Skip to main content

„Egyedül a hallgatás természetellenes” (Scott Lang, Mások, 1991/9.)

Vissza a főcikkhez →


A homoszexuálisokra a koncentrációs táborokban kétfelől áradt a gyűlölet és a megvetés. Egyrészt a többi fogoly felől, akik ugyan szexuális rabszolgának használták őket, másrészt az őrök felől, akik parancsba kapták a homoszexuálisok átnevelését, illetve kiirtását. Kezdetben kényszerítették őket, hogy nyilvánosházakban az SS-őrök gúnyolódásai közepette bizonyítsák férfiasságukat, majd hormonkísérleteknek, kasztrálásnak vetették alá a homoszexuális foglyokat, végül a gázkamrába vezetett az útjuk.

Azon keveseket, akik túlélték a lágert, nem úgy kezelte a társadalom, mint a fasizmus áldozatait, hanem mint a bűnözőket. A kormányok úgy rendelkeztek, hogy „a néhány homoszexuális túlélőnek nem jár ugyanaz a kártérítés, mint a nácizmus többi áldozatának”.

A hajdani deportáltak nem engedik a homoszexuális sorstársaikat fölvonulni a deportáltak napján. Még 1985-ben, a lágerek felszabadulásának 40. évfordulóján sem engedélyezték, hogy a homoszexuális szervezetek koszorút helyezzenek el a deportáltak emlékművénél!

A különböző zsidó szervezetek munkájának köszönhetően ma már pontosan lehet tudni, hány zsidó áldozata volt a népirtásnak. A homoszexuálisokkal azonban semmiféle kutatás nem foglalkozik. A rendelkezésre álló adatokból biztosra vehető, hogy a nácik legalább egymillió homoszexuálist gyilkoltak meg.

(Mások, 1991/5.)

Becslések szerint szerte a világban 50 ezren sínylődnek börtönben pusztán humoszexualitásuk miatt. Egyes mohamedán országokban kivégzik a tetten ért melegeket, míg Dél-Amerikában jobboldali halálbrigádok vagy szélsőbalos csoportok gyilkolják őket a nyílt utcán.

(Mások, 1992/3.)

Amerikában a tizennégy és huszonegy év közötti meleg fiúk harminc százaléka kísérel meg öngyilkosságot – közölte az amerikai gyermekorvosok egyesülete Minneapolisban. Azok a fiúk, akiken szemmel látható, hogy melegek, különösen céltáblájává válnak a többiek háborgatásának, és emiatt depresszióssá válnak. Sokszor olyan reménytelennek látják a helyzetüket, hogy inkább véget vetnek életüknek – véli az orvosi egyesület.

(Mások, 1991/7.)

1969. június 27-ről 28-ra virradó éjszaka a Greenwich Village-ben, New York egyik belvárosi negyedében, a Christopher Street-en, a negyed főutcájában volt a Stonewall, az egyik helybeli meleg klub. Azon a bizonyos estén a rendőrség szokás szerint megint razziázott a Stonewallban, de most először fordult elő, hogy a bent szórakozó melegek nem tűrték csendben ezt az akciót. Elkezdték védeni a területüket, és rövid idő alatt igazi utcai harc alakult ki. Mire megvirradt, a Stonewall teljesen kiégett és elpusztult, de szimbólummá vált. A harc szimbólumává. Hogy elég volt a homofóbia csöndes elfogadásából, a melegeknek ki kellett harcolniuk saját helyüket a társadalomban.

1979. június 27–28. valóban a Cay Liberation, a meleg felszabadulás kezdő napja. Mind a mai napig több országban megszervezik június végén a Christopher Street tüntetéseket, illetve a Stonewall-emléknapot. Az idén a berlini Christopher Street Day lesz Európában a legnagyobb.

(Mások, 1991/6.)

Mint a karnevál Rióhoz, úgy tartozik Berlinhez a Christopher Street Day évenkénti megünneplése.

Évről évre nő a megmozduláson részt vevők száma, június utolsó szombatján Berlinben több mint tízezer életörömtől sugárzó gay és leszbikus vonult keresztül a városon.

(Mások, 1991/5.)

Franciaországban nemcsak a szexuális kapcsolatok esnek ma már azonos megítélés alá, hanem külön törvény védi például a homoszexuális munkavállalókat. Egy évig terjedő börtönbüntetéssel vagy 20 ezer frankig terjedő pénzbírsággal lehet sújtani azt a munkáltatót, aki szexuális hovatartozás alapján tagad meg munkahelyet valakitől. Hasonló büntetésre számíthat az a hatósági személy is, aki megtagadja a bármely állampolgárnak kijáró jogokat egy homoszexuálistól.

(Mások, 1991/3.)

Addig, amíg az államgépezet bármelyik szerve, hatósága jogot érez a homoszexuálisok megfigyelésére, regisztrálására, személyes adatainak rögzítésére, kötelességünk szembeszállni ezeknek az intézményeknek, ezekkel a többség érdekeire hivatkozó, de végül is a demokrácia ellen dolgozó, tehát társadalomellenes munkát végző alkalmazottaival.

A homoszexuálisok a nyolcvanas évek végéig egy megfélemlített kisebbség tagjai voltak. Sok mindent eltűrtek, amit a hatalom rájuk kényszerített. A melegek jó nagy része állítja, hogy az új hatalom új korlátokat kezd felépíteni. Vannak, akik megint félnek.

A BM-nek korábban ismert módszere volt, ha nevek kellettek nekik, a rendőrök elindultak razziázni. Bementek például az Egyetem presszóba, és a bent levőket nemcsak igazoltatták, de sorban mindenkinek kimásolták az adatait a személyazonossági igazolványából. Ha ez ellen az aljas módszer ellen valaki is tiltakozni mert, a Kuss! volt a legenyhébb rendreutasítás.

Ezeket a listákat a BM nemcsak saját céljaira használta fel. Elküldte a munkahelyekre. Az összeírt melegeket sorra lehívták a személyzeti osztályokra, ahol ocsmány megjegyzések, fenyegetések, zsarolások következtek.

A BM a másik sorozatot elküldte a Mária utcába. Ott a behívottaknak szokás szerint azt mondták, egy nemi beteg adta meg a nevüket és a címüket, hogy ki, azt természetesen nem árulhatják el.

(Mások, 1991/5.)

A Másokat előállító nyomda január elsejei hatállyal felmondta eddigi szerződésünket.

A nyomdában nagyon sok egyházi kiadvány készül. Ezen újságok, könyvek megrendelői látván lapunkat, kijelentették: olyan környezetben nem készülhetnek vallásos embereknek szóló kiadványok, ahol ilyen undorító, az egyház által kiátkozott termékeket is előállítanak.

A megrendelők egymás után vonták vissza a már leadott munkákat is.

(Mások, 1991/9.)

A Malév nem volt hajlandó felvenni járatára egy Görögországban megbetegedett magyar AIDS-fertőzöttet, mentővel kellett a több száz kilométeres úton hazaszállítani.

(Mások, 1992/3.)


























































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon