Skip to main content

Rakétacsökkentés és ami utána jön

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Az egész világ dicséri Bush leszerelési bejelentését. Méltán: a kezdeményezés újszerű és merész. Most történik meg először, hogy egy szuperhatalom egyoldalúan, a viszonzásra csupán számítva, de azt eleve nem kialkudva, fegyverzetcsökkentést jelent be. Szakít az eddigi gyakorlattal, az évekig, olykor több mint egy évtizedig húzódó alkudozásokkal, amelyeknek az volt a vége, hogy új modernebb fegyverek jelentek meg, s az alku tárgyát képező fegyverek az időközben elavultak függetlenül a tárgyalások kimenetelétől. Nem férhet kétség a kezdeményezés merészségéhez sem: Bush közölte, hogy az Egyesült Államok visszavonja és megsemmisíti összes szárazföldi és tengeri indítású rövid hatótávolságú atomrakétáit; azonnali hatállyal felfüggeszti a stratégiai bombázó repülőgépek 1957 óta érvényes riadókészültségét. Túl ezeken az egyoldalú lépéseken, javasolja a Szovjetuniónak a START-szerződés előírásainak határidő előtti teljesítését, a tárgyalások megkezdését a több robbanófejes ballisztikus rakétaállomány teljes fölszámolásáról.

A rövid hatótávolságú, taktikainak vagy harcászatinak is nevezett föld-levegő rakéták felszámolását főleg Németország sürgette: a Kelet-Németországban tartózkodó szovjet csapatok még tárolnak efféle fegyvereket, s többek között Franciaország is erre való hivatkozással állít Hades-rakétákat. Ugyancsak Bonn kedve ellenére. A Németország nyugati felében tárolt amerikai taktikai atomfegyverek kivonása pedig megkönnyítheti a szovjet alakulatok kivonását a függetlenné lett balti államokból.

A közvetlen érdekeken túlmenően, a Bush által tett bejelentés komoly lépés a Reykjavíkban – Reagan és Gorbacsov második találkozóján – körvonalazott vízió irányában: az izlandi városban szólottak először, az ezredforduló atomfegyvermentes világáról. Az amerikai szándék fontos lépés ebben az irányban, kivált, ha egybelátjuk az elnök néhány nappal korábbi, az ENSZ-közgyűlésén mondott beszédével, amely a Bush propagálta új világrend lényegének a demokrácia elterjesztését jelölte meg az egész földkerekségen, s e cél szolgálatában kimondotta, hogy az alapvető emberi jogok tiszteletben tartásának biztosítása magasabb rendű szempont a belügyekbe való be nem avatkozás – egyébként tiszteletet érdemlő – szempontjánál.

De – függetlenül attól, hogy az elnök javaslata újszerű, merész, látomásos – a bejelentés bírálói is meghallgatást érdemelnek.

Ők azt mondják: Bush úgy csökkenti a fegyvereket, hogy a tényleges helyzet nem igazán változik. A légi indítású taktikai atomfegyvereket nem selejtezik ki, s – korlátozott mértékben – folytatódnak az SDI kifejlesztésére irányuló kutatások. A kezdeményezés jelentős mértékben belpolitikai célokat szolgál. Már megkezdődtek az elnökválasztás előkészületei, és a szovjet támadás veszélyének megszűnése nyomán az ellenzéki demokraták a katonai kiadások jelentős csökkentését írják a zászlóra. Bush kifogta a szelet az ellenzék vitorlájából, s felvillantotta a lehetőséget, hogy az Egyesült Államok csökkentse költségvetési kiadásait, hogy megszűnjék az az ellentmondásos és bénító helyzet, amelyben az Egyesült Államok egyszerre a vezető katonai szuperhatalom és a világ legnagyobb adósa, amely a szocializmusból a piacgazdaság irányába elmozduló országokat csak elvileg tudja támogatni, anyagilag nem.

A bejelentést értelmezve, gyakran hangoztatják, hogy a viszonzás kényszere jótékony a Szovjetunióra nézve is: megkönnyíti a rendkívül túlméretezett katonai kiadások csökkentését, a nómenklatúra befolyásának átmentésére leginkább alkalmas katonai-ipari komplexum megregulázását.

De Bush előterjesztése mögött kevésbé altruista szempontok is föllelhetők. Gyorsan, a későbbi események elébe vágva akart cselekedni. Magyarán: akkor akarta a szovjeteket viszonzásra, a lépésre válaszoló ellenlépésre késztetni, amikor még van némi súlya a központnak, amikor Gorbacsov még tud némi hatást gyakorolni az önállósuló köztársaságok vezetőire és persze a hadsereg irányítóira is. Az utóbbi látszik a könnyebb esetnek, bár – kissé idegesítve a washingtoni politikusokat – az elvi egyetértésen kívül még nem jött érdemi válasz Moszkvából. Ennek egyik oka lehet, hogy a több robbanófejes ballisztikus rakétaállomány fontossága nagyobb a szovjet stratégiában, mint az amerikaiban.

De a fő meggondolás a kezdeményezés korai időzítését illetően valószínűleg avval függ össze, hogy Oroszországon kívül Ukrajnában, Belorussziában és Kazahsztánban is vannak atomfegyverek, s ahogy az idő halad, úgy csökken eme köztársaságok vezetőinek a hajlandósága a nukleáris fegyverről való lemondásra, a moszkvai központból érkező irányelvek elfogadására. Washington föllépése tehát kísérlet arra, hogy megtakarítsák a valószínűleg hosszadalmas és körülményes külön tárgyalásokat az érdekelt köztársaságok vezetőivel.

Egyáltalán nem biztos, hogy a kezdeményezésnek ez a vonatkozása sikeres lesz. Lehet, hogy a moszkvai puccs összeomlása, ami egyfelől megkönnyítette a kezdeményezést, azáltal, hogy kikapcsolta a lefegyverzés ellenzőinek puccsistává szegődött táborát, másfelől, a birodalom részekre szakadása (és a részek élére álló tapasztalatlan és becsvágyó vezetők fölülkerekedése következtében) inkább növeli, semmint mérsékli a nukleáris fenyegetettséget, az előreláthatatlan fordulatok kockázatát.

Elképzelhető, hogy a jelentős mérvű fegyverzetcsökkentés ellenére a világnak nagyobb bizonytalanságra kell felkészülnie, és nem arra, hogy a folyamatos csökkentések következtében előbb-utóbb megszűnik az „overkill”, a földi életet elpusztító gyilkolási kapacitás.

A helyzet kényességét jól mutatja az iraki példa. A háborús vereség után Szaddám Huszeinnek el kell fogadnia, hogy ENSZ-szakértők ellenőrizzék a fegyverkezést; megnézzék, betartja-e Bagdad a nukleáris, vegyi és bakteriológiai felkészülésre vonatkozó tilalmat. A diktátor beleegyezett, de igenjét úgy értelmezte, hogy a szakértők azt nézzék meg, amit ő mutatni akar, oda menjenek, ahová ő irányítja őket, és lehetőleg azon a járművön tegyék meg az utat, amit ő bocsát a rendelkezésükre. De a szakértők nem oda mentek, ahol nincs semmi. Oda mentek, ahol bizonyítékot találtak rá, hogy Szaddám Huszein vígan folytatja az atombomba előállítását, s már csupán két-három hónapra van szüksége, hogy kész, kilőhető, robbantható atombombával rendelkezzék. Mi történjék Szaddám Huszeinnel meg az atombomba más líbiai, pakisztáni, algériai megszállottjaival? Ezt a nem könnyű kérdést igencsak súlyosbítaná, ha a leszakadó szovjet köztársaságok élére kerülő férfiak is úgy éreznék, hogy szuverenitásuk, hatalmuk, országlásuk csorba, nem teljes, amíg nem büszke tulajdonosai egy olyan fegyvernek, amivel Csernobil hatásának a sokszorosát lehet elérni.

E meggondolások azonban nem Bush kezdeményezése ellen szólnak. Az újszerű, merész és józan kezdeményezés megmutatja, hogy a jövőt közelebb lehet hozni, az utat a jövőbe le lehet rövidíteni. De: a jövőbe nem vezet kockázat nélküli, kitaposott út.
























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon