Skip to main content

Thatcher – megy vagy marad?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Európa-vita és gazdasági bizalmi válság


A brit gyáriparosok szövetsége – szemben Thatcherrel – az európai gazdasági és monetáris unióra, végcélként az egyetlen közös európai valutára voksol. A megmaradt miniszterek ugyan egységnyilatkozatokkal igyekeznek kisebbíteni a bajt, de az egyre megosztottabb tory táborban nem mindenki tesz lakatot a szájára. Heseltine egykori hadügyminiszter (ő mellesleg egy korábbi, atlanti kontra európai orientáció vitában kényszerült lemondásra) nyílt levele szerint Thatcher balfogásai a választási győzelemtől üthetik el a torykat. A miniszterelnök asszonynak az a reménye, hogy az öbölbeli háború fenyegetésében szükség van az egységre – és már bizonyított „hadvezéri” erényeire. Bármennyire is sorskérdésről van szó, a brit közvéleményt nem az dúlta fel, hogy Thatcher az Európai Közösségben elszigetelődött az európai monetáris unió merev elutasításával. Ahhoz viszont egy új Falkland babérjaira lehet szüksége, hogy feledtesse a kiújult inflációt, a küszöbönálló recesszió már érzékelhető szorítását.

Nagy-Britannia különutakon?

Tíz napja, a római soron kívüli EK-csúcson Thatcher magára maradt. A többi 11 tagország ellenében egyedül utasította el, hogy 1994 januárjára kitűzzék az úgynevezett „MDRV-Delors, „MDNM”-terv, az európai pénzügyi unió terve második szakaszának (a közös európai központi bank létesítésének) kezdetét, s végcélként az egyetlen közös valutát.

Thatcher a brit parlamentben még keményebben fogalmazott: kijelentette, soha nem hagyja veszni a fontot; a sterlinget a brit pénzügyi, egyben a nemzeti szuverenitás jelképének tekinti. Indulatosan, hátsó ajtón becsempészett föderalizmusnak minősítette a Delors-tervet, s a demokrácia kiirtásának szándékával vádolta a brüsszeli bizottságot, amely a nemzeti kormányoktól és parlamentektől magához akarja ragadni a hatalmat. Kapott Franciaország és Németország is, amiért akadályozzák, hogy a GATT-tárgyalásokra érdemi EK-javaslat születhessen az agrárszubvenciók mérsékléséről.

Mindez sok volt Howe-nak, aki utolsóként maradt Thatcher 1979-es első kormányából. Howe 1983-ig pénzügyminiszterként kulcsszerepet játszott a thatcheri gazdaságpolitika kialakításában és megvalósításában, majd külügyminiszter volt egészen tavaly őszig. Akkor, Lawson pénzügyminiszter lemondása után kreálta neki Thatcher a gyakorlati jelentőséggel alig bíró miniszterelnök-helyettesi posztot. A két nagy tekintélyű politikus félreállításának a fő oka már múlt ősszel is az Európához való viszony – akkor a fontnak az európai valutarendszerbe való bevitele – körüli nézeteltérés volt.

Az azóta pénzügyminiszter Major és a külügyminiszter Hurd a hét végén vállvetve igyekezett kicsinyíteni a kormánypártot és magát a kormányt megosztó nézetkülönbségeket. Major (akinek sikerült az, amibe elődje belebukott – most októberben csatlakoztatni a fontot a közös piaci valutarendszerhez) a BBC-ben leszögezte: „A jövőnk nyilvánvalóan Európában van.” Hurd, miközben szintén a kormány egységét hangoztatta, máshová tette a hangsúlyt. Szoros együttműködés Európával: igen, Európai Egyesült Államok: nem – visszhangozta miniszterelnökét, de a közös valutát – mint választási lehetőséget – ő sem zárta ki.

Thatcher egyik nagy érdeme, hogy leszámolt az egykori birodalomhoz fűződő nosztalgiával, s egyben új, fontos szerepet vívott ki Nagy-Britanniának. Képes lesz-e, ha marad, Európa ügyében kompromisszumot találni a feltartóztathatatlannak látszó integrációs folyamatok és – tegyük hozzá, jogos – aggályai közt? Fenntartásaival egyébként nincs egyedül.

Ezúttal azonban mintha többről lenne szó, mint eddig, amikor a brit „akadékoskodás” termékeny szerepet vitt a problémák tisztázásában. Az Európa-vita nyílt robbanásával Brüsszelben kezdik komolyan venni azt az eshetőséget, hogy a britek valóban kimaradnak a pénzügyi unióból. A külön úton járó Nagy-Britannia azonban, ahogy ezt a Thatchertől leszakadó politikustársai már korábban belátták, aligha gyakorolhatna érdemi befolyást Európa jövőarculatára. Elszigetelődve sem politikai, sem gazdasági értelemben nem játszhat szerepet – mint szeretné – a német egyesüléssel kibillent európai erőviszonyok kiegyensúlyozásában.

A botrány elmaradt

De belföldön ma Thatcher számára nem Európa jelenti a fő kihívást. Feltehetően nemcsak a brit közállapotokat minősíti, hogy a Murdoch kezében lévő kormánypárti Sunnak pénteken nem sikerült négymilliós olvasótáborát Thatcher mellett és az európai pénzügyi unió atyja ellen utcára vinnie. A lap által kiadott (eufemisztikus fordításban) „A te anyádat, Delors!” jelszó több fotóriportert, mint tüntetőt vonzott a Trafalgar térre, a botrány – az ott lézengő néhány francia újságíró bánatára – elmaradt.

Az igazi belföldi kihívás az infláció, amely jó ideje magasabb a közös piaci partnerekénél, már 10 százalék fölé került. Ehhez ráadásul legutóbb egyértelmű recessziós jelek társultak. Az inflációellenes küzdelem a thatcheri gazdaságpolitika sarokköve, így a kiújult drágulás ennek egészét, a tíz év áldozatainak értelmét kérdőjelezi meg a közvélemény szemében.

Pedig a közgazdák nem adnak rossz érdemjegyeket. Szerintük a brit ipar messze hatékonyabb, jobban menedzselt és versenyképesebb, mint egy évtizede. Szemükben gazdaságpolitikai sikernek számít, hogy végre sikerült lehűteni a gazdaságot – a gyáriparosok szövetsége legutóbbi felmérése szerint az üzlet bizakodása tíz éve nem volt ilyen alacsony, a kereslet és a termelés az 1981. eleji szintre esett vissza. Ez az inflációs tendenciák visszaszorításával kecsegtet. Az emberek azonban mindebből azt érzik a bőrükön, hogy az élet drágulása, a magas kamatok mellett újra nő a munkanélküliség. E téren a helyzet 1983 januárja óta a legrosszabb. Egyelőre nemigen hiszik, hogy – éppen a múlt évtized fájdalmas szerkezetváltozásai miatt – a gazdaság jobban fel van vértezve a recesszió elviselésére.

A kormánynak most, hogy nem kell félnie már a gazdaság túlpörgésétől, elvben van a kezében egy politikai ütőkártya: a hosszú ideje nyomasztóan magas (ma is 13 százalék feletti) kamatok csökkentése. Ha azonban elhúzódik a belpolitikai válság, s a font az immár számára is kötelező európai valutaingadozási sáv alsó felében gyengélkedik, nem lesz tér a közhangulatot megfordító kamatcsökkentésre.


























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon