Skip to main content

Lehetőségek csak elméletben!

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Felsőoktatási tandíj és hitel


A tandíj hallgatói körökben eleve elítéltetett, mint a kormányzat újabb csalárd pénzszerzési akciója. Az információval jobban ellátott képviseleti szerv, a Közgáz Hallgatói Tagozatának nyilatkozata nem tükrözi a hallgatók merev elutasítását, ami a képviselők és képviseltek viszonyában nem is olyan szokatlan.

„A tandíj bevezetése önmagában nem elfogadható, egy olyan rendszer kialakítására viszont, amelyben értelme van és elfogadható a tandíj, nem elég háromnegyed év. Ezért a Közgáz hallgatósága kéri, hogy a kormány – amennyiben nem áll el a tandíj bevezetésétől – fogalmazza meg az új rendszer alapelveit, elemeit és az átmenet lépéseit, és biztosítsa, hogy mindez a hallgatók tudomására jusson” – áll a nyilatkozatban.

Hoz-e valamit a tandíj, vagy csak visz?

Hogy mely elemek tehetik a diákságnak elfogadhatóvá a tandíjat, arról Rózsás Péter hallgatóitagozat-tag ezt mondja: „A tandíj elméleti előnyei közül azt látom legfontosabbnak, hogy hozzájárulásáért cserébe a diák fogyasztóként léphet föl az egyetemmel szemben. Fontos továbbá, hogy csökkentse az állami újraelosztás szerepét, és legalábbis ne csökkentse az esélyegyenlőséget.”

Az Ofész (Országos Felsőoktatási Érdekvédelmi Szövetség – az 1990 őszi diákmegmozduláskor alakult csúcsszerv) a kormánnyal folytatott tárgyalásokon azt képviselte, hogy a tandíjat, ha bevezetik, közvetlenül az érintett oktatási intézmény kapja meg, felhasználásáról maga döntsön. Ugyancsak az Ofész kérésére vették be a megállapodásba azt, hogy az így befolyt összeget az egyetemek és főiskolák csak közvetlen költségeik fedezésére használhassák. A Közgáz így várhatóan havi 6 millió forintos bevételhez jut majd a 2000 forintos tandíjakból. Az egyetem évi 900 milliós költségvetésének ez mintegy 6 százalékát jelentené (csak tízhavi tandíjjal számolnak). A hétfőn aláírt Ofész–kormány-megállapodás rendelkezik arról is, hogy a tandíjak felhasználásába beleszólási jogot kell biztosítani a hallgatóknak is. A Közgázon az Egyetemi Tanács egyharmadát adó hallgatói tagozat azonban eddig is részt vett az egyetem költségvetésének megvitatásában és elfogadásában. A Közgáz életében tehát a tandíj nem hoz strukturális változást, az eddig is erős érdekképviselettel rendelkező hallgatóság nem kerül erősebb tárgyalási pozícióba, s a tandíjból befolyó összeg nem igazán jelentős.

Ha a tandíj egyforma a különböző egyetemeken, akkor minél nagyobb egy egyetemen az oktatás egy hallgatóra jutó költsége, annál kisebb arányban jelenik meg költségvetésében a tandíj. Ezzel párhuzamosan csökken a diákok érdekérvényesítő pozíciójára gyakorolt jótékony hatása. Az eddig gyengébb érdekérvényesítő képességgel bíró diákönkormányzatok pozíciói persze javulhatnak.

Lehet-e itt hitelből tanulni?

Piaci kamatokkal nyújtott hitelt a pályakezdők többsége aligha tud visszafizetni. A hitelkonstrukcióra vonatkozó eddigi elképzelések nem nagyon kecsegtetnek azzal, hogy a felsőoktatásban csökken az állam újraelosztó szerepe. Szigorú kamat- és visszafizetési feltételek mellett ugyanis egykettőre elolvad a kormány által biztosított garanciaalap, kedvezményes kamatok és visszafizetési feltételek mellett pedig nem lesz olyan bank, amely a hitel folyósítását állami kompenzáció nélkül elvállalná. Az alacsony kamat- és a hosszú futam-, illetve türelmi idő piaci költségeit valakinek állnia kell, és ez a valaki csak az állam lehet.

Szociális támogatás

A hallgatók és a kormány közötti megállapodás értelmében a befolyt tandíj nem fordítható a hallgatók szociális támogatására. Hiába csökkentené a tandíj az adóalapot, ez éppen a legrosszabb anyagi körülmények között élőket támogatja a legkevésbé. A család jövedelmi helyzetétől függő szociális támogatás a Közgáz tapasztalatai szerint költséges adminisztrációt kíván, és nagy hibaszázalékkal működik. Elképzelhető, hogy a legjobb megoldás a családi pótlék kiterjesztése a felsőoktatásban tanuló hallgatókra.

Összefoglalva

A tandíjas oktatási rendszert, számos előnyös tulajdonsága ellenére, ma Magyarországon nem szabad bevezetni. Potenciális kedvező hatásait nem lehet kiaknázni. Ugyanakkor igazán jó kompenzációs lehetőség híján inkább csökkenti, mint növeli az esélyegyenlőséget.

A diákérdekek erőteljesebb érvényesülése elég ahhoz, hogy orvosolja az egyetemek és főiskolák legnagyobb baját, azt, hogy a tanári karok túlméretezettek, és szakmailag gyakran nem megfelelők. Az egyetemenként különböző tandíj más nehézségeket vet fel. Ha az oktatás költségei szerint állapítják meg, akkor a hallgatók esetleg az intézmény rugalmatlanságát, rossz gazdálkodását fizethetik meg. A diplomák értékét, vagyis a kereső életben elérhető hozamát, a karrierben mérhető különbségeket pedig egyelőre egyáltalán nem tudjuk mérni. Megkockáztatnám, hogy egyelőre nem is lehet.


























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon