Skip to main content

Pacifista mozgalom?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A Beszélő 2. számában jelent meg a Nem ütni és nem visszaütni című cikk, amely a lelkiismereti szolgálatmegtagadókról szól. Szerzője tiszteletre méltó igyekezettel végezte munkáját, ténybeli közlései pontosak. Bár minden kívülálló ilyen lelkiismeretesen és előítéletmentesen figyelné a bázisközösségek törekvéseit! Mégis úgy érzem, a bázisközösségek nevében szólok, amikor kiigazítom a cikk alcímét (Pacifista mozgalom a magyar katolikus egyházban) és egy megállapítását.

Haraszti nem különbözteti meg a bázisközösségek vallási törekvéseit és a polgárjogi mozgalmak politikai törekvéseit. A „pacifista mozgalom” megnevezés is erre mutat; később pedig egyenesen mondja is, hogy a bázisközösségek szolgálatmegtagadóinak cselekvése „a polgárjogi mozgalmak szellemében fogant”. Ez félreértés. A bázisközösségek az egyén életének radikális megváltoztatására törekszenek. Abban igyekeznek az egyén segítségére lenni, hogy igaz módon, mások szeretetében élhessen. Nem az a céljuk, hogy az élet külső körülményeit megváltoztassák. A jézusi szabadságfogalom (Isten fiainak szabadsága) és a külső szabadság más és más dolog. A jézusi szabadság független az ember külső körülményeitől, kizárólag az Isten életében való részesedni akarás tudatos munkáját jelenti. Ez pedig az emberszeretet, amihez nincs szükség a külső körülmények megváltoztatására. Jézus Krisztus az apolitikus magatartást jelölte meg követendő magatartásnak. Jóllehet őt magát politikai és valláspolitikai törvények alapján ítélték halálra, ő tiltakozott ez ellen: „Igen, király vagyok, de az én országom nem evilági.”

A katonai szolgálat megtagadása tehát nem politikai szándékból ered a bázisközösségekhez tartozó fiataloknál. Az erre késztető, lelkiismeret-ébresztő beszédek célja sem politikai. Hanem az emberszeretet vállalásának következményeiről van szó. Ha szeretem felebarátomat, akkor nem foghatok rá fegyvert – azzal tanúskodom emberszeretetem mellett, hogy nem vagyok hajlandó fegyvert fogni. Ezért tagadják meg sokan közösségeinkből a fegyveres szolgálatot, nem politikai indítékokból. Sőt, annak ellenére, hogy tettüknek politikai következményei lehetnek: felfüggesztés, börtön, útlevélelvétel stb.

Kishitűek volnánk, ha nem bíznánk benne, hogy a jézusi tanítás melletti tanúságtétel hatással lehet az üldözőkre is. De mi nem akarunk hatalmi úton, manipulációval, kényszerrel, nyomással hatni rájuk. A külső eszközökkel való, tehát politikai befolyásolás idegen tőlünk. Mi a hatalom embereinek lelkiismeretére remélünk hatni. A polgárjogi mozgalom ereje a tömeg. A bázisközösségek az odaadás hatalmát követik, és nem a tömeg erejében bíznak. Keresztény szókinccsel élve, a bázisközösségek ereje a Szentlélek, aki a hatalmi viszályok közepette mindig alulmarad, mert senki ellen nem tud lenni.

Nem állítom, hogy a fegyveres szolgálat lelkiismereti okokból történő megtagadását nem lehet politikai szemszögből tárgyalni. Az egyén és az állam viszonyáról van szó: ennek a viszonynak vannak nagyon fontos politikai oldalai. De ezt nem szabad összetéveszteni az egyén saját indítékaival. Például: fejembe veszem, hogy mindenki hordjon kék cipőt. Látok az utcán valakit, aki kékcsíkos cipőt visel. Nem helyes dolog azt mondanom róla, hogy a kékcipősök mozgalmához tartozik!

Befejezésül annyit: fontos lenne tisztázni a politika, az ellenállás, az erőszakmentesség, a pacifizmus fogalmait. Megnézni, hogyan használja ezeket a fogalmakat a vallásos irodalom. Így elkerülhetnénk a félreértéseket és az esetleges gyanúsításokat is. Erre a munkára azonban felkészültség híján nem vállalkozhattam.












Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon