Skip to main content

Szeretlek. Én sem

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Serge Gainsbourg (1928–1991) filmjeiből
Film


Már megint egy francia, akit nálunk nem ismernek, pedig igazán szóra (ismeretre) érdemes.

Úgy kezdődött – vagy inkább folytatódott – a kis, elálló fülű, csúf bárzenész karrierje, hogy 1965-ben egyszer csak kitalálta France Gallt, vagyis a Viaszbabát, és megnyerte vele (velük) az Eurovízió nagydíját. Aki csak (mini)szoknyát hordott, és énekelt Franciaországban, mind Gainsbourgot ostromolta dalért – Dalidától Juliette Grécóig, sőt Brigitte Bardot-ig. Nem hiába, az újsütetű mester szívesen osztogatta kegyeit. Aztán Gainsbourg kitalálta és megcsinálta magát is mint dalszerzőt és énekest, nem is akárhogyan. Sőt ráadást is adott: magamutogatásból és botrányból. De nem lehetett és utólag sem kell sajnálni tőle a sikert: nagyon tehetséges volt. El tudta fogadtatni magát, holott mi sem állt tőle távolabb, mint a negéd és a porhintés, vagy akár csak a nyájas mosoly, simulékonyság, illúziókba ringatás. „Megpróbáltam továbbadni a közönségnek az engem fojtogató szorongást, elérni, hogy hallgatóim is olyan rosszul érezzék magukat a bőrükben, mint én az enyémben, és ez bejött” – összegezte Gainsbourg művészi ars poeticáját. A Folio zsebkönyvek sorozatban két kötetben jelentek meg dalszövegei, amelyekről egyébként ő maga nem volt túl nagy véleménnyel, nem is tekintette költői (művészi) munkássága részének őket, mondván, tapasztalatai arra tanították, hogy e tekintetben a közönség igényeit kell kielégíteni, s nem pedig a sajátjait. Elég, ha festészetében valósítja meg önmagát. Akárhogy is értékelte magamagát, mi vélekedhetünk másképp. Kétségtelen, hogy költészetnek túlzás lenne nevezni dalszövegeit, de többek is, mint puszta slágerek, egytől egyig eredetiek, tömörek és szellemesek, sosem csúsznak át érzelgősségbe, puhaságba, nagyon is magukon viselik szerzőjük fanyar, mondhatni fekete humorának, iróniájának és öniróniájának nyomait, sőt megformált jegyeit. De bármilyen provokatívak legyenek is dalai, meg sem közelítik filmjeit, amelyekből most négyet mutat be a Francia Intézet. Csupa kihívás: mindegyikben valamiképp rendhagyó szerelem, viszony ábrázoltatik megborzongatóan-megbotránkoztatóan leplezetlenül.

szeptember 14., 19 h: Szeretlek. Én sem – 1975
szeptember 15., 19 h: Egyenlítő – 1983
szeptember 16., 19 h: Carlotte mindörökre – 1986
szeptember 19., 19 h: Stan the flascher – 1990

Francia Intézet (Bp. I., Fő u. 17.)











Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon