Skip to main content

Székely Bertalan anatómiai és mozgástanulmányai

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Kiállítás a Magyar Képzőművészeti Főiskola Barcsay-termében, 1992. március 20-tól április 18-ig, megtekinthető naponta 13–18 óráig, hétköznapokon. (Budapest VI., Andrássy út 69–71.) .

Ha művészeti anatómia, akkor Barcsay Jenő. S kiderül a Magyar Képzőművészeti Főiskola gyűjteményének átböngészése során, hogy Barcsaynak volt már elődje a hazai művészetoktatásban: Székely Bertalan (1835–1910), a magyar történeti festészet kiemelkedő alakja, a Magyar Királyi Mintarajztanoda és Rajztanárképezde (ez volt a Főiskola élője) tanára, s röviddel halála előtt igazgatója. Székely Bertalan az emberi és állati (elsősorban a lovak) testének felépítését és mozgását a helyes ábrázolás érdekében igen intenzíven és lényegrelátóan tanulmányozta. 1878–79 között rövid idő alatt 45 nagyméretű, tudományos igényű anatómiai szemléltető ábrát, valamint számos, a ló alakjával, mozgásával foglalkozó fázisrajzot készített. Mozgástanulmányaiban a XIX. század második felének tudományos módszereire, az akkor megjelent és nagy érdeklődést vonzó, sőt, a művészet alakulására is kiható fotográfiai pillanatfelvételekre támaszkodott. E célból felvette a kapcsolatot a híres párizsi fiziológussal, Etienne-Jules Marey-vel, aki az ember mozgását kutatta fázisfotók alapján, s aki megismertette Székelyt az amerikai Eadweard Muybridge szenzációs, a lovak futását elemző fázisfotóival. Székely fotó helyett szerkesztett, rajzolt, s rajzai olyan pontosak voltak, hogy meg tudta eleveníteni a ló futását egy protofilmszerkezet, a zootrop segítségével. Tanulmányai ezért a magyar filmezés előtörténete szempontjából is érdekesek.

A kiállítás Székely rajzai, zootropszalagjai mellett jegyzeteit, vázlatait és az általa használt korabeli szakirodalmat is bemutatja. Az anyagot a Képzőművészeti Főiskola Könyvtára, a Magyar Nemzeti Galéria Grafikai Osztálya és a Magyar Tudományos Akadémia Kézirattára adták kölcsön.






Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon