Skip to main content

Melyik irányba menjünk, avagy mi legyen a lakókkal és a lakásokkal?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Lakásvita


Amikor tavaly októberben elmentem a terézvárosi polgármesteri hivatal előtt folyó kisebb demonstrációra, legnagyobb meglepetésemre nem felháborodott polgárokkal, hanem elbizonytalanodott, tájékozatlan, kérdéseikre válaszokat váró, jórészt idősebb terézvárosi lakókkal találkoztam. A közvetlen kérdés-felelet szituáció polgárok és polgármester között örömteli, de egyben rendkívül disszonáns is volt, hisz nem ott, a hivatal kapujában és nem akkor, a testületi ülés előtti percekben kellett volna megtörténnie.

Mert valóban hiába dolgozott néhány képviselő és a felkért szakemberek a lehető legtöbb szempontot figyelembe vevő, igen színvonalas döntés-előkészítő tanulmányon, ha közben a helyi politikusok kísérletet sem tettek arra, hogy a különböző lakossági csoportok érdekeit, véleményét megismerjék, feldolgozzák, pro és kontra párbeszédet folytassanak. Mintha csak a választásokkor kellene plakátot ragasztani, gyűléseket, találkozókat szervezni.

Hol vannak a helyi közélet, a helyi nyilvánosság új intézményei? Hol vannak a régieket felcserélő, színesebb helyi lapok, melyek nemcsak az önkormányzat, nemcsak egy-egy frakció szócsövei? Hol vannak az információk arról, hogy mivel foglalkoznak a helyi önkormányzatok, és milyen döntéseket hoznak a fejem felett? Hol vannak az önkormányzati klubok, találkozók, kaptak-e egyáltalán helyet, támogatást a szabad közösségi kezdeményezések, hogy valóban kialakulhasson helyi hálózatuk? Az, hogy van-e terem, helyem, hangom, mozgási lehetőségem a demokráciában, az itt dől el, a demokráciára nem mint elvont fogalomra kell hivatkozni.

Csak ha az a nagyon sokféle érdek és szándék kifejeződhet, artikulálódhat, akkor láthatjuk tisztábban, hogy ezekhez képest hol a helye és szerepe a képviseleti demokráciának, a megválasztott önkormányzati képviselőknek. Ezt a szerepet ma, súlyos döntések esetén igen nehéz jól eltalálni, hiszen (1) a képviselő maga is „érdekhordozó” (például többségük lakástulajdonos vagy privatizálható bérlakásban lakó, tizedrészük lakástalan, munkanélküli vagy nyugdíjas); (2) a pártállami rendszert felváltó képviseleti demokrácia hajszálgyökerei, intézményei, döntési struktúrája még nem épültek ki, s hogy egyáltalán kiépülnek-e, az még nyitott kérdés; (3) a hirtelen szerveződött pártok programjaiban nincsenek válaszok még a legfontosabb, legáltalánosabb helyi kérdésekre sem; (4) a használható információs bázisok, megkérdezhető szakértők száma riasztóan kevés, a szakértelem legitimitását régi és régi-új ideológiák szívesen rombolják.

Ennek következtében (is) mind a döntési helyzetben lévő képviselők, mind a döntéseknek kitett polgárok számára nem átlátható, nem kiszámítható, nem biztonságot nyújtó, hogy mi történik körülöttük, a közintézményekben, az önkormányzatokban.

Ha valamiért, akkor leginkább ezért, az intézményekkel szembeni bizalom hiányáért, a biztonság hiányáért értem meg azoknak a bérlőknek és képviselőknek a törekvéseit, akik – ha olyan olcsón, ahogy most lehet – át akarnak menekülni az önkormányzati tulajdonból a saját tulajdonukba. Felhasználták-e a területek azokat az eszközöket, amelyekkel csökkenthető lett volna ez a kimenekülési hisztéria, tettek-e egy lépést is a bérlők bizalmának erősítése érdekében?

A kérdés számomra (immár jó néhány éve) a lakások privatizálása, önkormányzati tulajdonban tartása, bérbeadása vagy egyáltalán építése, finanszírozása stb. kapcsán úgy merül föl, hogy megvalósíthatók-e azok az intézmények, döntési pályák és máshol is létező konkrét megoldások, amelyek egy működőképes önkormányzati rendszerhez, azon belül önkormányzati vagyon- és lakásgazdálkodáshoz szükségesek, vagy ez itt belátható időn belül nem lehetséges.




A történetet én máshonnan látom. Én inkább sodródásokat, félelmeket, tudatlanságokat és strukturális visszaéléseket látok, mintsem bármiféle céltudatosságot a lakásprivatizáció hazai módjában. A lakásügyi apparátusokban dolgozók, akik még nem menekültek el, akit még nem rúgtak ki, és akik a helyi lakosság lakásproblémáival a leggyakrabban találkoznak, többnyire frusztráltan és kiégetten élik meg, hogy egyre kevesebb az elosztható lakás, egyre lehetetlenebb a fenntartás, nincsenek források, és nincs céltudatos központi vagy helyi irányítás, akarat. Ha néha itt-ott kapóra is jön egy-egy önkényes lakásfoglalók elleni kilakoltatási akció, ez a feszültségeket végül is nem vezeti le, többnyire reménytelenül túladnának ők is az egész gondon, ha már a „hogyan lehetne másképp” kérdésre válaszolni képtelenek. Ugyanez, valamint a törekvés, hogy megszabaduljanak a bérlakásokhoz kapcsolódó politikai felelősségtől motiválta a döntéshozókat, amikor elindították a kampányszerűen felgyorsított lakásprivatizációt (az elit önös érdekei külön rásegítettek erre a folyamatra).

Az új önkormányzatok pedig vagy továbbsodródtak, vagy megpróbálták, megpróbálják viták és konszenzusok útján mederbe terelni a folyamatokat, vagy – s egyre inkább – maguk is felvetik a politikai felelősségvállalás kockázatainak kérdését.

A lakásprivatizáció azonban csak az egyik leglátványosabb formája a kibújásnak lakásviszonyokhoz kapcsolódó politikai felelősség alól. Számomra közös történet az, ahogy a fölszámolt munkásszállókról utcára kerültek svarcban lakást építenek, ahogy a lakásköltségek emelkedéséhez nem társul lakástámogatási rendszer, ahogy a bérlakások fenntartásából kivonult a lakások tulajdonosa, miközben bőszen megszüntetnék a bérlők kvázi tulajdonosi jogait, ahogy a lakásigénylők ezreinek senki nem meri kihirdetni, hogy nincs mire várniuk, a nagyvárosi tömbök lakóinak senki nem meri megmondani, hogy ésszerűbb lenne egy vállalkozónak, társaságnak eladni a házat és így privatizálni, ahogy a kormányzat a kontinens egyik legfejletlenebb lakásfinanszírozási, lakásösztönzési rendszeréből is nagy lépésekkel, szabadon kivonul, ahogy a bankok nemhogy kialakítanák, ha ugyan volt, hanem megszüntetik lakásépítési, lakásfinanszírozási tevékenységüket, s az önkormányzatok hasonlóan, jó, ha legalább a telekértékesítésből nem lépnek ki teljesen.

A működésképtelen intézmények teljes szétesésével párhuzamosan az erőnket nem arra összpontosítjuk, hogy e válságos átalakulási periódusban működőképes új intézményeket, eljárásokat (rendszert) építsünk ki.

A korábban feltett kérdésem úgy hangzott: egyáltalán lehetséges-e ez? Vajon fel vagyunk-e készülve arra – például itt, a fővárosban, ahol egyszerre 23 önkormányzat működik –, hogy ha az ingatlanvagyonon és a forráshiányon túl a kormányzat a kezünkbe adja az összes szabályozási jogosítványt és felelősséget is (hogy mely lakásokat mennyiért adunk el, milyen tartalmú szerződéseket és milyen lakbérekkel kötünk a bérlőkkel, hogy mi lesz a lakásra várókkal, foglalkozunk-e velük és hogyan stb.), akkor külön-külön vagy együttesen megpróbálunk kialakítani egy működőképes fővárosi önkormányzati lakásrendszert, vagy sok okra hivatkozva azt mondjuk, hogy nem. És letesszük a fegyvert.

























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon