Skip to main content

Miért is ne?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


„Az ember azért mászik meg egy hegyet, mert az ott van, a költő azért ír egy verset, mert az nincs ott.” Ezzel a parafrázissal szeretnék helyettesíteni egy hosszú elemzést arról, hogy miért nem tudok Petri versével sem egyetérteni, sem vitába szállni: mert vers, mert szép vers, és nem valaminek a megverselése: csak azért létezik, mert papírra vetették, s úgy létezik, ahogy papírra vetették. Nem a Duna-menti népek nyomorúságáról „szól”, nem a reménytelenségre panaszkodik, és nem azt tanácsolja, hogy „carpe diem”. Kétségbeesetten ironikus és önironikus írás ez, rezignációval fűszerezve, vagy inkább mérgezve. Kierkegaard valamikor azt mondta, hogy az irónia, a kétségbeesés, a rezignáció már külön-külön is a vallásos szférába, a hitbe való „ugrás” trambulinjai. Petri versében a hit – ha a szövegnek hiszünk – a múlté, de ha a zenének hiszünk, akkor a jelené. Ha nem hiszünk erősen, akkor nem tudunk kétségbe se esni, akkor értelmetlen mind az önirónia mind a rezignáció. Kell hinni – egy másik magyar költővel szólva – abban, hogy lesz még egyszer ünnep a világon, prózaibban szólva kell hinni a józan értelemben, a köztársaság gyógyító szellemében, tehát a jövőben, hogy azt írhassa valaki, hogy „jövő nincs”.

Azért tartjuk a költőt, azért szeretjük és etetjük a tenyerünkből, hogy valamit, amit mi banálisan mondanánk el, ő ismételhetetlenül mondja ki helyettünk. Ezért is ismételjük, ezért is helyettesítjük saját dadogó prózánkat olyan gyakran költői idézetekkel, reprezentáljuk saját gondolatainkat és hangulatainkat súlyos vagy – és – játékos verssorokkal.

Ha idézünk, magunk helyett valaki mást beszéltetünk. Petri verse, s különösen a vers utolsó szakasza – úgy érzem – különösen alkalmas arra, hogy egy magyar értelmiségi generáció gondolatai és hangulatai helyett „beszéljen”. Petri generációjáról van szó, amely valóban ellenzéki vagy legalábbis marginális volt a Kádár-korszak utolsó évtizedében, amelyik feltétlenül hitt abban, hogy a totális rendszertől való megszabadulás csodát fog tenni. Mikor ez nem így történt, s még rosszabbul is történt, mint ahogy reálisan történhetett volna, csalódott a világban, kortársaiban, s talán a „valóságosan létező” demokráciában, mi több önmagában is, de a hit mégis vérében volt, s ezért akarta éppen ezt a hitet – ironikusan – elveszteni. Mint a vallásos ember, aki azt mondja kétségbeesésében, hogy „Isten nincs”, mondja azt kétségbeesésében, hogy „jövő nincs”. Aki tényleg ezt hiszi, sosem fogja Petrinek ezt a versszakaszát idézni.

A vers létre is hozza azt a hangulatot, melyet megidéz. Így idézett meg engem is, aki – ha lefordítottam volna a vers nyelvét a próza nyelvére – azonnal elkövettem volna azt a butaságot, hogy vitába szálljak vele. Így azonban csak saját természetemre meg generációm tapasztalatára tudok hivatkozni. Természetemtől idegen a kétségbeesés és a rezignáció. Ez persze lehet karakterhiba is. Ugyanakkor olyan generációhoz tartozom, melynek valaha nagy, hosszú távú hitei voltak, s miután ezek drámaian betemetődtek vagy lassan elpárologtak, hosszú távú apró hitekkel helyettesítődtek. Ezzel együtt jár a szkepszis, de nem a kétségbeesés. Fájlalom, hogy sosem fogok többé Pesten a Dunában úszni, mint tizennégy éves koromban, de azt is tudom, hogy a piszkos Duna sokkal, de sokkal jobb Duna, mint az a jeges, tiszta Duna, melybe – tizenöt éves koromban – majdnem belelőttek. Hogy nem rendeztük közös dolgainkat, hogy a Duna-menti népek kicsinyesen szerencsétlenkednek rossz történelmi hagyományaik foglyaiként? Hogy nem nőttek fel lehetőségeikhez? Igaz, igaz. De, gondoljuk csak meg: a Duna-menti népek kicsinyessége, irracionalitása önmagában véve nem hozott volna a XX. századra két világháborút, Auschwitzról és a Gulágról nem is beszélve. Ma pedig az ősi ellenségek, a régi és a közelmúlt legvéresebb háborúinak mesterei az Európai Közösségben közös otthont építenek. Miért ne történhetne ez így a Duna-menti népekkel is? A német történelem utóvégre semmivel sem ragyogóbb a miénknél. (Nemzeti elfogultságomnál fogva azt mondanám, hogy a dolog inkább fordítva áll.) De azért a „carpe diem” sem szomorít el. Miért is ne használnánk ki a napot? Miért is ne művelnénk kertjeinket? Csak akkor van jövő, ha jelen is van. És mégis: Petri verse megszólít. Nem én beszélek, de ő hozzám beszél.








Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon