Skip to main content

Politikai instabilitás Szlovákiában

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Nemrég a kormányzó Demokratikus Szlovákiáért Mozgalom (DSZM) vezetősége bizalmatlanságot szavazott Lubomír Dolgos privatizációs miniszternek, valamint Matús Kucerának, az oktatásügyi tárca vezetőjének. A DSZM választmánya ugyanakkor helyén tartotta Viliam Sobona egészségügyi minisztert, aki „Szlovákia történelmének legjobb kormánya” (ez is Meciar eposzi jelzője) tagjai közül a közvélemény legnagyobb ellenszenvét váltotta ki. Az ötvenes évek tisztogatásainál is nagyobb méretű kádercserét végrehajtó minisztert egyértelműen elutasítja a szakmai közvélemény, ám a jelek szerint ez sem elég a DSZM bizalmának elvesztéséhez.

Mindent egy kézbe

Szlovákiára és „bölcs” kormányára nehéz idők járnak: az elmúlt egy év során kiderült, hogy a DSZM választási ígéretei felelőtlen légbuborékok voltak, hogy az ország alapvető szakmai feltételek hiányában lépett az önállóság útjára, hogy a kormány koncepció nélkül, hibát hibára halmozva dolgozik. Ilyen körülmények közt aligha meglepő, hogy a nem éppen demokratikus és nyugatorientált szemléletéről híres kormányzó mozgalom a helyzet beismerése helyett inkább saját hatalmának megerősítésén fáradozik.

E törekvését két előkészületben lévő törvényjavaslat is mutatja. Az első, mely a kormány tervezeteként látott napvilágot, az úgynevezett Nemzetbiztonsági Tanács felállításáról rendelkezne. Meciar elképzelése szerint Szlovákia belbiztonsága veszélyben van, s ezért bizonyos esetekben a parlamentnél és a kormánynál operatívabb testületre kell bízni a hadsereg, a rendőrség, a határvédelmi egységek és a hírszerzés irányítását. Ilyen veszélyes esetnek számít például az elégedetlenség megnyilatkozása vagy a külső és belső ellenségnek az integritás elleni nyílt vagy rejtett támadásai. A törvényjavaslat szerint a Nemzetbiztonsági Tanács élén a mindenkori miniszterelnök állna, és ő nevezné ki a testület valamennyi tagját. A tervezet nem rendelkezik arról, hogy a tanács kinek tartozik felelősséggel, s kinek áll módjában ellenőrizni tevékenységét. Nem világos az sem, hogy milyen esetekben áll jogában a Nemzetbiztonsági Tanácsnak gyakorolni a parlament és a kormány jogköreit, s ez az állapot meddig tart. Mindez pedig olyan jogbizonytalanságot és hatalomkoncentrációt teremt, ami alapvetően sérti egy demokratikus jogállam elveit.

A köztársaság védelme

A szóban forgó törvényjavaslat azonban a jelek szerint csupán része egy általánosabb elképzelésnek. Erről tanúskodik egy másik tervezet, mely a változatosság kedvéért ezúttal Michal Kovác köztársasági elnök köreiből származik. Eszmei atyja a szélsőségcsen nacionalista elnöki tanácsadó, Roman Kalisky író. A „köztársaság védelméről” szóló törvényjavaslat lehetővé tenné az államellenesnek ítélt politikai megnyilvánulások elkövetőinek büntetőjogi felelősségre vonását, az „államellenes” szervezetek betiltását, valamint tevékenységük korlátozását, a társulási, valamint a gyülekezési jog gyakorlásának hatósági engedélyeztetését. A két törvényjavaslat tehát lehetővé tenné Meciarnak és „bölcs” kormányának, hogy erőszakkal is felléphessen a politikai oppozícióval szemben, s hogy hatalmi eszközökkel korlátozza az alapvető politikai és demokratikus jogok gyakorlását.

Szlovákia politikai egén tehát sötét felhők látszanak gyülekezni. A Milan Knazko kizárásával kisebbségivé lett „bölcs” kormány Vladimír Meciar vezetésével koalíciós tárgyalásokra kényszerült az egyszer már kiebrudalt csendestárssal, a Szlovák Nemzeti Párttal. Az ily módon megszerezhető szavazatokra annál is nagyobb szükség van, mivel a frissen kizárt Lubomír Dolgos miniszter, aki mellesleg a Demokratikus Szlovákiáért Mozgalom alelnöki posztját is betöltötte, valószínűleg újabb képviselőket visz magával a Meciar-féle mozgalom egyre bizonytalanabb frakciójából. Mindez azt jelenti, hogy felértékelődik a Szlovák Nemzeti Párt esetleges támogatásának értéke, s ez komolyabb kormányátalakításokat és a hatalmi pozíciók újraelosztását vonhatja maga után.

Aláír vagy megy?

Nem alaptalan ugyanakkor attól tartani, hogy ez a mozgás politikai lavinát eredményez majd, hiszen a valamikor Meciarhoz hű fegyverhordozók felismerve, hogy a vezér őket is magával ránthatja a politikai süllyesztőbe, egyre nyíltabban demonstrálják különállásukat. Így van ez a már említett Dolgos miniszter esetében, aki szinte kiprovokálta leváltását, s így van ez például Milan Cic, az alkotmánybíróság elnöke esetében is. Mint ismeretes, a szlovák parlament nemrég módosította a társadalombiztosításról szóló törvényt, mely a kormány előterjesztésében működésképtelennek bizonyult. Ezen megsértődve Meciar megtagadta a törvény aláírását, ami formai akadálya a törvénytárban való megjelenésnek, tehát a törvény hatálybalépésének is. Alkotmányjogi patthelyzet állt elő, mivel az alkotmány nem teszi lehetővé az aláírás megtagadását, ám ugyanakkor nem rendelkezik arról, hogy mik a következményei annak, ha ez mégis bekövetkezik. Erre a helyzetre reagálva Milan Cic leszögezte: „Vladimír Meciarnak alá kell írnia a törvényt még akkor is, ha nem ért vele egyet. Ellenkező esetben csupán egy lehetősége marad, ez pedig a posztjáról való lemondás. Az ország alkotmányos tényezőinek be kell tartaniuk az alkotmány rendelkezéseit.”

A jelek szerint tehát Szlovákiában egyre inkább balkanizálódik a politikai élet, s egyre kevésbé érvényesek a politikai, valamint a demokratikus játékszabályok, sokszor szinte lehetetlen kideríteni, mi is a valóság, s ez elbizonytalanítja a társadalmat s a nemzetközi közvéleményt is. A teljesen képlékeny és kiszámíthatatlan politikai helyzet elriasztja a külföldi tőkét, s Szlovákia tovább folytatja politikai és gazdasági mélyrepülését.

(Pozsony)






















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon