Skip to main content

Régi és új az Országgyűlésben

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Az Országgyűlés szeptemberi ülésszakáról pénzügyi okok miatt nem tudósított az Országgyűlési Tudósítások. S ez aligha okozott különösebb zavart: szeptemberre az Országgyűlés ülésezése lényegében megszűnt esemény lenni. 1986–88-ban a parlamenti ülésszakok – a megelőző évtizedektől eltérően – fontos politikai üggyé váltak. Emlékezzünk rá, hogyan szavazták le először – az illetéktörvény politikailag közömbös módosításának kapcsán – a kormányt, majd hogyan lett valóságos politikai csaták színtere a „Tisztelt Ház” a családjogi törvénymódosítás, a kormányprogram vitája, a jogpolitikai határozat (ekkor korlátozták az Elnöki Tanács jogkörét), az oda-vissza ügyrendmódosítás vagy a vízlépcső ügyében. Emlékezzünk, hogyan vált a képviselők függetlenül gondolkodó és fellépő kis csoportjának tevékenysége fontos összetevőjévé annak az erjedésnek, amely a jelenlegi csendes forradalomba torkollott.

Mára azonban ennek vége. Amikor a Ház falain kívül nem folyt érdemi nyilvános politika, akkor felértékelődött a bent folyó – mai szemmel nézve fölöttébb óvatos – politikásdi. Mára, amikor megjelentek az országban a hiteles politikai szervezetek, amikor tízezrek élnek a parlamenten kívüli politizálás demokratikus rendszerekben szokásos formáival (aláírásgyűjtések, tüntetések, sztrájkok), amikor az autentikus politikai küzdelem a háromoldalú tárgyalásokon sajátos kvázi-parlamenti formát öltött (nem véletlenül éppen az Országház falai között), az Országgyűlés ülései szinte teljesen érdektelenné váltak. Hússztrájk, uránbányász-tüntetés után, az ellenzék hasadása és az MSZMP éles belső csatározásai közepette egyes képviselők még mindig helyi autóbusz-viteldíjak, felüljárók és vízdíjak tárgyában interpelláltak. Igazán érdektelenné azért vált az ülés, mert a fontos napirendek, a „sarkalatos törvények” ügyében a háromoldalú tárgyalásokon végezték el az érdemi jogalkotó munkát, s az Országgyűlésre szinte csak a jóváhagyás maradt.

Ez a .szinte” azért meghagyta a lehetőséget arra, hogy ha a vadászteremben aláírt megállapodást nem kérdőjelezik is meg a képviselőházi teremben, valamit azért hozzátegyenek vagy elvegyenek belőle, és ennek során megerősítsék vagy módosítsák azt a képet, amely négy év alatt kialakult erről az Országgyűlésről.

Mi történt végül is az ülésen? Előterjesztették, megvitatták és elfogadták az útlevélről és a kivándorlásról szóló törvényeket, a büntető törvénykönyv és a büntetőeljárási törvény módosítását, és elfogadtak egy nyilatkozatot az 1968-as csehszlovákiai beavatkozásról. Emellett bevonultak az Országgyűlésbe az időközi választásokon megválasztott új képviselők, és hivatalosan is megalakult az „ellenzéki demokrata” képviselőcsoport.

Nem sok tere volt a képviselőknek arra, hogy a büntető törvénykönyv és a büntetőeljárási törvény módosításakor eltérjenek a háromoldalú megállapodástól. Annál tanulságosabb az, ami mégis történt.

A büntető jogszabályokkal kapcsolatban kétféle módosító indítvány kapcsán alakult ki érdemi vita. Horváth Jenő ügyvéd, aki már 1986–87-ben nagy harcokat vívott az Országgyűlésben és a büntetőeljárási törvény korábbi módosításakor is fellépett – akkor eredménytelenül – a gyanúsítottak jogainak védelmében, most több hasonló irányú módosító javaslatot terjesztett be. Ezek közül a legfontosabb a védő jelenlétének biztosítása volt a nyomozás során. Figyelemre méltó, hogy a jogi bizottság – mint már annyiszor – most is elvetette a módosító javaslatot, meghajolva a kormányzati funkcionáriusok érvelése előtt. Ami változott: Horváth Jenő mellett foglalt állást az ellenzéki képviselőcsoport két tagja, majd testületileg a független képviselőcsoport is. A plenáris ülésen azután elfogadták a módosításokat.

A másik vitakérdés a hatályba lépés időpontja körül alakult ki. Több „régi” képviselő lépett fel a hatályba lépés halasztása mellett, az anyagi, technikai feltételek hiányára hivatkozva. Itt az ellenzéki és független gondolkodású képviselőknek kellett megvédeniük a kormány előterjesztését, amely már a választások előkészítésének hónapjaira is hatályba helyezi az új szabályozást.

Az ülésszak másik érdekes összecsapása már a külügyi bizottság ülésén lezajlott, mégpedig az 1968-as csehszlovákiai beavatkozásra vonatkozó nyilatkozattal kapcsolatban. Sebők János javaslata ellen a Kádár-korszak egykori vezető funkcionáriusai léptek fel: az egykori külügyminiszter, az egykori bankelnök-helyettes, a SZOT, majd a Nőtanács egykori vezetője és az MSZMP egykori KB-titkára, majd KEB-elnöke. Szerencsére már a bizottságban is kisebbségben maradtak, a plenáris ülésről nem is beszélve. Jó tudni, hogy mindannyian nyugdíjban vannak már, de érdemes felfigyelni arra: mennyire gondosan válogatták össze annak idején az országgyűlési bizottságokat. Hiszen az eddigi Országgyűlésben az érdemi munka javarészt ezekben folyt. Emlékezzünk csak arra, hogy amikor Király Zoltán terjesztette elő néhányadmagával a néhány hónappal később hivatalos kormányprogrammá vált „demokrácia-csomagtervet”, a jogi bizottság azt egyhangúlag utasította el. Jó tudni, hogy az Országgyűlés, s vele a bizottságok hetei meg vannak számlálva.

A végnapjait élő régi mellett jelen volt az Országházban a születőben lévő új is. A négy újonnan megválasztott képviselő közül hárman is szót kértek a vitában. Általában is kiálltak az ellenzékiség jogáért, és konkrét kérdésekben is képviselték pártjuk álláspontját. Nem világos azonban: miért, milyen alapon nyilvánították máris zártnak az ellenzéki képviselőcsoportot? Vajon az MDF-hez nem csatlakozó Balla Éva, Benjámin Judit vagy Horváth Jenő, vagy éppen az MSZMP-tag Südi Bertalan vagy Tomsits Erika nem éppúgy elszánt harcosa volt-e a demokratikus megújulásnak az Országgyűlésben, mint – az 1985-ben hozzájuk hasonlóan népfrontjelöltként megválasztott – Bánffy György, Király Zoltán vagy Zsigmond Attila? Király Zoltán azt nyilatkozta: az EKA-nak – melytől nemrég még elhatárolta magát – most azt a részét tervezi képviselni, amely aláírta a megállapodást az MSZMP-vel. Ehhez persze joga van neki és frakciótársainak, de az ellenzékiségből és demokrataságból bárkit kizárni már nincs. Arról nem is beszélve, hogy ő ugyan népfrontjelölt volt, de az új képviselők közül Marx József és Roszik Gábor azoknak is jelöltje volt, akik most nem írtak alá.

Ám akár „ellenzéki demokratikusok”, akár csak „függetlenek”, a szeptemberinél nagyobb feladat vár ezekre a képviselőkre az őszi ülésszak folytatásakor. Míg ugyanis szeptemberben olyan törvényjavaslatokat tárgyalt a Ház, amelyekben a háromoldalú tárgyalásokon konszenzusra jutottak a felek, az októberi napirendi pontoknál nem ez a helyzet. Nemcsak a megállapodást alá nem írók, de az aláíró ellenzéki szervezetek is hangsúlyozták: kitartanak a munkásőrség feloszlatására, a munkahelyi pártszerveződés kizárására, a pártvagyon társadalmasítására irányuló követeléseik mellett.

Az alá nem író SZDSZ nevében Tamás Gáspár Miklós szólította fel a Fidesz és az SZDSZ által is jelölt két képviselőt: legyen szószólója az Országgyűlésben ezeknek az ellenzéki követeléseknek, és annak a korábban közös álláspontnak is, hogy csak a szabad választások után kerülhessen sor a köztársasági elnök megválasztására. De a hat aláíró szervezet is levelet intézett valamennyi képviselőhöz – megismételve ezeket a követeléseket. Az a körülmény, hogy a sarkalatos törvényekben a háromoldalú tárgyalásokon megszületett a megállapodás, nem zárja ki, hogy a képviselők az Országgyűlésben felvessék azoknak a biztosítékoknak a kérdését, amelyek nélkül a sarkalatos törvények ingatag talajon maradnak.

Ha ezt megteszik az ellenzéki és független képviselők, akkor újra előkerül a probléma: miféle parlament hozza a törvényeket? Mert szeptemberben csak az aktív kádárista kisebbség lépett fel a reformkommunisták és ellenzékiek konszenzusával szemben, amely ezt tette már tavasszal, az egyesülési törvény vitájában is. Most azonban olyan napirendi pontokról lesz szó, ahol a konszenzus hiányzik: az MSZMP mint egész elutasítja az ellenzék felsorolt követeléseit. Márpedig a jelenlegi Országgyűlésben – ha mint az egy évvel ezelőtti vízlépcsővitában láttuk, élesre fordul a dolog – elenyésző kisebbségben vannak azok, akik – mint azt az időközi választások megmutatták – a választópolgárok nagy többségét képviselik. Októberben tehát legitimitásból vizsgázik még egyszer az 1985-ben választott, 1989-ben kiegészült Országgyűlés.
























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon