Skip to main content

Privatizálás angol módra

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Nagy-Britanniában a konzervatív kormány hatalomra kerülése óta eltelt másfél évtizedben 50 – összesen egymillió munkavállalót foglalkoztató – céget tereltek át a magánszektorba, amiből az államnak 50 milliárd font bevétele származott. Az elmúlt öt évben a magánosítás feszített tempója lassult. Nemrégiben regionális elektromos művek részvényeladási kampánya hozta lázba a brit befektetőket. A legutóbb – nem utolsósorban a konzervatív képviselők ellenállásán – megbukott a Királyi Posta privatizálásának terve: a törvényhozók közül sokan attól tartottak, hogy a privát szféra villámgyorsan felszippantja a nyereségesnek ígérkező régiók postai hálózatát, míg a távol eső kisvárosok, falvak – vagy éppen szigetek – lakossága lassan és drágán, vagy éppenséggel sehogy sem juthat majd hozzá a szolgáltatások teljes köréhez.

A minap – vagyis alig néhány héttel a postaprivatizálási terv látványos csődje után – a kormány bejelentette, hogy 1996 elején bevezetik a tőzsdére a Brit Államvasutak (BÁV) feldarabolása nyomán létrejött egyik mamutvállalatot, a Railtracket, amelyhez a vagonparkon kívül szinte minden hozzátartozik: vagyis a sínek, az állomások és a vasúti hidak csakúgy, mint az aluljárók és az alagutak. A vállalat eszmei értékét 6 és fél milliárd fontra teszik, de gyanítható, hogy ennek az összegnek csak töredéke vándorol majd az eladás révén az államkasszába, mivel a vasúti rendszer egésze jelenleg veszteséges, és kérdéses, hogy idővel nyereségessé tehető-e majd. A befektetők várhatóan óvatosak lesznek a pénzükkel.

A BÁV magánosítását előkészítendő választották le a korábbi állami cégről a Railtracket, továbbá hoztak létre három, mozdonyt és vasúti kocsit lízingrendszerben bérbe adó nagyvállalatot, 13 karbantartó egységet és 25 vasúti szállítást végző céget, amely utóbbiak a tulajdonképpeni utas- és teherszállítást bonyolítják majd. A finanszírozás meglehetősen bonyolult: a vasúti szállítók a Railtracknek fizetnek a sínek, az állomás, a jelzőberendezések stb. használatáért, de – egyelőre legalábbis – a veszteséges vonalak működtetéséhez állami támogatásban részesülnek. Nagyobbrészt ez a – minden egyes adófizető zsebéből származó – költségvetési támogatás képezi a Railtrack hasznát, amely profit ily módon nem éppen a piac klasszikus törvényei szerint termelődik.

Sokan képtelenségnek tartják a BÁV felszeletelésének ezt a módját, ahogy a sínpárról mintegy leemeli a vasúti kocsikat, vagy megszakítja a jelzőberendezések működtetője és karbantartója közötti szerves kapcsolatot. Egyesek szerint az egész rendszer privatizálása látványos kudarchoz vezethet: az ellenzéki Munkáspárt hangosan ellenzi a tervet, bár arról nincs szó, hogy a kormányrúdhoz kerülve majdan vissza akarná államosítani a köztudottan nagy ráfizetéssel dolgozó és bizony nem mindig európai színvonalon működő vasutat.

A BÁV privatizálását egyébként olyan időpontban hirdette meg a brit kormány, amikor közlekedéspolitikának egy másik sarkalatos elemét – a költséges útépítések szükségességét – határozottan megkérdőjelezte a környezetszennyezést vizsgáló Royal Commission. A szigetországban jelenleg 17 és fél millió autó szalad az utakon, ez a szám 2025-re megkétszereződhet. A légszennyezés addigra katasztrofális méreteket ölthet, amelynek egészségkárosító hatása egyre kiáltóbb: jelenleg 10 percenként vesznek fel a kórházak egy-egy asztmás rohamban szenvedő beteget.

A bizottság jelentéséből kitűnik, hogy az autópályák kiépítése, a főutak kiszélesítése vagy továbbvezetése nemhogy csökkentette volna a zsúfoltságot az utakon, hanem növelte azt. A Konzervatív Párt persze az egyén autonómiáját hirdeti, ezt pedig mi is testesíthetné meg jobban, mint az autópályán száguldó – lehetőleg háromévenként lecserélt – csillogó autó, benne saját feleség és saját gyermek.

Mostanára azonban mintha változott volna ez az attitűd: a költségek kiszámításakor egyre inkább tekintetbe veszik a csak áttételesen számszerűsíthető, de idővel kemény korlátként jelentkező környezeti ártalmakat, a természeti források kirablását. Például egy-egy szemet gyönyörködtető vidéket nem dúlnak fel csak azért, hogy autóval három perccel hamarabb juthassunk célba.

A Royal Commission 110 ajánlása között – a benzinárak drasztikus emelése és az autóutak kiépítésére fordított összegek átcsoportosítása mellett – hangsúlyosan szerepel a vasúti közlekedés rehabilitálása. A bizottság a vasúton szállított árumennyiség háromszorosra növelését szorgalmazza. A jelentés szerint általában véve is sokkal több támogatásban kellene részesülnie a tömegközlekedési eszközöknek, elsősorban is a környezetkímélő villanyvonatoknak és villamosoknak. Csakhogy a vasút privatizálásának mikéntje, felaprózódása, továbbá finanszírozásának öszvér jellege éppenséggel nem kedvez a hosszú távú tervezésnek.

A bizottság tagjai egyébként külön kitértek a kerékpározás előnyeire: nem szennyezi a környezetet, zajártalmat nem okoz, a biciklivel közlekedők körében csökken a szívroham veszélye is. Talán nem véletlen, hogy Nagy-Britanniában alig néhány hete hirdették meg azt a kerékpárút-fejlesztési programot, amelynek eredményeként kétkerekűvel Dovertől egészen a skóciai Invernessig el lehet majd jutni. Már most tudni lehet, hogy az út egy része elhagyott, még a múlt században lefektetett sínpárok között halad…


















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon