Skip to main content

Tüntessünk-e Grósz Károly ellen?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


„A személyek elleni tüntetés nem lehet a demokratikus átalakulás eszköze…” – nyilatkozta Magyar Bálint (Magyar Nemzet, február 16). Holott, éppen ellenkezőleg, a személyek elleni tüntetés is lehet a demokratikus átalakulás eszköze. Lássuk, hogyan és miért.

Amikor bejárta a hír Tiszaszederkényt, vagy ahogy magyarították, Leninvárost, hogy az „elődpárt” legismertebb politikusa, a még tavalyi értelemben szocialista Grósz Károly fellép a helyi televíziós vitában, a rendőrségnek a felkészülés természetes kötelessége volt. Van olyan vélemény, hogy azért, mert Grósz Károly úr országgyűlési képviselő. Annak mintájára, hogy bizonyos köztisztségek betöltése különleges mentelmi előjogokkal jár, egyeseknek friss jogérzékük azt diktálja: Grósz Károlyt, a választott képviselőt, jobban meg kell személyében védeni, mint egy képviselőjelöltet. Pedig ha egy utolsó senki, akkor sem szabad útját állni és köpködni rá.

A felkészülés nyilván valamiféle terepszemlét kíván. Az út, amit biztosítani kell, ötven- vagy százegynéhány méter. Az idő oda és vissza jól behatárolható: a gépkocsiból az épület nem több öt percnél. Lövésre, hajigálásra nem kell számítani; a feladat nem megoldhatatlan. Grósz Károly híveit beláthatóan nem kell jó előre szétválasztani az ellene feltehetőleg tüntetőktől, s minthogy a helyszínt és az időpontokat tekintve az egész jelenetsor kiszámítható, a kívülállók se panaszkodhatnak nagyon a zaj és a csődület kényelmetlenségei miatt.

Politikailag viszont tagadhatatlanul kényes a feladat. Megeshet, a leninvárosi rendőrségen ma még szeretik az MSZMP-t. Ettől még előnyös lehet Grósz Károlyt kitenni némi „újfasiszta” lökdösődésnek. De ha nem szeretik, akkor is legalább három politikai meggondolás szól amellett, hogy ne álljanak a helyzet magaslatán. Az első ugyanaz, mint az előbbi, de most a haladóbb utódpárt modorában, esetleg Baló úr objektivitásával: lám, mindenütt a jobboldali veszély. A második az ellenzék lejáratása, a harmadik meg, holmi gumibotozásokkal szembeállítva, a rendőri be nem avatkozás terjedni látszó jelszava. De mindezek a politikai csábítások semmit sem változtatnak azon, hogy itt a közhatalom rendőri feladata világos.

Az, hogy az MDF helyi csoportja bejelentette, ettől eddig tüntetést szervez, amiért felelősséget vállal, részben egyszerűbbé teszi a rendőrség dolgát. Egy elfogadhatóan teljes és helyesen megfogalmazott alkotmány szerint egy ilyen bejelentésnek nem az az értelme, hogy a szólásszabadság utcai gyakorlásához engedélyt adjon a hatóság. A jog éppen abban áll, hogy nincs felhatalmazása engedélyezésre vagy tiltásra. Ugyanakkor, ha valahol, hát a szólásszabadság alkotmányos jogának utcai gyakorlásánál biztosan szükség van a hely, az idő, a mód szabályozására. Ez egyrészt valamiféle nélkülözhetetlen összehangolása a közterület „rendeltetésszerű használatainak”: a közügyekről folytatott szabadtéri eszmecserét egyeztetni kell a kívülállók prózaibb vagy másféle érdekeivel. Másrészt két tüntetés, két vita általában nem fér meg egy helyen. Nagy tapintat és arány érzék kell ahhoz, hogy a rendőrség kialakítsa azt a sajátos forgalomirányítást, amely nem rejtett cenzúrája a politikai vélemény kifejezésének. A törvénytisztelő rendőrnek nem szabad megsértődnie, ha a polgárok kellő gyanakvással vizsgálják a megoldásokat.

Mégis, a szervezők a bejelentéssel kötelezettségeket vállalnak. Mivel sok a zűrzavar akörül, hogy miben kell állnia felelősségüknek, nézzünk egyszer komolyan szembe azzal a gondolattal, hogy aki utcára vitte az embereket, vigye is haza őket. Furcsa lett volna, kezdjük ezzel, ha az MDF csoportja felnőtt, belátóképességükben nem korlátozott emberek nevében megígéri, hogy a tüntetés békés lesz. Tüntetünk vagy sem, a törvényeknek általában magától értetődően engedelmeskedünk. Az viszont, hogy a demonstráció általános hangneme ezen túlmenően „békés” lesz-e vagy izzóan szenvedélyes, hogy jelszavai józanok-e vagy meggondolatlanok, netán helyesek-e vagy helytelenek, nem vethető alá hatósági elbírálásnak. Amit csakugyan megígérhetnek a szervezők, és szép tőlük, ha ezt megteszik, az a közrend fenntartásának és bármely törvénysértés elkerülésének hangsúlyozott segítése. Ez nem azonos azzal a mókás ötlettel, hogy önkéntes rendezők magukra vállalják a rendőri biztosítás kötelességeit, „nem kérik” az erre a szolgálatra kiképzett hivatásos rendőrök munkáját. Egy jogállamban ilyesmit nem lehet sem kérni, sem jóváhagyni. Bele kell ebbe jönnünk, hiába.

Végül nézzük meg, hogyan kell alakulnia egy személy elleni politikai tüntetésnek a gyakorlatban. A hisztériára válaszoló rendőri hisztéria elkerülése először is azt kívánja, hogy a szolgálatot teljesítők állandó kontaktusban legyenek az összes érintett féllel. Kezdve azzal, hogy az MSZMP helyi képviselőivel tisztázható, pontosan hova fut be az autó, ahonnan azután abszolút biztonságosan be lehet sétálni a stúdióba. Folytatva azzal a művészettel, ahogy a képzett rendőrtiszt figyelmeztetni tud időben a jogsértés veszélyére, majd esetleg tenyére; lehetőleg a hangadók egyetértésével. Szükség van bizonyos ünnepélyességre, hogy még a gyanúja is eltűnjön a kétértelmű helyzeteknek. Nem csupán erkölcsi kötelesség ilyenkor a félreérthetetlen együttműködés a rendőrrel az események teljes időszakában, tehát a bejelentett „záróra” után is. Azok az alapelvek késztetnek erre, amelyekből polgárjogaink következnek.

Nem tudom, valójában mi történt. A képernyőn úgy látszott, az MDF rendezői tartják vissza a féktelenkedőket, rendőr sehol a láthatáron. De ha leszámítjuk ezt az érthetetlenül szabadjára engedett rövid fejleményt, nos, a fizikai félelemkeltés, a veszély bizonyára csak akkora volt, amit el kell viselnünk egy modern demokráciában. Nem az a kérdés, hogy a szitkozódás vagy a hűvös érvelés a jobb politika. Az sem, hogy az elemi felháborodás ilyen megnyilvánulásai biztosító szelepként nélkülözhetetlenek-e bizonyos esetekben. Még csak arra sem hivatkozom, hogy ez a legolcsóbb fórum, s hogy az állami igazság kuratóriumában aligha kapnának teret ilyen gondolatok. A lényeg az, hogy bárki hallathassa hangját a közügyek megvitatásában, mégpedig azon a módon, amit a legjobbnak tart.
















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon