Skip to main content

Nagy októberi ellenforradalom

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A hadirokkantak nálunk mindig is nemzeti szentek voltak: lábatlan repülőstiszt, félkarú író, béna vagy vak költő, előttük hajolunk földig. Hogy miért?

Mert az októberi forradalom minden fő eszméjét Krisztustól és a keresztény vallásból vettük át: oszd szét minden vagyonod, add oda mindenedet a másik embernek – hangzott az egyik parancs. A másik pedig: legyen minden nemzet egyenlő, ne legyen se hellén, se júdeai. Csak egyetlen parancsról feledkeztek meg a forradalmárok: a „ne ölj” parancsáról. S így, aki nem osztotta szét a vagyonát, azt menten lemészárolták.

A nép azt tanulta meg, hogy semmit ne sajnáljon, semmire ne vigyázzon: se az életére, se a vizeire, se az erdeire, se a búzájára, se a házára, de még a gatyájára se; az meg, hogy valaki a feleségével törődjön, végképp szégyellni való volt.

Az orosz asszony sorsa persze külön történet. Az orosz asszony mindig is igazi ellenforradalmár volt: mindig, mindennek ellenére csak az izgatta, hogy összekuporgasson egy kis pénzt, hogy kimossa, megfoltozza a ruhát, hogy teremjen a földjében valami.

Csakhogy Oroszországban nem az asszony számít.

Hanem a nacsalnyik.

A nacsalnyik, aki elitta az eszét, lopott, mindent tönkretett. A felesége pedig csak kuporgatott, gyűjtögetett tovább, egy pillanatra sem tudta megtagadni asszonyi mivoltát – a nacsalnyik sokszor épp emiatt lett kegyvesztett.

Egyszer – mesélte valaki nemrég – szovjet pártküldöttség érkezett Lipcsébe üdülni. Annak rendje-módja szerint elszállásolták őket egy palotába, adtak nekik pénzt, és elvitték őket egy szőnyeggyárba is. Mindegyik fejes kapott ingyen egy szőnyeget, de a murmanszki párttitkár élelmes felesége még magának is megkaparintott egyet, s úgy ölelte magához, mint saját gyerekét. Egy tádzsik párttitkár és felesége viszont így hoppon maradt: a gyár nem mutatott hajlandóságot több szőnyeg kiutalására. Iszonyatos verekedés tört ki: a feleségek ököllel és szőnyeggel püfölték egymást. A végén persze a kétszőnyeges házaspár győzött – tépetten, szakadtan, de dupla járandósággal a hónuk alatt távoztak a tetthelyről vissza a palotába. Ahonnan kisvártatva megindult a feljelentőlevelek áradata – a KB illetékes osztályára…

Az orosz nacsalnyik egyvalamivel nem tudott mit kezdeni: az internacionalizmussal. Mert hogy lehet valaki egyszerre antiszemita és internacionalista? Hogy lehet egyszerre mást érezni és mást mondani? Aztán ezen az erkölcsi dilemmán is könnyen túltették magukat, s az internacionalizmus jelszavát is fel-varrtak a párt zászlajára.

S hogy miért féltek annyira a zsidó szótól? Miért kellett magukba fojtani?

Mert Hitler is használta.

S mert titkolni akarták, hogy mindenben egyetértenek vele.

Sőt, talán még irigyelik is. Hitler oly hirtelen és oly hatalmas tömeget tudott összeverbuválni csupáncsak azzal, hogy fennhangon kimondta a zsidó szót…

Szóval ilyesmivel küszködött a mi októberi forradalmunk. És aztán jött Gorbacsov a maga veleszületett hatalomvágyával és a maga Raiszájával, aki minden lépését kommandírozta. Aki egyszerre volt feleség, anya, nagyanya, szóval tipikus orosz asszony, aki csak egyet akar kuporgatni és kuporgatni. Egyszóval: tipikus ellenforradalmár.

És ez a tipikus ellenforradalmár nekilátott, hogy megdolgozza a férjét. Hogy minél többet kipréseljen belőle. Egy magyarországi utat például még Gorbacsov hatalomra kerülése előtt kicsikart.

Óh, Magyarország! Minden apparátcsikfeleség álmainak netovábbja! Óh, tejjel-mézzel folyó vidék, ahol kifundálták, hogy lehet jól élni – a lózungok árnyékában is!

Így kezdődött az ellenforradalom. Ettől a szótól is féltünk mindig.

A Szovjetunió – ellenforradalmárok temetője: különösképp Magadan és Norilszk tájéka. De ma már nem jár hurok az ellenforradalmárságért sem: az egész lakosság ellenforradalmár. Kivéve azt a néhány tucat öreget, akiknek a forradalom – ifjúságuk szent korszaka. Az a kor, amikor büntetlenül hatolhattak be idegen házakba, zabrálhattak kedvükre, s amit nem hordtak el, szétverhették baltával, hogy aztán fáradtan, de dalra fakadva vonuljanak vissza.

Mert mi az ellenforradalom?

Nemet mondani a parancsra.

Megtagadni az „oszd szét mindened” parancsát is. Ami helyett már kész is az új jelszó: „gyűjts és kuporgass!”

Kidobni a „mindenki egyenlő” jelszavát is! „Te vagy a legkülönb!” „Te vagy anyád legszebb gyermeke!” – ez most az új vezérszó.

Hihetetlen erővel tör felszínre a forradalom lefojtott jelszava is: „Üsd a zsidót! Mentsd meg Oroszországot!”

Igaz, nem túl sokan visszhangozzák. De példátlan hangerővel ordítanak Hogy kik ők?

Először is rendes őrültek – korhatár nélkül, fiatalok, fogatlan vénemberek egyaránt. Aztán klimaxos apparátcsikfeleségek. Kamaszfiúk, akik csak úgy, minden különösebb cél nélkül be akarnak húzni egyet valakinek. És végül, de legfőképpen: tehetségtelen írók, akik most oly diadalittasan üvöltik az eddig beléjük fojtott szót: zsidó.

A többieket a zsidókérdés csak „kereskedelmi szempontból” izgatja: márpedig a zsidók az utcán nem seftelnek. Így aztán a nemzetiségi kérdés súlypontja is áttevődött csecsenek, azeriek s más, immár külföldinek számító nációk közé. Kit érdekel már Vietnam? A fegyverek itt, a „közel-külföldön” szólnak.

De mindennek már az ellenforradalomhoz az égadta világon semmi köze: ez most a kora kapitalizmus. Az „eredeti területfelhalmozás” kora, amikor az új jelszó: „Takarodj el a földemről!” Amikor szomszédok, közeli barátok gyilkolják egymást egy darabka földért… Örüljünk, hogy immár végre kezdik becsülni azt, ami az övék?

Most, amikor mindenki előjön a pénzszagra, amikor e kollektív őrületben, e totális felfordulásban azt sem lehet tudni, ki kit ver agyba-főbe s miért, ebben a harcban megint csak a férfinép vesz részt.

Az asszonynép pedig, minden fondorlatát bevetve, megint csak gyűjt, kuporgat, igyekszik enni adni még a pincemélyén is.

Az ideológia árt a gyerekeknek.

És mi mind gyerekek vagyunk.

1992. október 23.
































































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon