Skip to main content

Tizenkét milliárdos betétállomány a had- és a belügynél

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Hosszú évek óta úton-útfélen hallani, hogy minél decentralizáltabb a pénzek és egyéb erőforrások fölhasználása, az annál hatékonyabb. A gazdasági rendszer változásával ezt a dogmát is felül kell vizsgálni.

E hasábokon sokszor írtunk már a költségvetési intézmények elképesztően növekvő betétállományáról. A deficit finanszírozására fölvett, drága hitelek nagyobb része tavaly ugyanis a költségvetési intézmények megtakarításait finanszírozta. (Ami után általában nem fizetnek piaci kamatot.)

Pedig tavaly elsősorban a Pénzügyminisztériumnak köszönhetően, nem kevés harc után, sikerült elérni, hogy a költségvetési intézmények negyedévenkénti finanszírozását havonkéntire változtassák. Vagyis már nem a negyedévre tervezett kiadásokra kapták meg előre a pénzeket, hanem csak a havonkéntire. Ettől – okkal – azt várták, hogy csökken az egyes minisztériumoknál, intézményeknél szabadon lévő pénz, ez pedig csökkenti a költségvetés likviditási gondjait, így olcsóbb lesz a költségvetés finanszírozása.

Ehelyett tavaly 27 milliárdról (november végéig) 63 milliárdra nőtt a költségvetési szervek betétállománya. Az ugrásban minden bizonnyal döntő szerepet játszik a saját bevételek növekedése, amelyet a költségvetési alkuk során rendszeresen „alulterveznek”, így növelve az egyes intézmények önálló döntési lehetőségeit. De ez a 63 milliárd forint több milliárd forintjába kerül az országnak, s lehetetlenné teszi, hogy tisztán lássuk, milyen helyzetben vannak a költségvetési intézmények.

Tudomásunk szerint csak a Honvédelmi Minisztérium és Belügyminisztérium együttesen 12 milliárdos betétállománnyal rendelkezett 1991 novemberében. Ezenkívül jelentős mennyiségű értékpapírral is rendelkeztek, de ennek nagyságáról a legkülönbözőbb becsléseket lehet hallani, néhány százmillió forinttól a két-három milliárdig. A két tárca tehát 13-15 milliárd forint, teljesen szabad pénzeszközzel rendelkezett: a költségvetés tárgyalásának idején talán ez nem lett volna haszontalan információ.

Hivatalosan persze az érintett tárcák tagadják mindezt. S egyelőre talán magunk sem közöltük volna ezt az adatot, ha az egyik illetékes hadügyér nem azzal az érvvel zárkózik el az adatok közlésétől, hogy az szerinte nem tartozik a közvéleményre. Valóban, mi közünk van ahhoz, hogy mire költik az adóbevételek tízmilliárdjait? (Az adatok pontosságáról való vita pedig tisztázható, ha rendszeresen közlik az adatokat.)

A mai havonkénti finanszírozást tehát nagy ellenállást legyűrve sikerült bevezetni. Pedig a modern államháztartási rendszert ismerő szakemberek szerint még ez a gyakorlatunk ismeretlen a piacgazdaságokban.

Ott az utólagos finanszírozás az általános, és számla ellenében történik. Ez nem érinti egy intézmény rendelkezési jogát egy adott keret fölhasználására. Példaként idézzünk egy angliai szakmai útról szóló beszámolóból: „A központi költségvetés pénzét az Angol Nemzeti Bank kezdi. A Pénzügyminisztérium a minisztériumokon keresztül finanszírozza meg a költségvetésben jóváhagyott pénzeket. A pénzellátás szükséglet szerint történik, a béreket kivéve, lényegében az utólagos finanszírozás jellemző. A Pénzügyminisztérium minden esetben csak az Állami Számvevőszék ellenjegyzésével vehet fel pénzt a Nemzeti Bankból, s ez a pénz egy – nevezzük úgy, hogy – központi pénzalapon keresztül biztosítja a minisztériumok, a helyi önkormányzatok, illetve a minisztériumok alá tartozó intézmények, feladatok finanszírozását. A költségvetési intézményeknek benyújtott számlákat megegyezés szerint általában 30 napon belül egyenlítik ki a központi pénzalapon keresztül. A minisztérium mindezekre egy nappal előbb kapja meg a pénzt a számlakiegyenlítés előtt.”

Egy ilyenfajta rendszerben, ahol számlákra, s az adott intézmények keretének határáig finanszírozzák a kiadásokat, sokkal kisebb a lehetősége, hogy egy minisztérium átláthatatlanul kezelhesse a pénzeket, s ne lehessen tudni, hogy éppen mennyi szabad forrása van. Ma Magyarországon – bár a Pénzügyminisztériumban jó néhányan szeretnék – nincs remény arra, hogy egy ilyen rendszert bevezessenek…


















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon