Skip to main content

Legális squatolás

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

[Gosztonyi Ágnes]: Csavargó művészet


1981-ben, Párizsban néhány fiatal képzőművész Rezonance néven csoportot alakít, s hogy ezzel is tiltakozzon a szerintük a piacot mindinkább kiszolgáló művészet ellen, házat foglalnak, és irányzatukat elnevezik ART CLOCHE-nak (buta vagy sántító művészet, argóban csavargó) nevezik el. Előfutáraiknak a DADA és a Fluxus mozgalmakat tekintik, mivel „ezek kiselejtezett, szemétbe dobott anyagok felhasználásával ellen-művészeti esztétikát alakítottak ki, és visszautasították a művészet és az élet különválasztását”.


„squat: 2. engedély nélkül beköltözik vhová, engedély nélkül letelepszik vhol”

(Ország László: Angol–magyar kéziszótár)

(„Kell egy hely…”,
mondta 1991-ben a Liliom utcai trafóházban az egyik házfoglaló, „mert nálunk mindig így szoktak kezdődni a beindulások, hogy kell egy hely, ahol végre alkotni, létezni lehet, ahol elmúlik már végre ez a tespedés, ami folyton úrrá lesz rajtunk, kell egy hely, ami működik néhány hétig, hónapig vagy évig, s amit aztán siratni lehet az újabb beindulásig, szóval kell egy hely”.)

Kell egy hely, gondolta 1994-ben Szabó György is, a Petőfi Csarnok kortárs táncművészettel foglalkozó szervezője (mert „a magyar művészek hátrányos helyzetben vannak: mindenhol vendégek, nincs professzionális háttér arra, hogy felkészüljenek a produkcióra… Egy kortárs művész csak úgy tud megélni, ha kilép a nemzetközi piacra – egy rendszer részévé kell válnunk, hogy egy művészeti világ tudjon működni”), mikor előállt elképzelésével: műhelyházat kell létrehozni, ahol a stúdiókban a kortárs zene, tánc és színház művelői próbálhatnának. Miután ötletéhez megnyerte a Fővárosi Önkormányzat támogatását, az épület keresésébe fogott. A Tölgyfa utcai remízt drágállva a választás egy IX. kerületi – enyhén futurista bájú – Liliom utcai trfóházra esett, amely 1909-ben épült, és a hatvanas évekig működött áramátalakítóként. Ezután raktárként hasznosították. Több tulajdonosváltás után az épület funkciótlanul állt egészen 1991-ig, amikor egy Budapesten vendégeskedő francia művészcsoport, a Rezonance elfoglalta (lásd keretes írásunkat). Egy évvel később az akkori tulajdonos Magyar Hitelbank eladta a Metra Külkereskedelmi Kft.-nek, amely egy ideig diszkontként használta az épületet, majd továbbadta az Architrade-nek; ettől a cégtől vásárolta meg 1994-ben a Fővárosi Önkormányzat – az Expo megvalósítására elkülönített keretből – 64 millió forintért.

Ekkorra a szerény kezdeti tervek már grandiózusabbá váltak, s immáron nemcsak stúdiókról, de előadó- és kiállítótermekről, klubról és művészlakások építéséről, esetleg egy rádióadó működtetéséről is szó lett. Itt került bele a képbe a szintén a főváros kezelésében álló Fiatal Művészek Klubja, amely a koncepció szerint átköltözhetne a Liliom utcai kortárs művészeti centrumba. Így nemcsak nem kellene két hasonló jellegű intézményt fenntartania a fővárosnak, de az Andrássy úti ingatlan eladásából – szponzori kiegészítéssel – befolyna az a mintegy százmillió forint, amelyből a trafóház felújítását finanszírozni lehetne.

Az FMK vezetősége persze minden követ (és ismerős képviselőt) megmozgatva kezdett védekezni a Liliom utcai centrum létrehozása ellen: hiszen így egyesül a két intézmény, a hajdani dicsőség nosztalgiájában élő, és sokak szerint bezárásra érett FMK-nak minden esélye elveszne a közönség kegyeiért vívott harcban. Klötz Ildikó igazgatónak erről természetesen más a véleménye: szerinte a 35 éves klub „fantasztikusan jól”, telt házas programokkal megy. Nem hiszi, hogy a Liliom utcai tervekhez a Fiatal Művészek Klubjának bármi köze lehetne, hiszen a PeCsa saját magának találta az épületet. Klötz célzása nem véletlen: A Fővárosi Önkormányzat új vezetése egyes források szerint eljátszik az ötlettel, hogy a PeCsa jelenlegi épülete visszakapná eredetileg tervezett funkcióját, vagyis koncertek és egyéb rendezvények helyett kiállítások színhelye lenne a jövőben. Döntést az előző közgyűlés nem hozott a Liliom utcai koncepcióról, az FMK és a PeCsa további sorsáról, és a most felálló új vezetés (Schiffer János alpolgármester és Pál László kulturális biztos), valamint a kulturális bizottság és osztály közötti álláspont-egyeztetés február végére várható. A közgyűlés májusban tűzi napirendre a kérdést. Ha ez a négy hónap nem hoz gyökeres változást, a két művészeti intézmény párharcából valószínűleg a PeCsa kerül ki győztesen: újjáépül a Liliom utcai trafóház, és eladják az FMK épületét.

„Külföldön nagyon sok ilyen épület squatolás-sal, házfoglalással indult”, mondja Szabó, de „most nem ezt a korszakot éljük, itt legális squatolás van.”













Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon