Skip to main content

Szerepcsere – lépéshátrányban

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


1947-ben az ENSZ határozata szerint Palesztina területének 45 százalékát kaphatták volna meg, de akkor egész Palesztinát maguknak igényelték; 1948-tól az 1967-es „hatnapos” háborúig arab testvéreiken kívül senki nem gátolhatta volna meg őket, hogy az arab kézben levő területeken megalapítsák az önálló palesztin államot, akkor azonban visszasírták az 1947-es ENSZ-határozatot, és csak annak alapján lettek volna hajlandók tárgyalni, ha egyáltalán valamilyen tárgyalási alapot elfogadtak volna; pár évvel a „hatnapos” háború után viszont kijelentették, hogy az 1967-es határokon belül – tehát azon a területen, amely 1967-ig az arabok kezében volt – kívánják megalakítani államukat; 1978-ban, a Camp David-i béketárgyalások idején a leghatározottabban elvetették az ideiglenes autonómia elvét, amelyről 1991-ben kezdtek tárgyalni az izraeliekkel.

Márpedig a palesztin–izraeli viszály története azt bizonyítja, amit egy izraeli közmondás így fejez ki: „Sokat markoltál – semmit nem fogtál.” Aki mindent magának igényelt – többnyire kevesebbet kapott; az járt jobban, aki kompromisszumkészséget tanúsított. Az izraeli vezetők nem abban különböztek a palesztinoktól, hogy kisebb igényeik lettek volna. Történelmi, gazdasági, politikai érvek alapján ezek is, azok is, joggal követelhetik maguknak az egész országot. A cionista mozgalom vezetésének döntő része a múltban abban bizonyult bölcsebbnek a palesztinoknál, hogy az adott körülmények között hajlandó volt beérni az elérhető célokkal.

A három „nem”

A palesztin nemzeti mozgalomnak a történelem során nem sok szerencséje volt vezetőivel. Már a 30-as években a jeruzsálemi mufti került a mozgalom élére, az a Hadzs Emin el-Huszeini, aki a második világháború idején Hitler segítségével és módszereivel próbálta „véglegesen rendezni” a palesztin zsidók problémáját. A palesztinok képviselői a világháború után is majdnem mindig azokkal a szélsőséges arab vezetőkkel szövetkeztek – jobban mondva, azok eszközéül szolgáltak –, akik minden kompromisszumot elutasítottak. Az 1964-ben alapított PFSZ alapokmánya, az ún. „Palesztin Charta” szerint Palesztina egésze egy arab nemzeti állam, amelyben csak azok a zsidók (és egyenes ági leszármazottaik) maradhattak volna, akik 1917 előtt telepedtek le az országban. A „hatnapos” háború után a palesztin vezetők vakon követték a „hartumi három »nem«” kezdeményezőit („nem ismerni el Izraelt, nem tárgyalni vele, nem kötni vele békét”). Ezzel több mint egy évtizeddel elodázták a békerendezés első lépését, akkor, amikor a megszállt területeken még nem voltak izraeli települések, és a legjobbak voltak a kompromisszumos megoldás esélyei. Ekkora politikai baklövést a PFSZ akkor követett el ismét, amikor támogatta az iraki diktátort, Szaddám Huszeint az Öböl-háború idején.

A palesztin és a zsidó nemzeti mozgalom azonban nemcsak egymás ellenfele, hanem – akarva-akaratlanul – partnere is. Sőt, néha az a benyomás, hogy szinte egymás tükörképei. A Palesztin Felszabadítási Szervezet felépítése, belső szervezete, nemzetközi politikai tevékenységének módszerei kísértetiesen hasonlítanak a cionista mozgalom szervezetére és módszereire 1948, az államalapítás előtt. Vannak palesztin vezetők, akik nyíltan be is ismerik, hogy figyelmesen tanulmányozták a cionista mozgalom tevékenységét – hiszen, ha a zsidóknak sikerült elérni céljaikat, miért ne sikerülne ez ugyanazokkal a módszerekkel a palesztinoknak is? Elvégre a diaszpórába szorult palesztinok mostani sorsa sok tekintetben emlékeztet a zsidók háború utáni helyzetére. „Mi, palesztinok vagyunk a Közel-Kelet zsidói” – mondják gyakran, minden iróniától mentesen. Főleg azok hozzáállása változott fokozatosan, akik helyben maradtak. A 24 évi kényszerű együttélés az izraeliekkel az állandó ellentétek ellenére is meggyőzte legtöbbjüket, hogy nincs esély a „totális győzelemre”: az izraelieket nem sikerülhet a tengerbe fojtani (mint ahogyan a palesztinokat sem lehet a sivatagba űzni). A kompromisszum elkerülhetetlen. A „hazaiak” álláspontja lassan-lassan kihatott a „külföldi” palesztinokra is. Az utóbbi években a PFSZ-re már nem jellemző minden javaslat elutasítása és a szélsőséges álláspontokhoz való makacs ragaszkodás. A képernyőkön Jasszer Arafat helyét a rokonszenvet sugárzó Hanan Asrawi asszony foglalta el.

„Minden a miénk”

A történelem fintora azonban, hogy ezúttal is bebizonyosodni látszik, hogy a zsidó és a palesztin nemzeti mozgalmak egymás tükörképei. Annyira, hogy még a történelmi lépéshátrány terén is szerepet látszanak cserélni egymással. Amikor a palesztinok realistábbaknak kezdtek mutatkozni, éppen akkor erősödtek meg Izraelben a szélsőséges irányzatok, a „minden a miénk” elv hívei – pedig hát az izraeliek valóban megtanulhatták volna, hogy aki mindent akar, az gyakran semmit sem kap. Egy példa a sok közül: az egyiptomiak a béketárgyalások elején, 1979–80-ban hajlandóknak mutatkoztak megfontolás tárgyává tenni, hogy egyiptomi fennhatóság alatt ugyan, de helyükön hagyjanak néhány, a megszállás éveiben létesült izraeli települést a Sínai-félszigeten, sőt, a terület égy kis részét talán hajlandók lettek volna „bérbe adni” Izraelnek egy hosszabb időre (mint a kínaiak Hongkongot). Miután azonban kiderült, hogy Saron tábornok utasítása szerint az izraeliek egyetlen éjszaka alatt 36 „Potyemkin-települést” létesítettek a félszigeten, az egyiptomiak megváltoztatták álláspontjukat, egyértelműen az összes izraeli település kiürítését követelték, s céljukat el is érték. Józan izraeli politikusok gyakran mutatnak rá, hogy néhány évvel ezelőtt a mostaniaknál előnyösebb feltételek mellett lehetett volna megállapodásra jutni az arabokkal –elsősorban a palesztinokkal –, és a most még lehetséges megállapodás viszont egy-két év múlva valószínűleg elérhetetlen lesz. Vagyis, a közhittel ellentétben, „az idő nem az izraelieknek dolgozik”. De a palesztinoknak sem. Mert az idő nem a békének dolgozik. A békét nem az idő – csak emberek teremthetik meg.

Bizonyos szempontból a palesztinok az elmúlt 40–45 évben valóban „a Közel-Kelet zsidóinak” tekinthetők. A közel-keleti béke esélyeinek szempontjából viszont tragikus lenne, ha kiderülne, hogy az izraelieket „a kilencvenes évek palesztinjai” cím illeti meg.
















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon