90-es években – Ante Starcsevics irányításával – önálló Nagy-Horvátországot követelt, s a nemzeti ellenzék vezető ereje volt. Később háttérbe szorult, és a 20-as évekre eljelentéktelenedett. Ekkor került élére Ante Pavelics, aki a királyi diktatúra bevezetése után (1929) az olasz emigrációban a Jogpárt és szatellitszervezetei maradványaiból létrehozta a Horvát Felkelő Forradalmi Szervezetet (UHRO – közismert nevén Usztasa), amelynek 1941–45-ös terroruralma a nácik horvát bábállamában a fasizmus egyik legvégletesebb formája volt.

A pluralizálódás idején a Jogpárt is újjászerveződött – ismét a független Nagy-, azaz Boszniát is magában foglaló Horvátország jelszavával –, de „későn érkezett”, amikor Tudjman Horvát Demokrata Közössége már lefoglalta Starcsevics eszméit, ráadásul taktikátlan keménysége keveseket vonzott. Így a Jogpárt törpepárt maradt, befolyása csak a háború elfajulása nyomán növekedett meg. Ugyanis kezdettől fogva megalkuvással és tehetetlenséggel vádolta Tudjmant: a „fegyveres megoldás” szószólójaként lépett fel, s elutasította a jugoszláv közösség bármilyen formáját. Nézetei könnyen visszhangra leltek a harctéri sikertelenségek és a nyugati elismerés elmaradása miatti kiábrándultságban. Létrehozták továbbá saját pártmilíciájukat (Horvát Védelmi Szövetség – létszámát 10 ezer körülire becsülik), amely a harcokban nemcsak az elszántságával tűnt ki, hanem – mint nemcsak a szerb sajtóban hírlik – a Nemzeti Gárdával való időnkénti összetűzéseivel és brutalitásával is.

Az igazi veszélyt Tudjman számára nem is önmagában a Jogpárt jelenti – habár e fasisztoid párt ténykedése lerombolhatja Horvátország nyugati image-ét –, hanem az, hogy Tudjman-bírálata mindinkább egybecseng a kormánykoalíció néhány pártjának, sőt Tudjman saját pártja radikális szárnyának és a Nemzeti Gárda tisztikara egy részének a kormányzatot érő kritikáival. Ezért lehetséges, hogy kialakul közöttük egy militáns koalíció, mely szembehelyezkedik a politikai megoldásra hajló, lassacskán a tudjmani mérsékeltebb HDK-szárny és a Demokratikus Változások Pártja (volt kommunisták, a kormánykoalíció második legnagyobb pártja) együttműködésére szűkülő kormányzattal. De az is elképzelhető, hogy Tudjman újabb taktikai fordulatot vesz, s jobbról próbálja előzni belső ellenzékét. Mindez nemcsak hogy akadályozná a szerb-horvát háború megfékezését, hanem még a belhorvát polgárháború veszélyével is megtetézné azt.




















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon