Skip to main content

Szilágyi Lenke kiállításáról

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Aki emlékszik a drága emlékezetű A. E. Bizottság katasztrófazenekar első lemezére, a Kalandra fel! címűre, az bizonyára a kutyára is emlékszik, aki a lemezborítón oson. No, az is a Szilágyi Lenke fotója volt! Lenkét tehát nem kell bemutatni, s különösen nem e lap olvasóinak, akik itt hétről hétre jobbára az ő fotóit látják. Ellenben aki elmegy a Liget Galériába, ahol múlt pénteken nyílott kiállítása, annak két lehetősége van. Kettő aszerint, hogy korábban ismerte-e Lenke képeit vagy sem. Ha igen, akkor örömmel fogja nyugtázni, hogy a Lenke még megvan, és semmit sem változott. S ha nem? Akkor meg fogja szeretni.

A kiállított képek az elmúlt két, két és fél évben készültek, vagyis abban az időszakban, amit „rendszerváltás”-ként vagy a már bevett zsurnalisztafordulattal „pesszimista forradalmunk”-nak szokás nevezni. A képek mindebből szinte semmit sem mutatnak. Embereket látunk rajtuk, olykor szabályos portrék formájában, vagy élő, esetleg kitömött állatokat, tárgyakat. Vagy például egy fölrobbant szovjet színes tévékészülék hűlt helyét. Enteriőröket, utcarészleteket, tájakat, Európából. Igen, Európából, azaz Debrecenből, Amszterdamból, Moszkvából. Prágából, Pestről, Gdanskból és máshonnan. Moszkvából például tengerészeti uniformisba bújtatott kamaszfiúk csoportját, ha jól emlékszem, valami parkban, talán egy szökőkút körül. De ezek a konkrétumok nem túlságosan érdekesek, mert egyáltalán nem következik belőlük, hogy e képről ne juthatna eszünkbe akár Ottlik Géza Iskola a határon című regénye is.

Azt hiszem, azért szeretem Lenke képeit, mert talán ő az egyetlen az általam ismert fényképészek között, aki mindig azt tudja nagyon közvetlenül visszaadni, amit és ahogy mi nézünk, nézegetünk magunk körül napközben vagy este. Például egy beszélgetés közben. Lenke képein nem az ő vagy a mi életünk fontos pillanatait látjuk. Hanem inkább úgy és azt, ami kitölti hétköznapjainkat anélkül, hogy mi magunk ezeknek mint képeknek jelentőséget tulajdonítanánk.

Van ezekben a képekben egy jó adag melankólia, és erről az egyik amerikai barátom jut eszembe, aki egyszer arról beszélt, hogy ő azért szeret újra és újra ellátogatni hozzánk, beszélgetni, sörözni, sétálni velünk, mert sehol máshol nem ilyen jellemző, ilyen tiszta ez a hangulat. Hát, valahogy így.








Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon