Skip to main content

Szállj fel magasra!

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Pilótabér


A földön járva

A bérkérdés régóta vitatéma a cégvezetés és a szakszervezet között. Fél évvel ezelőtt a szakszervezet (a Malév Tagszakszervezetek Szövetsége) bértárgyalást kezdeményezett az átlagosan 6,9 százalékos béremelések miatt, de ezt a munkáltató elutasította, mondván, hogy jogilag nem kötelezhető erre. Novemberben, miután a szakszervezet már többször tiltakozott, a vezérigazgató érdekegyeztető fórumot hívott össze; akkor a szakszervezet nem fogadta el a béremelés mértékét és indoklását, de végrehajtását nem kívánta meggátolni, ezért fejet hajtott az intézkedés előtt. Kidolgozott azonban – a KSH egy szakértőjének bevonásával – egy hosszú távú tervet a repülőszemélyzet élet- és munkakörülményeinek rendezéséről. A szakszervezet nem a nyugati színvonalú béreket, hanem a máshol megszokott bérarányokat szerette volna honosítani a Malévnél.

Májusban a Malév Tagszakszervezetek Szövetsége és a Magyar Közforgalmú Pilóták Érdekvédelmi Szervezete, a Hunalpa bejelentette a Malév vezetőségének, hogy tárgyalni kíván, és háromütemű bérfejlesztési program megvalósítására tett javaslatot. Az interkontinentális járatokon repülő személyzet részére 130, a rövidebb távon repülőknek 100 százalékos bérfejlesztést ítélt megvalósíthatónak egy éven belül. Törekvésüknek az is ösztönzést adott, hogy a vezetők hatalmas összegű prémiumokat vettek fel, miközben nyilatkozataikban rendszeresen sokallták az alkalmazottak bérét. A légi hajósok (hasonlóan a tengeren hajózó munkavállalókhoz) külföldi útjaikon valutában vehetik fel a napidíjat. A forintfizetésük sem hangzik kevésnek – érvelnek a vezetők –, és a magyar légi közlekedés mostani helyzetében a pilótáknak meg kell tanulniuk a földön járni.

Légi felderítés

A Malév vezérkara átlagosan 10 százalék béremelést kínált fel, ami 150 millió forintjába került volna a cégnek. Ebből az összegből az interkontinentális járatok pilótáinak 45, a rövid távon repülőknek 30, a többi dolgozónak 9,4 százalékos béremelésre futotta volna. Ezen felüli emelés – így a vezérkar – csak az elbocsátandó dolgozók béréből fedezhető.

Ezzel szemben a szakszervezet a pilótáknak átlagosan 53, az egyéb dolgozók részére 23 százalékos béremelést követelt. Ez volna az első lépcső, amelyet újabb kettő követne, összesen 500 milliós költséggel. Ez sok pénz, de a levegőben mások az arányok. Egy General Electric hajtóműre, amelyet még az előző igazgató idejében vettek meg a vadonatúj B-737-300-asokhoz, 300 millió forintot adott ki a cég, a Malév-egyenruhák cseréjére meg 200 milliót. És több mint 100 milliót vinne el a kilátásba helyezett egynapos munkabeszüntetés, amire lapzártakor még igencsak van esély.

A figyelmeztető sztrájk eredménytelen maradt, a menedzsment a hétfői tárgyaláson is ragaszkodott a 10 százalékos béremeléshez. Új ajánlatként szeptemberre további 5 százalékot ígért, decemberre pedig a bértömeg 30 százalékát, 13. havi fizetésként.

A Lufthansánál a bérköltség 30 százaléka az összes költségnek, nálunk viszont mindössze 10 százaléka – állítja Pardi István, a tagszakszervezetek szövetségének elnöke. A szakszervezetek a bérek reálértékét kívánják megőrizni: ha a vállalat más költségeibe is beleszámítja az inflációt, a béreknél is ezt kell tennie. Pardi sikerként könyveli el, hogy a jórészt foglalkozási áganként szerveződő szakszervezetek közösen tudtak fellépni a béremelés érdekében, bár a vezérigazgató megpróbált külön-külön tárgyalni mindőjükkel. Ám nem minden légiközlekedésben dolgozó szakszervezettel felhőtlen az együttműködés. A Repülőgép-műszakiak Független Szakszervezete a Malév–Lockhead vegyes vállalatnál dolgozik, és a múlt év június 30-án, egy évre kötött kollektív szerződésük szerint csak egy év után léphetnek fel béremelési követelésekkel. Igaz, választmányuk döntése alapján támogatták a pilótákat, de szolidaritási sztrájkot nem szerveztek.

Nem baromfifeldolgozó

A figyelmeztető sztrájk utáni tárgyaláson a szakszervezetek sérelmezték, hogy a vezérigazgató, Pákay András körlevelekkel és ellenpropagandával próbálta a dolgozókat a szakszervezetek ellen fordítani, a szakszervezet tárgyalásokon részt vevő képviselőit azonnal rendkívüli munkavégzésre rendelte, és megpróbálta összeíratni a sztrájkban részt vevők listáját. Sőt, a sztrájk napján felszólította az egységvezetőket arra, hogy tiltsák ki a repülőtérről a munkabeszüntetőket. Nem hagyhattuk el a munkahelyeinket mondja Pardi István –, ez nem baromfifeldolgozó, a nagy értékű gépparkért felelősséggel tartozunk.

Az egyeztetés hét napja lapzártánk után jár le. Így csak találgatni lehet, hogy elmérgesedik-e a helyzet a légikikötőben. A menedzsment még tartogathat néhány munkajogi kellemetlenséget, ám lehet, hogy nem is ők, hanem a tulajdonosok, az Alitalia és az ÁV Rt. hajthatatlanok. Másrészt légiforgalmi sztrájk miatt több légitársaság is csődbe ment már… Némi reményre csak az adhat okot; hogy az utóbbi év figyelmeztető sztrájkjai rendre sikeresek voltak, és a cégtől csak néhányan repültek.






















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon