Skip to main content

Tavaszi megtakarítás

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Búcsú az Expótól

Z. J. [Zolnay János]: Az „élő Expo” is halott


„Élő Expo” néven kívánta „szétteríteni” a világkiállítás rendezvényeit a kerületi polgármesterek által vázolt alternatíva 1991 tavaszán. Az elképzelés előterjesztői a Városházán tartott sajtótájékoztatójukon Demszky Gábor főpolgármestert kívánták hátba döfni; magát a koncepciót vélhetően maguk sem gondolták komolyan.


Hogy mekkora tehertől szabadulunk meg a lemondás által, arról nehéz volna biztosat mondani: különféle számok láttak napvilágot. Hogy mi is szaporítsuk ezeknek sorát, tudakozódtunk Soós Károly Attila iparügyi államtitkárnál és Lotz Károly közlekedési miniszternél; ők egybehangzóan 70 milliárdra becsülik az Expo képzeletbeli előestéjéig,’96 áprilisáig elérhető megtakarítást. Az összeg részint a kifejezetten világkiállítási létesítmények meg nem építése, részint az egyetemi és más beruházások későbbi befejezése által marad ott a költségvetés karmai között.

A kormány legfontosabb szempontja tehát, hogy most, az előttünk álló másfél évben enyhítse az államkasszára nehezedő nyomást. Békesi László pénzügyminiszter keddi sajtótájékoztatóján ekként okoskodott: a világkiállítás megrendezéséről szóló, ’91-ben megalkotott törvény ’90-es áron 17 milliárd, azaz folyó áron összesen 36 milliárd forintot irányoz elő a költségvetésből, ezzel szemben becslése szerint az Expo közel 100 milliárdba kerül. Ergo további 64-65 milliárdot kellene előteremteni (ha máshonnan nem, az adófizetők zsebéből). Igaz, a Világkiállítási Programiroda szerényebbre, 83,5 milliárd forintra taksálja az Expo-számlát, ám még ekkor is hiányzik 47,5 milliárd. Erre csak akkor mondhatjuk, hogy semmiség a nagy államháztartás nagy kiadásaihoz képest – vitatkozott az ismert Expo-párti ellenvetéssel –, ha az Expo abszolút prioritás, mindent megelőző cél volna. „De az Expo nem abszolút prioritás” – szögezte le.

Hogy módosítják a képet az egyetemi és infrastrukturális beruházások, amelyeket azért be akarnak fejezni? – kérdeztük. Ezeket figyelembe véve, így a pénzügyminiszter, 38-39 milliárdra tehető a ’96-ig elérhető megtakarítás, amit a későbbi kiadások 19 milliárdra csökkentenék. Már az idén nem kell eleget tenni a főváros 3,6 milliárdos fejlesztési igényének, elhárul az Universitas-kötvény 6 milliárdos kamatterhe, nem kell 3 milliárdot pavilonra költeni – vagyis több mint 12 milliárdot könyvelhet el a büdzsé.

A bizonytalanság jórészt azzal magyarázható, hogy nem tudni, mennyibe kerülne az Expo, ha megrendeznék. A számok a hivatásánál fogva Expo-párti programiroda birtokában vannak; állítólag még a megszüntetett NGKM romjai közt sem lelhetők föl kimerítő információk, holott amíg állott, ennek minisztere felügyelte az előkészületeket. Az ad hoc szakértői bizottság, melynek jelentése egy héttel a kormánydöntés előtt kavarta föl a port, szakszerű pontossággal 93,7 milliárd forintra tette a beruházási és Expo-üzemeltetési költségek „végső határát”. Már e megnyilatkozásánál fogva is megrendezéspártinak bizonyult a szakértő bizottság, különösen pedig jelentése ama megállapításánál fogva, hogy mind politikai, mind gazdasági szempontból „elfogadhatatlannak” tartották a lemondást, az „Expót helyettesítő pót-, illetve félmegoldásokat” (mint például a millecentenáriumot dicsőítő kulturális rendezvényeket) gyerekes ötletnek tartották. E véleményt a bizottság öt tagja képviselte, különös tekintettel Baráth Etelére, az Országgyűlés környezetvédelmi bizottsága elnökére, az ismert ex-Expo-biztosra.

Zimay Judit, aki független szakemberként vett részt a testület munkájában (civilben a Magyar Nemzeti Bank munkatársa), nem írta alá a Baráth által összeállított jelentést. A bizottságnak – mondja Zimay Judit – nem volt feladata az állásfoglalás, csupán az, hogy munícióval szolgáljon a kormány döntéséhez, amelynek persze szerinte is mielőbb meg kellett történnie. Csakhogy a kormány – legalábbis mi így tudjuk – jó előre megfogadta a tanácsot, mivelhogy nemleges döntése már közvetlenül megalakulása után megszületett.

Baráth Etele a Napi július 23-i számában fölhívta a figyelmet arra, hogy Expo-kormánybiztossága alatt, ’91-ben 87 milliárdos Expo-költségről beszéltek, tehát nem is tévedtek nagyot. Zimay Judit viszont – a programiroda és a főváros adatai alapján 150 milliárdra becsülte a számlát (amiből eddig 26 milliárd kiadása történt meg – Magyar Hírlap, július 23.). Tardos Márton, a parlament gazdasági bizottságának SZDSZ-es elnöke pedig az elmúlt ciklusban vállalt pénzügyi fedezetteremtő akciók alapján számolt úgy, hogy a megrendezéshez 110 milliárdra volna szükség (Magyar Nemzet, július 25.). Tardos szerint titkos, 3000-es kormányhatározatokkal is történtek burkolt pénzköltések (adósság-elengedések, ingatlanátadások). De, tegyük hozzá, fokozza a bizonytalanságot a ’94-es költségvetési törvényben megadott kedvezmény is, amely szerint az Expo helyszíni beruházásai után az áfa visszaigényelhető. Ez potom 6 milliárdos eltérést okozhat a költségek megítélésében, ugyanis a ’93–94-re tervezett felsőoktatási kötvénykibocsátás (a még nem publikus ’93-as zárszámadás szerint) 30,5 milliárdra rúg, vagyis ekkorára tehető az egyetemi beruházások áfamentes előirányzata, szemben a ’92 végi, átkos áfás időszakkal, amikor is egy törvény csak 23 milliárdnyi kötvénykibocsátásra adott fölhatalmazást. (Eddig egyébként 6 milliárd Ft-nyi kötvényt bocsátottak ki.)

Ennek ellentmond a Baráth Etele-féle bizottság, amidőn a szükséges költségvetési hozzájárulást mindössze 45 milliárdra (Baráth némely nyilatkozatai szerint 55 milliárdra) teszi, 10 milliárdot vár a kötvényekből befolyó összegből, 38 milliárdot pedig a szponzorálásból és más bevételekből remél. Ám az ellentmondás látszólagos: ugyanis valahogy az utóbbi, „vállalkozóinak” nevezhető tételt is meg kell előlegezni, így nyilván e mögé is képzeltek némi államilag garantált kötvényt, támaszképpen.

A Világkiállítási Programiroda – már a kormánydöntés után – a költségeket hajszálra ugyanannyira (87,4 milliárdra) hozta ki, mint a bevételeket (Napi, július 30.). Szerinte 30 milliárdos költségvetési támogatásra volna szükség csupán, no meg arra, hogy 7,4 milliárd Ft-ot a privatizációs bevételekből csippentsenek le, 7,4 milliárd adósságot pedig a kötvényekkel csináljanak; bejönne viszont – mintegy „vállalkozói” bevételként – 7,1 milliárd a világkiállítási ingatlanhasznosításból és 4,2 milliárd a szponzoroktól, míg a többi költséget a rendezvények magamaguktól fedeznék.

A „vállalkozói” bevételekről eddig annyit lehet tudni, hogy az Amstel és a Coca-Cola együtt 700 milliót ajánlott az Expo italszállítói joga fejében, továbbá a pavilonkivitelezők 1,2 milliárd forintot ajánlottak fel koncessziós díj gyanánt. Ami az ingatlanhasznosítást mint „vállalkozói” bevételt illeti, tudvalevőleg e célra különítettek el a világkiállítási törvény adta 80 hektárból 36 hektárt. Az állami Expo-pénzen közművesített terület 11 eladó parcellára oszlik, ebből azonban eddig csak 3-at adtak el, ami végképp a „vállalkozóinak” szánt Expo csődjét mutatja.

A kormány döntésével épp azt utasította el, hogy vállalkozói pénzek hiányában kötvénykibocsátással, telekeladással, privatizációs bevételek elköltésével, áfa-trükkel, a Szerencsejáték Rt. jövedelme egy részének expósításával igyekezzenek betömködni a finanszírozás hézagait. Mindezzel a köz más célra fordítható jövedelmei rövidülnének; az MDF-vezette koalíció, persze, rendre teret engedett e burkolt pénzköltéseknek. Az új kormány ennek a felelőtlenségnek parancsolt megállj!-t. Egy füst alatt sajnos komoly tervek is kitolódnak a beláthatatlan jövőbe. A főváros 51 milliárdosra szűkített fejlesztési terve csak a Lágymányosi híd befejezését és a hozzá kapcsolódó utakat foglalja magában, de a hídon nem mehet át az 1-es villamos, s nem futja a pénzből a 19-es villamos vonalának meghosszabbítására, a Gellért tér rendezésére és a csepeli HÉV föld alá vezetésére sem.

Egy demagóg hasonlat. Az általános iskolák fenntartására alig több mint 40 milliárdot fordít a költségvetés. És alig többet, mint amennyit a pénzügyminiszter szerint az Expón ’96-ig spórolhatunk.






















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon